Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Er det slik med de nye retina-macbookene at man ikke kan oppgradere ram/harddisk selv?

Har en late 2011 15" MBP (2.2ghz) som jeg vurderer å selge, og oppgradere til en nyere MBP. Kanskje en 13" da jeg blir å bruke den litt på skolen.

Hvis det er slik så hopper jeg heller på en uten retina. Kjedelig å betale mange tusen til Apple for å oppgradere ting som koster en brøkdel om man oppgraderer selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg følger ikke helt logikken din her? Du velger altså en utgått modell, med svakere maskinvare og mye dårligere skjerm bare fordi du kan ikke kan bytte ut minnebrikker og harddisk selv?

 

Om du vurderer å oppgradere fra en 2011 modell så vil det si at du har hatt din i ca 3 år, hvilket behov vil du da egentlig ha for oppgradering av RAM og / eller harddisk på en eventuelt ny maskin du kjøper? SSD på 256GB+ og 8GB+ RAM vil da holde i massevis over en periode på 4-5 år med dagens utvikling. Lagring eksanderes du jo via ekstern harddisk, nettverk eller nettsky.

 

 

En MacBook Pro 13" med retinaskjerm er såpass overlegen en MacBook Pro 13" uten retinaskjerm på alle punkter at mangelen på oppgraderbart minne og mulighet for å kunne bytte harddisk kan da umulig være verdt såpass mye? Vekten er lagt høyere, den er større og mer klumpete, harddisken er jo latterlig dårlig og en stor flaskehals i forhold, skjermen tåler knapt nok sammenligning og den er en generasjon bak på prosessor, skjermkort og brikkesett. Her er det temmelig mye du ikke kan oppgradere og som må ofres bare for å få utskiftbart minne og harddisk. Da ville jeg vel heller brukt de 1700 kr på oppgradering fra 8 GB til 16 GB RAM med engang om du føler at 8 GB blir for lite. MacBook Pro 13" uten retinaskjerm leveres jo bare med 4 GB RAM så selv om det er relativt rimelig å bytte selv så må du jo bruke penger på RAM med engang da 4 GB blir litt knapt til å starte med uansett.

 

 

 

EDIT:

 

Det å gå fra MacBook Pro 13" uten retinaskjerm 2011, til ny MacBook Pro 13" uten retinaskjerm gir fint lite mening uansett. MacBook Pro 13" uten retinaskjerm er jo i bunn og grunn en 2012 modell. Vil ikke si at overgangen fra 2011 til 2012 er stor nok.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det slik med de nye retina-macbookene at man ikke kan oppgradere ram/harddisk selv?

 

Du kan ikke oppgradere RAM (de er loddet fast på hovedkortet), men Harddisk er mulig å bytte. De er properitære, grisedyre og kanskje også vanskelig å få tak på her til lands - men fullt mulig.

 

http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Air-Retina/Apple-MacBook-Pro-Retina-2012-Drive-Internal-Flash

Lenke til kommentar

Har en 15" nå, ikke 13", RamGuy. Menja, lest litt mer om spesifikasjonene, og ser ut til at det du sier er riktig. Jeg har ikke så veldig god peiling på prossessorer og slikt. Litt lettere med ram og HDD/SSD.

 

La oss si jeg kjøper en 13" MBP med retina. Hvordan er ytelsen på denne kontra min? Jeg har vel i7 mens den har i5, men den har flere Ghz prossesor. Sier ikke meg så mye. Og grafikkkort kan jeg heller ikke så mye om.

 

Ny:

Ui184Cs.png

 

 

 

min:

65l5ZLP.png

 

 

Regner med jeg sparer litt på å kjøpe brukt?

 

http://store.apple.com/no/buy-mac/macbook-pro?product=ME865H/A&step=config
Ser det er mye å velge i mellom. Noe som anbefales å oppgradere fra standarden?
16gb ram hadde vært fint, da jeg liker å jobbe i Lightroom.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

Noen som vet når de nye MBP kommer ut? Er griselei av å sitte på en 2.2GHz med bare 4GB RAM og "dårlig" skjermoppløsning. Blir en dyr høst for meg:

iPhone 6

MBP

iWatch

 

Viktigste er Macen, men nå må det snart komme noen konkrete rykter så jeg slipper å vente forjeves.

Lenke til kommentar

Kommer ikke noen nye før neste år ettersom Intel Broadwell er utsatt til 2015.. Dessverre. Kommer nok en minimal refresh som med MacBook Air tidligere i år, men her er det nok snakk om 200-300 MHz høyere frekvens på prosessor, og noen sier det kan bli standard med 16 GB fremfor 8 GB på MacBook Pro 15" med retinaskjerm.

 

Selv tipper jeg det kommer en ørliten bump på 200-300 MHz på CPU på både 13" og 15", ny revisjon av 802.11ac nettverkskortene og kanskje 16 GB blir standard på 15" modellen og det er nok det. Kanskje 15" går fra GT 750M på den dyrere modellen til 850M.

Lenke til kommentar

Jeg tenker nå bare at når jeg først skal kjøpe, så kan jeg like godt vente til den nyeste kommer ut. Er jo bare snakk om veldig få mnd dette. Regner med at folk forstår min tankegang her? :)

 

Noen som foretrekker 13 over 15? Vurderer å gå ned til 13, men er jo ikke quad core... Mulig jeg bare kjøper en 15 med 16gb ram eller mer hvis det kommer, og 2.8.

Lenke til kommentar

Jeg tenker nå bare at når jeg først skal kjøpe, så kan jeg like godt vente til den nyeste kommer ut. Er jo bare snakk om veldig få mnd dette. Regner med at folk forstår min tankegang her? :)

 

Om du like godt kan vente, så er det et tegn på at du strengtt ikke trenger en ny maskin. Og da bør du vente. Om du ikke har voldsomt lyst til å bidra til Apples milliardoverskudd, selvsagt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Enig med Geir. Jeg har i to år nå vurdert å kjøpe ny smarttelefon, men har hele tiden tenkt at det kan vente litt (koster tross alt litt). Men på dagen maskinen min gikk i stykker, dro jeg ned til eplehuset for å kjøpe ny... Ny smarttelefon var kanskje ikke var så viktig likevel. (Men for all del - har du råd så er følelsen av ny telefon/gadget/maskin er ganske så bra).

Lenke til kommentar

iMore: Apple refreshes its Retina MacBook Pro line-up with improved hardware

 

Apple has today unveiled new units in its MacBook Pro range of Retina laptops. The units sport improved (and newer) Intel Haswell processors, coupled with increased RAM as standard options. 13-inch Pro models come with 8GB of RAM minimum, while the larger 15-inch options pack 16GB. Not only are we looking at increased specifications, but the high-end 15-inch Retina MacBook Pro has also received a price drop, now selling for $2499.

 

Lenke til kommentar

*Yawn*

Kanskje. Men at de endelig har gitt base line-modellen 8 GB ram igjen synes jeg er noe som er positivt for alle som vurderer å kjøpe Mac nå. Jeg kjøpte en på Elkjøp for 3 uker siden, skal levere den inn på åpent kjøp i dag. Spørsmålet er om jeg skal kjøpe den nye versjonen, eller bare klare meg uten.

 

Trenger jeg bærbar? Føler ikke det selv egentlig. Macbook Pro Retina er utrolig sexy maskiner (skjermen! :dribble: ) men jeg har en kraftig stasjonær samt ipad med fantastisk bluetooth-tastatur som fungerer fint til all skolebruk, og jeg reiser sjelden ... Prøver å rettferdiggjøre et kjøp av disse fantastiske maskinene, men får det ikke til :p

Lenke til kommentar

 

Oi, det var da som F'en.. Kom ny ja. Betyr dette at det ikke vil komme ny MBP med Yosemite?

 

Hvor stor er forskjellen på 2.5 og 2.8 GHz btw?

Straks Yosemite kommer vil nye maskiner leveres med det nye systemet :)

 

Trodde det var bare 12" modellen? Er rundt 120 dager til Yosemite, og det passer ikke akkurat til 250 dager average som Apple pleier å gi ut, hvis statsa til macrumors er korrekte.

 

Tror jeg går for den som ble gitt ut idag med andre ord. Selv om jeg virkelig syns det hadde vært fnasig med touch-id, det kommer vel neste gang med min flaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...