Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

QuickTime er jo en god del bedre på strømforbruk/effektivitet. Du har langt bedre batteritid med bruk av QuickTime kontra VideoLAN (VLC), Movist og MPlayerX osv.. Ikke blir maskinen varm og / eller bråkete heller.

 

Etter det jeg forstår så fungerer ikke Perian så bra med nye QuickTime som er i OS X Mavericks, når jeg forsøker å spille av MKV blant annet i QuickTime med siste versjon av Perian (nyere enn den som ligger på nettsiden til Perian) så vil QuickTime automatisk konvertere / remuxe fra MKV til MPEG-4 (MP4). Jeg klarer ikke å få det spilt av direkte lenger.

 

 

Hva gjelder strømforbruk og ressursforbruk så er QuickTime utvilsomt det beste, men da er du nesten avhengig av å ha biblioteket ditt i MPEG-4 (MP4) containere fremfor Maktroska (MKV). For avspilling av MKV og "alle" formater så er det Movist fra Mac App Store som er å foretrekke. Deretter kommer MPlayerX som en god nummer tre. VideoLAN (VLC) fatter jeg ikke at folk bruker, MPlayerX er gratis og kan spille av alt den også, har bedre algoritmer for skalering av bilde som gir bedre bildekvalitet og krever mindre systemressurser.

Lenke til kommentar

Jeg ser for øvrig _ingen_ grunn til å vente på Broadwell.

Poenget er vel at med Broadwell så kommer Apple til å oppdatere MBP'ene på en helt ny måte, som er blitt lenge spekulert i. Som da Mac gikk fra hvit og svart til sølv. Dermed så er det ikke bare broadwell som blir nytt, men også hele maskinen i design og annet.

 

Så har sittet å vurdert om jeg skal kjøpe en maskin nå, og så heller selge den sommer 2015 når disse helt nye maskinen kommer. Vanskelig å vite hvor mye en taper ved å gjøre det slik da.

 

iWatch er heldigvis regner med å ligge rundt 250 dollar -, og det er jo bra. For meg som bor i Australia, betyr det at jeg slipper den norske overprisen i forhold til dollaren.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at med Broadwell så kommer Apple til å oppdatere MBP'ene på en helt ny måte, som er blitt lenge spekulert i. Som da Mac gikk fra hvit og svart til sølv. Dermed så er det ikke bare broadwell som blir nytt, men også hele maskinen i design og annet.

Hvor har du dette fra? Leser endel på diverse ryktesider som MacRumors, men har ikke fått med meg noen skriverier om dette.

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan jeg gjøre Quicktime om til noe annet enn rent søppel? Finnes det codec pakker eller noe?

Perian. Men hvorfor bruke Quicktime når du kan bruke Movist eller VLC?

 

 

 

QuickTime er jo en god del bedre på strømforbruk/effektivitet. Du har langt bedre batteritid med bruk av QuickTime kontra VideoLAN (VLC), Movist og MPlayerX osv.. Ikke blir maskinen varm og / eller bråkete heller.

 

 

Det var dette som var tanken :) Har i lang tid brukt MPlayerX, så leste jeg en sammenligning på hw.no (?) med forskjellige avspillere på Mac, og det var ganske store forskjeller. Finner ikke denne artikkelen igjen da..

 

Skal nevnes at jeg nå sitter med første åpne beta build av Yosemite.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan kan jeg gjøre Quicktime om til noe annet enn rent søppel? Finnes det codec pakker eller noe?

Perian. Men hvorfor bruke Quicktime når du kan bruke Movist eller VLC?

 

 

 

QuickTime er jo en god del bedre på strømforbruk/effektivitet. Du har langt bedre batteritid med bruk av QuickTime kontra VideoLAN (VLC), Movist og MPlayerX osv.. Ikke blir maskinen varm og / eller bråkete heller.

 

 

Det var dette som var tanken :) Har i lang tid brukt MPlayerX, så leste jeg en sammenligning på hw.no (?) med forskjellige avspillere på Mac, og det var ganske store forskjeller. Finner ikke denne artikkelen igjen da..

 

Skal nevnes at jeg nå sitter med første åpne beta build av Yosemite.

 

 

Denne artikkelen du leter etter? http://www.hardware.no/artikler/det-er-over-fem-timer-forskjell-mellom-videospillerne/160686

Lenke til kommentar

 

Poenget er vel at med Broadwell så kommer Apple til å oppdatere MBP'ene på en helt ny måte, som er blitt lenge spekulert i. Som da Mac gikk fra hvit og svart til sølv. Dermed så er det ikke bare broadwell som blir nytt, men også hele maskinen i design og annet.

Hvor har du dette fra? Leser endel på diverse ryktesider som MacRumors, men har ikke fått med meg noen skriverier om dette.

 

Nå er jeg ikke 100% sikker hvor jeg har det fra, men har forstått det slik at den nye prosessoren ikke passer inn i den nåværende MBP. Og siden broadwell er så "stort", selv om det kanskje ikke er det, så ser det ut som MBP skal vises frem neste sommer i en konferanse, og Apple liker jo ikke å vise noe uten å gi det ny look.

 

Så er bare spekulasjoner, men jeg liker å lese fra flere sider og fra youtube kanaler, så kan ikke si nøyaktig hvor jeg har fått dette fra.

 

Hadde vært flott med en fin svart MBP.

Lenke til kommentar

Hadde vært flott med en fin svart MBP.

 

Blank søppelbøttegrå, kanskje. Om de bare finner en løsning på fingeravtrykk...

 

 

En irriterende ting i Safari i Yosemite..når jeg åpner ny fane må jeg selv trykke i søkefeltet for å skrive. Utrolig irriterende! Går det ann å endre dette ?

 

Tipper det er en snag som vil bli fikset. Mange som opplever den og som har rapportert den. Men også noen som ikke opplever det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Har endret min drøm, fra Mac Pro til en som ikke finnes (ennå): En iMac med 4K skjerm og doble 880m (eller hva som nå er toppkortet når den kommer) i SLI.

 

Jeg er ikke noen stor spiller, og vil ikke ha en egen PC til spilling, men betaler gjerne noen tusen ekstra for å få en mer enn anstendig spillytelse i Mac'en.

 

Edit: Skrev noen ord til Apple om det. Det er lov å håpe...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Har endret min drøm, fra Mac Pro til en som ikke finnes (ennå): En iMac med 4K skjerm og doble 880m (eller hva som nå er toppkortet når den kommer) i SLI.

 

Jeg er ikke noen stor spiller, og vil ikke ha en egen PC til spilling, men betaler gjerne noen tusen ekstra for å få en mer enn anstendig spillytelse i Mac'en.

 

Geir :)

Tror nok bare 1x GTX 880MX blir noen realitet.

Lenke til kommentar

For det første er ikke Broadwell "stort", heller det motsatte - det er en die shrink av eksisterende teknologi. for det andre er det ingen grunn til å tro at den ikke passer i eksisterende maskiner, særlig da die shrinks som regel bruker mindre strøm og gir mindre varme enn eksisterende prosessorer.

Lenke til kommentar

Min erfaring med Yosemite er at det er rom for mer generell optimalisering. Min Macbook Air spant opp vifta ved bruk som tidligere ikke har trengt vifte til å kjøle maskinen. Det er fortsatt en Beta og jeg er ikke så veldig imponert. Får håpe det blir bedre. Jeg er tilbake på 10.9.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...