Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som for meg er mest turn-off, er styret med den USB-C inngangen. Noen dager så har jeg behov for å jobbe med mus gjennom hele arbeidsdagen. Stort sett så hadde dette sikkert gått greit, men på dager jeg har glemt å lade natten i forveien, så ville dette blitt et problem. I tillegg så jobber jeg endel med tegnebrett, samt har behov for å koble til en kortleser for å kunne redigere bilder.

 

For å løse dette problemet så måtte jeg kjøpt en skikkelig bluetooth-mus (ca 800)  og en USB-C til USB adapter (ca 200). Det er litt penger, men om portabilitet og batterilevetid hadde vært viktigere enn skjermstørrelse og datakraft (MBPr 15), hadde jeg lett gått for Macbooken.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Håper noen kan hjelpe meg her. Macen min hadde for en stund siden en SW-feil og ble sendt inn på reparasjon. Det var så vidt at de klarte å ta backup av HDD-en, og jeg fikk mac-en tilbake med en mappe kalt "BACKUP". Inni der er det en mappe for bilder, men de er organisert sånn at hvert bilde ligger under én enkeltmappe, slik at jeg må trykke meg inn på hver eneste mappe for å sortere bildene igjen. Finnes det en enkel måte å fikse dette på? En slags restore eller noe?  

Lenke til kommentar

Et lite problem her. 


Har en WD ekstern harddisk (strømforsyning via USB3-en) som jeg har brukt til backup. Har fungert utmerket og uten problemer i noen måneder. I går så plugget jeg den i faren min sin Windows (7) PC for å overføre en film til han. Den kjente ikke igjen harddisken i det hele tatt, og vi måtte da plugge ut.

 

Når jeg da plugget den tilbake i min Macbook Pro så ble alt galt. Først var det bare mapper som kom opp, ingen av filene. Jeg prøvde å unmounte og plugge ut og inn på nytt. Nå kjenner den ikke igjen harddisken i det hele tatt. 


Jeg plugger i harddisken og den lyser opp og spinner igang, men den dukker ikke opp i finder eller i diskverktøy. Jeg har prøvd i begge USB3-kontaktene, og jeg har prøvd å restarte Macbooken. Jeg har også testet harddisken i samboerens macbook pro, uten hell.

 

Har noen opplevd at å plugge inn og ut av en windows-pc kan ødelegge en harddisk? Er ikke 100% på hvilket format harddisken er i, men det virker logisk at det er mac-format, da den ikke ble kjent igjen på windows. 

Er dette hardware-problem, eller software? Mulig jeg må lage en egen tråd hvis dette ikke er en quick-fix.. Vil ikke miste det jeg har (80% har jeg på en annen harddisk også, men har bruk for det nyeste som ble lagt inn).

Lenke til kommentar

Om innholdet på disken er korrupt, så skulle likevel diskverktøyet ha funnet den. Så for meg så høres det ut som et hardware-problem.

 

(1) - Test med en annen USB-kabel i en USB-inngang du vet fungerer.

(2) - Vurder å bytte kabinettet disken ligger inni. Om du har en stasjonær, så kan du skru den ut, og koble den til der.

(3) - Om ikke noe av det over fungerer, så er det antakelig noe feil med selve disken, og lite du kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Restartet macen og prøvde å koble i på nytt nå (som jeg har gjort før). Nå fant den harddisken plutselig.

 

Den har vært brukt som Time Machine i tillegg til vanlig backup av andre filer, fordelt på to partisjoner. Partisjonen som ikke er Time Machine er tydeligvis deaktivert, og det fungerer ikke å aktivere. En reparasjon fungerer heller ikke. Får bare opp "Feil: Diskverktøy kan ikke reparere denne disken. Sikkerhetskopier så mange av filene som mulig, formater disken på nytt, og gjenopprett de sikkerhetskopierte filene."

 

fuck..
 

Lenke til kommentar

Ja, det har det faktisk. Særlig hvis du ikke har et dedikert skjermkort, noe de færreste MBP har lenger. Både RAM og grafikkytelse trekkes ned.

Men hvor mye det trekker ned er helt individuelt. Hvis du f.eks. sitter med Photoshop på hovedskjerm og Lightroom på den andre, og begge jobber, så vil det gå treigt, mens hvis du ser en quicktime video på den ene og sitter med Safari eller Word på den andre, så vil det neste ikke ha noe å si.

 

Og ja, jo større oppløsning, jo mer RAM brukes.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Det oppklarte litt! Jeg gjør stort sett nøyaktig det du beskriver med Photoshop på hovedskjermen og Lightroom på laptopskjermen. Det går som regel ikke treigt, men jeg har opplevd noen få ganger at maskinen ser ut til å sluke RAM med større komposittbilder/veldig mange layers i PS mens jeg jobber over to skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...