Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MACen fusker, tastaturknapper slutter plutselig å fungere. Hvilke virker tilfeldig, en dag kan det være r, q og m, og neste gang er det noen nye. En omstart bruker å fikse problemet, men etter en stund kommer det tilbake. Vet noen hva det kan være?

Prøvd å tilbakestille SMC og PRAM/NVRAM?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Advarsel til alle som har Apple TV (Gen.4 eller Gen.5/4K), ikke oppdater YouTube-appen... Den har nå blitt erstattet med en direkte view-port av YouTube.com/TV som er Google sin web-applikasjon for YouTube og det fungerer temmelig krise med null integrasjon mot fjernkontrollen så den fungerer helt forferdelig med swipe, det er langt mer reklame som popper opp midt på skjermen når du ser på videoer, den er treg og hakkete i navigasjonen og vi har mistet alt av tvOS spesifikke funksjoner som automatisk endring av bildeoppdateringsfrekvens, fargerom osv.. Det er altså en 1:1 utgave av web-applikasjonen helt blottet for plattformspesifikke funksjoner eller optimalisering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

20% hos Power nå.

 

Må man ha penger på kortet for å handle med mastercardet?

Må ha så mye prduktet du skal kjøpe koster på kortet. Så hvis det du skal kjøpe koster mer enn du har i kredittgrense, så må du sette inn penger på kortet.

 

Legg merke til at iPad ikke lenger er dekket av tilbudet, men de har fjernet begrensningen på 1 apple produkt per kunde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Apple designer tilbehøret med svakheter. Tre macbook ladere og et headset er slitt ut - alle på samme stedet - og nå skjer det med iphone laderen. Det starter med at gummien går i oppløsning, deretter tar det ca 1 år fra slitasje til foreldelse. Jeg liker Apple, og ønsker å kjøpe fra dem igjen, men dette begynner å bli latterlig. 

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå hatt en HomePod i hus i ca 14-dager, har fra før av massevis av Sonoshøyttalere jeg har vært godt fornøyd med jeg ville teste HomePod og se hva den har å tilby.

 

Har aldri hatt noen "smart høyttaler" før, eller jeg har 2x Sonos One men de står som bakhøyttalere i et surroundoppsett i stua og da er alt av smartfunksjonalitet utilgjengelig og det var vel heller ikke mulig å aktivere Amazon Echo/Alexa i Norge om jeg forsto det riktig uansett.

 

HomePod selges jo kun i USA, Storbritannia og Australia så du er låst til å ha Siri på et av disse språkene og det er jo litt sånn småkleint syntes jeg og gå rundt å snakke Engelsk til høyttaleren men vi har blitt relativt vant til det. Den får mye kritikk for at Siri er temmelig dum og begrenset, men vi vet ikke helt hva vi går glipp av da vi ikke har noe sammenligningsgrunnlag og så langt så er egentlig alt vi gjør å sette alarmer, timere, starte og stoppe musikk og podcaster og styre Philips Hue og det fungerer imponerende bra så jeg vet ikke helt hva mer folk pleier å bruke denne smartfunksjonaliteten til? Mikrofonen fungerer hvertfall knallbra, jeg kan stå i ene enden av rommet mens høyttaleren spiller musikk på fult volum og nærmest viske "Hey, Siri" og den reagere i så godt som alle tilfellene. Den er også imponerende god til å plukke opp mitt patetiske forsøk på engelsk uttale innimellom.

 

 

Det som imponerer meg mest er egentlig lydkvaliteten. Den klarer ikke helt å matche et oppsett med 2x Sonos Play 5 + 1x Sonos Play Sub, eller 1x Sonos Play Bar/Base + 1x Play Sub men det hadde jeg ikke forventet heller. Men selv sammenlignet med disse langt dyrere og større løsningene så er det aspekter med HomePod som rett og slett er bedre selv sammenlignet med disse. Sammenlignet med 1x Sonos One, 1x Sonos Play 3, 1x Sonos Play 5 eller 1x Sonos Play Bar så syntes jeg HomePod rett og slett er bedre på de fleste områder hva gjelder lydkvalitet. Noe som er ganske så imponerende tatt i betraktning størrelsen og prisen.

 

Det er et par ting som HomePod gjør imponerende bra som gir den noen store fordeler sammenlignet med Sonoshøyttalerne vi har i hus. Den har en langt bedre DSP og loudness EQ som gjør at lyden låter imponerende bra, den er veldig fargerik og dynamisk selv på veldig lavt volumnivå. Sammenligner med Sonos One, Sonos Play 3, Sonos Play 5, Sonos Play Bar og Sonos Play Base så låter de temmelig flatt og kjedelig med ganske så trang dynamikk før du får skrudd opp volumet endel. Du må opp på 60%+ volum før de begynner å slippe seg løs og ting begynner å låte på sitt beste. HomePod er imponerende god til å klare å låte bra helt uavhengig lydnivået, så selv på lavt lydnivå så føler du ikke at lyden nødvendigvis blir holdt noe særlig tilbake. Dette er en temmelig stor fordel da vi sjeldent har så alt for høy lyd med mindre det er full fest og da setter man jo pris på at lyden låter såpass fargerik og dynamisk selv på moderate volumnivåer.

 

Sammenlignet med Sonos One så har HomePod langt bedre og basselement virker det som. Sonos One klarer aldri å gå spesielt dypt og mister endel dynamikk på grunn av det. HomePod klarer seg mye bedre. Sonos Play 3 låter på mange måter likt, om ikke hakket dårligere enn Sonos One og er den eldste høyttaleren i Sonos sin portefølje og er visstnok på vei ut av markedet så er det vel ikke noe særlig poeng å sammenligne noe voldsomt med den.

 

Sammenlignet med Sonos Play 5 som er endel dyrere og som ikke er noe "smarthøyttaler" så syntes jeg også at HomePod låter bedre. Men så fort du kommer deg på 60%+ volum så er forskjellene i dynamikk osv borte. Da klarer Sonos Play 5 seg like bra og kanskje hakket bedre. Men det er fremdeles et par ting som gjør HomePod mer unik og bedre.

 

HomePod er langt bedre til å spre lyden. Setter jeg Sonos Play 5 og HomePod på samme sted og sammenligner de så merker du veldig fort at Play 5 er langt dårligere til å spre lyden. Det er en langt mer tradisjonell høyttaler med direksjonal lyd så du hører umiddelbart nøyaktig hvor lyden kommer ifra og den sliter med å fylle rommet på samme måte. Den har jo ikke noe problem med å spille høyt og den kan spille høyere enn HomePod så du sliter jo ikke med å få høy nok lyd til å fylle rommet, men den fyller ikke rommet på samme måte i den forstand at til enhver tid hører nøyaktig hvor lyden kommer ifra.

 

HomePod på sin side gjør et eller annen som gjør at den klarer å spre lyden på en langt bedre måte. Jeg vil ikke si at den spiller i 360-grader for det virker ikke som den gjør det. Men det virker som den tar instrumenter og pusher de bakover så de reflekteres av veggen, mens vokaler spilles av fremover så du får en ganske så imponerende separasjon i lyden. Og når det kommer til musikken så er det vanskelig å klare å skjønne helt hvor HomePod'en faktisk står plassert og spiller, med mindre du faktisk ser den så hadde du neppe klart å si hvor høyttaleren faktisk står plasser da den er såpass god på å spredt lyden og reflektert den via veggen så det nærmest høres ut og oppleves som at veggene er høyttaleren. Og samtidig så klarer den å pushe vokalene i annen retning så de alltid kommer godt frem og ikke blir grøtete og borte i alt det andre. Det virker også som om de kjører loudness og DSP på musikken, men ikke på vokalene som fungerer veldig bra.

 

 

Så alt i alt så må jeg si med ganske så imponert over ikke bare lydkvaliteten men måten den faktisk spiller av lyden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...