Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan var det? Hadde mestring med sbbn i fjord. Vi hadde vel to netter, 3 dager.

 

 

Samme lurer jeg på, var i kpb iår

 

Het Mars Warrior, står i øvelsesboka til bataljonssjefen "Sambandsbataljonens mestringsøvelse".

Startet med alarm klokka 5 tirsdag morgen, pakking osv., utdelt 2 drytecher og ga fra oss alt av snus , røyk, mat og godteri. Ble så bussa ut, vandra en stund i Blåtind før vi satt opp leir troppsvis og lagde nærforsvar. Så rev vi når vi var ferdige, vandra mer og hadde et par leksjoner, ild og bevegelse osv. Så lagde vi gapahuk og sov i det noen timer og spiste på fyringsvakt. Så startet hatet..

Vi vandret i mange timer, før vi satt i gang med hatleksjoner med fysisk aktivitet konstant, masse gåing mellom postene osv. Fullt kjør med fyfo mellom postene og masse møkk. Ble gassa i kontakt, gikk på IED-rydding osv. Etter masse mer gåing ble det kveld og mørkt og vi skulle på stridsoppdrag. Hadde forresten vannkanne og alt med oss selvfølgelig. Fyfo mens lagførerne var på briefing osv.

 

Så marsja vi i terring og løste oppdrag hele natta uten mat eller hvile. Vannet var jo seff frosset, og det bikka minus 18 på natta. Folk sovna mens vi gikk og falt om kull, ble delvise osv. Så ble det morgen og vi slo leir. Når leiren var oppe og folk begynte å legge seg ble det ny alarm og ut og ha fyfo ved akkasætra. Etter det kom bussene. Da ble troppen delt i 2, og de på bussen ble kjørt til fossmofeltet hvor de skulle gå i flere timer før det ble en ganske kul sanitetscase med kontakt og alt mulig i rusta leir.

 

De som ikke ble henta med buss gikk en mil til før de ble henta i scania og kjørt til fossmofeltet med samme opplegg. Så var det å marsje med båre en god del klikk med de fra sanitetscasen før vi satte kursen mot leir. Der begynte vi på vedlikehold og ble sendt ut med pakning på tur mot rustafjell igjen. Vi snudde på toppen av hoppbakken og folk hatet. Så tilbake til vedlikeholdet og grilling. Klokken var da rundt 1600 tenker jeg. Vi spiste bare den ene gangen i gapahuken, og alt vannet var frosset så det ble det ikke noe av.

 

Felte en liten tåre i dag tidlig av glede. Nå blir det ut på svingen, uff..

 

Btw, vi er teletroppen, radio hadde et annet opplegg og kommando var i leir og markører iblandt.

Lenke til kommentar

Hvordan var det? Hadde mestring med sbbn i fjord. Vi hadde vel to netter, 3 dager.

 

Samme lurer jeg på, var i kpb iår

og alt vannet var frosset så det ble det ikke noe av.

Hvorfor hadde dere ikke vannflaska inntil kroppen?

Ja det lurte jeg også litt på, de må vel ha fått nytt ufrosset vann fra et eller annet sted..

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Var klar for å reise mandag 22. oktober og begynne min tjeneste som vaktsoldat på Sørreisa, samt nyte den beryktede turnusen med 3 uker på og 3 uker av. I dag ble derimot mine planer endret, da jeg fikk SMS om flyreiser som tilsier at jeg først har hjemreise 19. november, og deretter skal tilbake 30. november. Dette tilsvarer ikke turnusen jeg hadde hørt så mye om.

 

Noen som vet om dette er normalt praksis for at soldater skal komme inn i turnusen, eller er det mulig at turnusen har blitt endret? Litt kjipt å havne langt, langt nord når man egentlig kunne søkt seg mye nærmere hjemmet og fått like god turnus.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Var klar for å reise mandag 22. oktober og begynne min tjeneste som vaktsoldat på Sørreisa, samt nyte den beryktede turnusen med 3 uker på og 3 uker av. I dag ble derimot mine planer endret, da jeg fikk SMS om flyreiser som tilsier at jeg først har hjemreise 19. november, og deretter skal tilbake 30. november. Dette tilsvarer ikke turnusen jeg hadde hørt så mye om.

 

Noen som vet om dette er normalt praksis for at soldater skal komme inn i turnusen, eller er det mulig at turnusen har blitt endret? Litt kjipt å havne langt, langt nord når man egentlig kunne søkt seg mye nærmere hjemmet og fått like god turnus.

Hva i all verden har det å si om du er nært hjemme eller ikke, da?

 

Uansett: Vanskelig for noen av oss å si. Du får info når du kommer opp dit. Jeg tipper kursing eller lignende - det skjer gjerne i friukene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var klar for å reise mandag 22. oktober og begynne min tjeneste som vaktsoldat på Sørreisa, samt nyte den beryktede turnusen med 3 uker på og 3 uker av. I dag ble derimot mine planer endret, da jeg fikk SMS om flyreiser som tilsier at jeg først har hjemreise 19. november, og deretter skal tilbake 30. november. Dette tilsvarer ikke turnusen jeg hadde hørt så mye om.

 

Noen som vet om dette er normalt praksis for at soldater skal komme inn i turnusen, eller er det mulig at turnusen har blitt endret? Litt kjipt å havne langt, langt nord når man egentlig kunne søkt seg mye nærmere hjemmet og fått like god turnus.

Hva i all verden har det å si om du er nært hjemme eller ikke, da?

 

Uansett: Vanskelig for noen av oss å si. Du får info når du kommer opp dit. Jeg tipper kursing eller lignende - det skjer gjerne i friukene.

Ehhhh?

Om han er nærmare heimen blir det lettare og billigare å reise heim, om det bare er for 5-7 dagar. Småkjipt å punge ut 2-3k to gonger i måneden for å vere heime nokon dagar..

Lenke til kommentar

Var klar for å reise mandag 22. oktober og begynne min tjeneste som vaktsoldat på Sørreisa, samt nyte den beryktede turnusen med 3 uker på og 3 uker av. I dag ble derimot mine planer endret, da jeg fikk SMS om flyreiser som tilsier at jeg først har hjemreise 19. november, og deretter skal tilbake 30. november. Dette tilsvarer ikke turnusen jeg hadde hørt så mye om.

 

Noen som vet om dette er normalt praksis for at soldater skal komme inn i turnusen, eller er det mulig at turnusen har blitt endret? Litt kjipt å havne langt, langt nord når man egentlig kunne søkt seg mye nærmere hjemmet og fått like god turnus.

Hva i all verden har det å si om du er nært hjemme eller ikke, da?

 

Uansett: Vanskelig for noen av oss å si. Du får info når du kommer opp dit. Jeg tipper kursing eller lignende - det skjer gjerne i friukene.

Ehhhh?

Om han er nærmare heimen blir det lettare og billigare å reise heim, om det bare er for 5-7 dagar. Småkjipt å punge ut 2-3k to gonger i måneden for å vere heime nokon dagar..

Har definitivt mye å si for lommeboken for de som vil dra hjem flere enn 7 ganger i året ja. Spesielt på steder som Bardufoss der Norwegian har monopol med 3-4 dyre avganger i døgnet. Spør et befal (personelloff/adjutant) om forsvarets kampanjekode om det blir et økonomisk problem i lengden

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Var klar for å reise mandag 22. oktober og begynne min tjeneste som vaktsoldat på Sørreisa, samt nyte den beryktede turnusen med 3 uker på og 3 uker av. I dag ble derimot mine planer endret, da jeg fikk SMS om flyreiser som tilsier at jeg først har hjemreise 19. november, og deretter skal tilbake 30. november. Dette tilsvarer ikke turnusen jeg hadde hørt så mye om.

 

Noen som vet om dette er normalt praksis for at soldater skal komme inn i turnusen, eller er det mulig at turnusen har blitt endret? Litt kjipt å havne langt, langt nord når man egentlig kunne søkt seg mye nærmere hjemmet og fått like god turnus.

Nå kan ikke jeg si noe helt sikkert, men ofte har ikke rekrutten peiling på hvilken turnus ordning avdelingene bruker, f.esk jeg fikk høre 2 uker på 2 uker av på rekrutten, har nå 3 på og 1 av.

 

Også er det ofte flere ganger i året hvor det kan være manko på soldater ved dim, og turnus blir satt på vent en mnd eller to.

 

Flere leir, som f.esk Haakonsvern og Ramsund Orlogsstasjon(Trondenes) sliter fortiden med at soldatene ikke har perm i heletatt, og så mye som opp til 100 timer vakt i uken.

 

Vet også at flere vakt avdelinger har rutine med skyting rett etter det har kommet nye soldater, f.esk om basen bruker P-80, Mp5 eller Mp7, og innskyting av personlig HK416.

Lenke til kommentar

Var klar for å reise mandag 22. oktober og begynne min tjeneste som vaktsoldat på Sørreisa, samt nyte den beryktede turnusen med 3 uker på og 3 uker av. I dag ble derimot mine planer endret, da jeg fikk SMS om flyreiser som tilsier at jeg først har hjemreise 19. november, og deretter skal tilbake 30. november. Dette tilsvarer ikke turnusen jeg hadde hørt så mye om.

 

Noen som vet om dette er normalt praksis for at soldater skal komme inn i turnusen, eller er det mulig at turnusen har blitt endret? Litt kjipt å havne langt, langt nord når man egentlig kunne søkt seg mye nærmere hjemmet og fått like god turnus.

 

Onarheim, er det deg eller?

Lenke til kommentar

Da er det endelig min tur til å sette livet på pause 1 år for å tjene konge og fedreland. Innkallelse er mottatt og jeg skal tjenestegjøre i Hærens ingeniørbataljon på Skjold i indre Troms. Noen som har gode/dårlig erfaringer med denne leieren så del de gjerne med meg :)

 

Ing BN, har mye forskjellig tjeneste, består av 7 kompanier, Ping a, Ping B, Ping c(rena), Maskin, M&K (Rena), CRBN og Oversetting.

 

Ping samarbeider med Panser, 2. BN og TMBN og har mye infanteri og sprengningstjeneste.

Maskin kjører store kjøretøy, brøyter veier og graver.

CBRN driver påvisning av skadelige områder og klarerer områder.

Oversetting har strombåter og ferger samt bru.

 

Velkommen til Skjold.

 

Når har du innrykk?

Lenke til kommentar

Da har jeg vært markør for innsatsstyrkene Grebe og Gunnerside, de tapte begge kampene vi hadde, selv om de hadde overlegent utstyr og kunne ligget å observere oss dagen lang om de hadde funnet ett mer fornuftig sted å observere oss fra,

Kan ikke si jeg er videre imponert over noen av dem :nei2:

Lenke til kommentar

Da har jeg vært markør for innsatsstyrkene Grebe og Gunnerside, de tapte begge kampene vi hadde, selv om de hadde overlegent utstyr og kunne ligget å observere oss dagen lang om de hadde funnet ett mer fornuftig sted å observere oss fra,

Kan ikke si jeg er videre imponert over noen av dem :nei2:

 

Mao: Iverksett "mobbing" av bekjente i Grebe.

Lenke til kommentar

Da er det endelig min tur til å sette livet på pause 1 år for å tjene konge og fedreland. Innkallelse er mottatt og jeg skal tjenestegjøre i Hærens ingeniørbataljon på Skjold i indre Troms. Noen som har gode/dårlig erfaringer med denne leieren så del de gjerne med meg :)

 

Ing BN, har mye forskjellig tjeneste, består av 7 kompanier, Ping a, Ping B, Ping c(rena), Maskin, M&K (Rena), CRBN og Oversetting.

 

Ping samarbeider med Panser, 2. BN og TMBN og har mye infanteri og sprengningstjeneste.

Maskin kjører store kjøretøy, brøyter veier og graver.

CBRN driver påvisning av skadelige områder og klarerer områder.

Oversetting har strombåter og ferger samt bru.

 

Velkommen til Skjold.

 

Når har du innrykk?

Takk for nyttig info bjkr, skal sjekke ut dette nærmere. Jeg har innrykk den 16 januar 2013 hvis jeg ikke husker helt feil :wee:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...