Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere sider av samme sak, heldigvis :)

 

 

Her er en som prøver å se det fra begge sider:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ekx1Ii1c9jE

 

Jeg er i grunnen enig med ham i dette: Det er nesten uansett årsak dumt å nekte en betalende kunde reperasjon, det er åpenbart dårlig PR. Hva nå de praktiske unnskyldningene er, mangel på deler eller på sertifiserte servicefolk, så er de Apples problem. Hadde de ikke tenkt at disse maskinene skulle gå i stykker?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er det et stort problem, mener du...?

Altså, ja til right to repair og alt sånt, men i praksis...?

 

 

Tja. Hvis jeg hadde en flunkende ny maskin til 50 000 kroner ++, og bikkja veltet den ned av bordet, ville jeg være litt molefonken hvis Apple sa at de ikke hadde deler, og at min forhandler, eller et annet verksted, ikke hadde lov til å reparere den. Selv om jeg åpnet lommeboken og sa det var min egen skyld.

 

Hvor stort problemet er avhenger av om du ser det fra kundens eller Apples synsvinkel, antar jeg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Er det et stort problem, mener du...?

Altså, ja til right to repair og alt sånt, men i praksis...?

 

 

Tja. Hvis jeg hadde en flunkende ny maskin til 50 000 kroner ++, og bikkja veltet den ned av bordet, ville jeg være litt molefonken hvis Apple sa at de ikke hadde deler, og at min forhandler, eller et annet verksted, ikke hadde lov til å reparere den. Selv om jeg åpnet lommeboken og sa det var min egen skyld.

 

Hvor stort problemet er avhenger av om du ser det fra kundens eller Apples synsvinkel, antar jeg.

 

Geir :)

 

Da har du nok ikke lest artikkelen, for i den situasjonen hadde de reparert den uten problemer. 

Lenke til kommentar

 

Flere sider av samme sak, heldigvis :)

 

 

Her er en som prøver å se det fra begge sider:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ekx1Ii1c9jE

 

Jeg er i grunnen enig med ham i dette: Det er nesten uansett årsak dumt å nekte en betalende kunde reperasjon, det er åpenbart dårlig PR. Hva nå de praktiske unnskyldningene er, mangel på deler eller på sertifiserte servicefolk, så er de Apples problem. Hadde de ikke tenkt at disse maskinene skulle gå i stykker?

 

Geir :)

 

 

 

Se der ja. Ja det var liksom det jeg reagerte mest på her også. Det står for å dekke alle utgifter selv.

Lenke til kommentar

Da har du nok ikke lest artikkelen, for i den situasjonen hadde de reparert den uten problemer. 

 

 

Nå ja. Hvordan skulle de reparert den "uten problemer" når A. De angivelig ikke hadde delene, og B. Servicefolkene ikke fikk lov fordi de ikke var sertifisert? 

 

Jo, jeg har lest den. Og vet at ankepunktet der er at fyren hadde åpnet maskinen, i strid med Apples bestemmelser. Den bestemmelsen er med respekt å melde noe stort tull. At det gjør garantien ugyldig er helt greit. Endog at et verksted sier at vi vil ikke reparere den, det får være verkstedets valg

 

Men at et 3. part verksted ikke får lov av Apple til å reparere noe for en kunde som vil betale for reparasjonen, det hører ikke noe sted hjemme. Da spiller det ingen rolle om han hadde tatt ut prosessoren og puttet den i mikroen på 1000 watt. Det er hans maskin, og vil han kaste bort noen titusener til på å være idiot, så er det hans valg. 

 

Apple burde være glad for at de får kunder, og verkstedet likedan.

 

Har du lest noe jeg ikke har lest, så må du gjerne opplyse meg... :)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Da har du nok ikke lest artikkelen, for i den situasjonen hadde de reparert den uten problemer. 

 

 

Nå ja. Hvordan skulle de reparert den "uten problemer" når A. De angivelig ikke hadde delene, og B. Servicefolkene ikke fikk lov fordi de ikke var sertifisert? 

 

Jo, jeg har lest den. Og vet at ankepunktet der er at fyren hadde åpnet maskinen, i strid med Apples bestemmelser. Den bestemmelsen er med respekt å melde noe stort tull. At det gjør garantien ugyldig er helt greit. Endog at et verksted sier at vi vil ikke reparere den, det får være verkstedets valg

 

Men at et 3. part verksted ikke får lov av Apple til å reparere noe for en kunde som vil betale for reparasjonen, det hører ikke noe sted hjemme. Da spiller det ingen rolle om han hadde tatt ut prosessoren og puttet den i mikroen på 1000 watt. Det er hans maskin, og vil han kaste bort noen titusener til på å være idiot, så er det hans valg. 

 

Apple burde være glad for at de får kunder, og verkstedet likedan.

 

Har du lest noe jeg ikke har lest, så må du gjerne opplyse meg... :)

 

Geir :)

 

Det forhindrer ikke at de i situasjonen du beskrev hadde fått reparert maskinen uten problemer. 

Lenke til kommentar

Det forhindrer ikke at de i situasjonen du beskrev hadde fått reparert maskinen uten problemer. 

 

 

Igjen: Hvordan skulle de reparert den "uten problemer" når A. De angivelig ikke hadde delene, og B. Servicefolkene ikke fikk lov fordi de ikke var sertifisert? 

 

At eksemplet mitt ikke var dekkende er ikke så viktig. Apples merkelige policy blir ikke mindre dum av det. Og det har du fra en "fanboy", som har 2 iPhone, 3 iPad, 3 iMac og 1 MacBook i huset. 

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det forhindrer ikke at de i situasjonen du beskrev hadde fått reparert maskinen uten problemer.

 

Igjen: Hvordan skulle de reparert den "uten problemer" når A. De angivelig ikke hadde delene, og B. Servicefolkene ikke fikk lov fordi de ikke var sertifisert?

 

At eksemplet mitt ikke var dekkende er ikke så viktig. Apples merkelige policy blir ikke mindre dum av det. Og det har du fra en "fanboy", som har 2 iPhone, 3 iPad, 3 iMac og 1 MacBook i huset.

 

Geir :)

Ved å levere den inn til en Apple Store.

Lenke til kommentar

Ved å levere den inn til en Apple Store.

 

 

Det hjelper vel ikke hvis Apple ikke har deler. Hvis de har deler, og ikke vil selge dem til noen som trenger dem, så understreker vel det poenget mitt om at Apples policy er dustete.

 

Men jeg tror jeg gir meg der. Det var ikke eksemplet mitt jeg ønsket å diskutere, men den faktiske saken.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

De tok jo med seg maskinen til både Apple og autorisert tredjepart, uten at de fikk hjelp.

Ja, fordi de åpnet maskinen. Jeg snakker om scenariet fra Tom hvor en maskin bare har blitt ødelagt uten at noen idioter har tatt den fra hverandre først. Da vil de selvsagt få reparert maskinen.

 

Hvis jeg går bort til baren og slår bartenderen i ansiktet, så vil jeg høyst sannsynligvis ikke få lov til å kjøpe en drink etterpå. Det betyr jo ikke at de ikke selger drinker - hvis du prøver å IKKE slå bartenderen i ansiktet, så er det relativt stor sannsynlighet for at du har bedre hell.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...