Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Det skal normalt ikke by på noen utfordringer, men du har null kontroll over Apple sin EFI-BIOS så de vil automatisk bli satt til 1333 MHz åkkesom, de fleste minnebrikker vil ha null problemer med å "overklokkes" fra 1066MHz til 1333MHz men du har jo ingen garanti for stabiliteten, dessverre.

 

Hvorfor ikke bare å for et sett som er mer eller mindre garantert å fungere?

http://www.multicom.no/Simm-SO-DDR3-PC1333-8GB-CL9-MAC-CRUCIAL/cat-p/c/p5175007

 

 

Koster jo så og si det samme.

Ja takk!

 

Nei det var den første jeg fant som kunne ligne spekifikasjonene til Apple. Ser at de du viser til er med optimale!

 

Takk for svaret :)

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen små spørsmål jeg håper noen av dere kan være behjelpelige med.

 

Jeg har en Macbook Pro med svært begrenset SSD (128 GB). Som ivrig amatør/hobby-fotograf blir dette fort altfor lite. Hvilke løsninger kan dere anbefale? Jeg er stor tilhenger av få enheter, "stilrent" oppsett og at ting fungererer uten altfor mye stress.

 

Den interne SSD-en vil jeg holde mest mulig ren. Dvs at den skal bestå av små spill, dokumenter, programmer pluss ting jeg jobber på uten tilgang til ekstern hdd.

 

Det jeg så har tenkt er å ha bildebiblioteket (iphoto eller lightroom) på en ekstern harddisk ala wd mypassport/lacie rugged, for så å ta backup mot skyen (backblaze eller crashplan) i tillegg til Time Capsule som jeg allerede har. Om jeg går for Lightroom tenkte jeg å ha katalog-filen på ssd og bildene på ekstern hdd.

 

Høres dette fornuftig ut? Jeg er altså ute etter en enkel rett-frem metode for å øke lagringskapasiteten, samtidig som filene mine er 100% trygge om noe skulle skje. Det er også viktig at systemet er portabelt, da jeg har med maskinen rundt omkring.

 

Jeg har lest opp og ned i mente om raid enclosures, nas m/raid 0 osv osv. Jeg merker raskt at det blir litt voldsomt for min del, ref hva jeg har skrevet lenger opp.

 

Alle tips tas imot med takk.

 

edit: Tenkte på f.eks en slik disk http://www.dustinhome.no/product/5010782674/lacie-rugged-mini-2tb-usb-3-0/

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Det vil fungere fint det, særlig om du har backup til skyen. Du kan selvsagt vurdere å kjøpe noe til lokal backup i tillegg, NAS eller bare en ekstra harddisk som du speiler manuelt, men hvis du passer på at backupen til skyen faktisk fungerer ser jeg ingen stor gevinst, bare ekstra jobb.

Lenke til kommentar

Det nok et flott og riktig valg det, eventuelt gå for Thunderbolt utgaven. Fordelen med Thunderbolt utgaven er mindre latency, lavere overhead. Selv om USB3.0 i seg selv ikke skal sette noen direkte begrensing på overføringshastigheten så er det en ekstern tilkobling med latency og overhead som Thunderbolt ikke trenger å forholde seg til, med Thunderbolt så er det i prinsippet som om du har koblet en 2TB 5400 RPM disk lokalt i maskinen, mer eller mindre.

 

Thunderbolt utgaven er dog noe dyrere, og større / tykkere enn USB3.0 "mini" utgaven så blir ikke like portabel.

Lenke til kommentar

Til lokal backup har jeg en 2tb time capsule som også skal ta den eksterne harddisken tenkte jeg.

 

Jeg velger nok usb3-utgaven, men ser absolutt fordelene med thunderbolt. Samtidig blir det litt dyrt, og som du sier ikke fullt så portabel.

 

Noen som har erfaring med lightroom til en slik løsning? Er det mulig å ha noen av bildene lokalt (f.eks 2014), og resten på ekstern? For så å dytte over den mappa til ekstern ved årsskiftet, om dere forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Er i dialog med komplett nå. Da rammen jeg har kjøpt hos de til min Macbook pro 15 (late 2011) ikke funker ordentlig. Den fryser, og lager 3 pip. Hender med ujevne mellomrom.

 

 

Rammen jeg kjøpte var følgende, og denne beskjeden får jeg fra komplett.

 

"Går igjennom her og ser via ordren din at du har bestilt følgende:

1.00 574057 Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB

Kit w/2x 4GB, Unbuffered, 204pin (PC10600)"

 

Svarer på hvilken Mac jeg hadde (den nevnt over) og får dette svaret;

"Ser at du har bestilt rambrikker til vanlig pc. Du har et apple produkt !

 

Da MÅ man bruker ram til mac : https://www.komplett.no/crucial-ddr3-1333mhz-8gb-sodimm-for-mac/772721

 

Forskjellen på disse rambrikkene vil være i en vanlig pc har man 4 el 6 "chipset" på brikkene, mens Mac har 8 stk (se bilde så skjønner du)"

 

 

Er dette riktig? Forhørte meg her i tråden før jeg kjøpte brikkene, og Googlet i tillegg.

 

Surt å måtte ut med 900 for nye brikker.

Lenke til kommentar

Komplett har ingen sak her.. At minnebrikkene ikke er sertifisert / verifisert for Mac har strengtatt null og niks å si når alt kommer til stykke. Fungerer ikke minnebrikkene så fungerer de ikke, og det å fare med direkte løgn hva gjelder 4, 6 eller 8 brikker per minnemodul styrker jo ikke akkurat Komplett i denne saken.

 

Jeg ville ha sendt en epost til [email protected], det er gjerne litt mer kompetente folk som sitter på returavdelingen kontra førstelinjesupport og eventuelt tatt kontakt med de på nytt. Lukter sommervikar med kreative forsøk på å unngå RMA lang vei.

Lenke til kommentar

Det er dog veldig viktig å ha dokumentasjon på plass, sørg for at all korrespondanse skjer per epost osv så du har alt skriftlig mellom dere om du i verstefall blir nødt til å ta det videre med forbrukerrådet og lignende. Ha kopi av all chathistorikk osv om du velger å ta kontakt den veien.

Lenke til kommentar

Oktober/November er vanlig.

 

Edit: Men ytelsesforandringen vil være minimal. Det er mulig de går over til 8gb ram som standard, det er det eneste du faktisk vil merke forskjell på. Harddisker og CPUer blir rett og slett ikke stort raskere på 12 måneder lenger.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Kommer neppe noe i Oktober / November ettersom Intel har utsatt Broadwell, vi snakker nok helle Desember - Januar. En stor fordel med å vente er nok at MacBook Pro 13" med retinaskjerm vil se en solid økning hva gjelder grafikkytelse med overgang fra Haswell til Broadwell integrert grafikk. Forskjellen i prosessorytelse derimot blir nok på knappe 5% med litt bedre strømstyring og strømforbruk som gir litt forbedret batteri og litt mindre varmeutvikling og mer stillegående maskin. Utover det så vil det nok ikke være store forandringene sammenlignet med dagens utgave.

Lenke til kommentar

Kommer neppe noe i Oktober / November ettersom Intel har utsatt Broadwell, vi snakker nok helle Desember - Januar. En stor fordel med å vente er nok at MacBook Pro 13" med retinaskjerm vil se en solid økning hva gjelder grafikkytelse med overgang fra Haswell til Broadwell integrert grafikk. Forskjellen i prosessorytelse derimot blir nok på knappe 5% med litt bedre strømstyring og strømforbruk som gir litt forbedret batteri og litt mindre varmeutvikling og mer stillegående maskin. Utover det så vil det nok ikke være store forandringene sammenlignet med dagens utgave.

40 % raskere grafikk ift. Haswell vil nok ikke bety så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...