Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Hadde noen av dere som er/var befal problemer med å komme inn i løpet av opptaket på FOS? :)

 

Edit: Fra nettsiden (forsvaret.no):

 

"Fos er delt inn i to faser.

 

Fase 1 er en opptaksuke som inneholder fysiske tester, intervju og medisinsk kontroll.

 

Fase 2 er en seleksjonsøvelse. Målsettingen med øvelsen er å avdekke hver søkers motivasjon og egnethet."

 

Hvis noen gjør det litt svakere på de fysiske testene, vil man da kunne bli valgt ut hvis man scorer bedre på seleksjonsøvelsen? Virker jo logisk at det er fase 2 som spiller en ganske stor rolle for om du kommer inn eller ikke?

Endret av wergz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan FOS har det, men gjengangeren i forsvaret virker å være at man ser på fysikk som trenbart, men motivasjon, holdninger og generell egnethet utover det rent fysiske ikke er det. Klart, du bør jo allikevel ikke være en rund bamse når du kommer på opptak, men kjenner en vognfører i TMBN som ikke akkurat var eskadronens fysiske glansbilde i fgtj. men som allikevel kom gjennom opptaket deres. Han ville det sterkt nok og var en ekstremt dyktig type..

Lenke til kommentar

De fysiske testene er grovselektering. Vet ikke om de bruker poengsystem eller om de kjører absolutte krav du må holde deg over - du må i alle fall bestå, ellers blir du sendt hjem igjen. Med poengsystem mener jeg at det gis poeng pr pull-up, armheving og sit-up du klarer, og så må du til sammen ha en viss poengsum for å komme videre.

 

3000-meterkravet er så vidt jeg vet absolutt.

 

Har ikke vært på FOS selv, så ikke sikkert alt stemmer, men mener det skal være slik.

Lenke til kommentar

De fysiske testene er grovselektering. Vet ikke om de bruker poengsystem eller om de kjører absolutte krav du må holde deg over - du må i alle fall bestå, ellers blir du sendt hjem igjen. Med poengsystem mener jeg at det gis poeng pr pull-up, armheving og sit-up du klarer, og så må du til sammen ha en viss poengsum for å komme videre.

 

3000-meterkravet er så vidt jeg vet absolutt.

 

Har ikke vært på FOS selv, så ikke sikkert alt stemmer, men mener det skal være slik.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Har brukerkurs på AG3 (med skyttermerke) og HK416 kan det på noen måte "overføres" til skyting (hobby/konkurranse) sivilt? Tenker da på om det er mulig å hoppe over de diverse nybegynnerkursene/sikkerhetskursene skyteklubber arrangerer.

 

Sikkerhetskurs har alltid mye til felles, men det er litt forskjellig sivilt og militært (selvsagt så er de grunnleggende "ikke pek på noen" med da...). Pluss, det kan jo være greit å få en grundig innføring i det / de våpnene man skal håndtere der og da =) Jeg hadde gått for å bare ta de kursene sivilt.

 

Men så er det en ting til, man har jo ikke noe offisielt "diplom" på at man har vært igjennom AG3 eller HK416 opplæring, og skyttermerket sier kun noe om hvordan du klarer å håndtere våpenet, ikke noe om hvordan du er med det når det kommer til sikkerhet =)

Lenke til kommentar

Hadde noen av dere som er/var befal problemer med å komme inn i løpet av opptaket på FOS? :)

 

Edit: Fra nettsiden (forsvaret.no):

 

"Fos er delt inn i to faser.

 

Fase 1 er en opptaksuke som inneholder fysiske tester, intervju og medisinsk kontroll.

 

Fase 2 er en seleksjonsøvelse. Målsettingen med øvelsen er å avdekke hver søkers motivasjon og egnethet."

 

Hvis noen gjør det litt svakere på de fysiske testene, vil man da kunne bli valgt ut hvis man scorer bedre på seleksjonsøvelsen? Virker jo logisk at det er fase 2 som spiller en ganske stor rolle for om du kommer inn eller ikke?

Det er absoluttkrav på de fysiske testene. Kommer du under denne listen på enten styrke eller 3000-meter er det ikke håp for deg uansett. Samme med svømmetesten, du får ikke to forsøk. Mange tror de kanskje har en sjanse uansett om de gjør det meget godt på f.eks intervjuet, men der tar de feil, og kaster bare bort tiden sin.

Om du derimot kommer over denne sperregrensen vil ikke dårlige resultater ha så mye å si så vidt jeg vet, men det kan absolutt fungere som en vippekarakter. Intervjuet er viktigere, og du kan bli kastet ut selv om du består de fysiske testene.

 

Fase 2 starter etter første utluking.

 

Igjennom hele FOS (spesielt fase 2) er det viktigste at man viser man er et bra menneske med godt hode og gode verdier. Selv grunnleggende lederegenskaper er ikke så viktig at man nødvendigvis starter med, men man må kunne ta til seg lærdommen man får ila. opptaket i form av caser, leksjoner og tilsnakk fra følgebefal.

 

Det gikk veldig greit for min egen del helt til rundt slutten, jeg så andre slet og følte selv jeg hadde det ganske greit. Derfor begynte jeg å te meg arrogant og klysete (ikke med overlegg). Jeg er sikker på at følgebefalet var kun én hendelse unna fra å svarteliste meg da jeg skjønte hva som holdt på å skje og jeg fikk meg selv på riktig vei igjen.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

 

 

Snakker ikke om innrykk, hvis det er det du tror jeg snakker om er på mitt tredje år i forsvaret ;)

 

Skal på kurs der, og vurderer å fly litt hjem til Værnes, men lurer på om jeg bør ha bilen stående på Gardemoen/Sessvollmoen

Ta det opp med sjefen din, taxi er ingen umulighet. jeg har tatt taxi lengre enn det på Forsvarets regning. De kan være veldig fleksible på det, værste tilfelle jeg var borti var en fancy full-size buss for å frakte 10 personer rundt en halvtime og stå å vente der hele dagen til vi var ferdige og kjøre tilbake etterpå :p

 

Men, snakk med sjefen, du kan få problemer med slikt i etterkant om det ikke er avtalt på forhånd. Det er tross alt sjefen som godkjenner og betaler det...

Lenke til kommentar

Det er absoluttkrav på de fysiske testene. Kommer du under denne listen på enten styrke eller 3000-meter er det ikke håp for deg uansett. Samme med svømmetesten, du får ikke to forsøk. Mange tror de kanskje har en sjanse uansett om de gjør det meget godt på f.eks intervjuet, men der tar de feil, og kaster bare bort tiden sin.

Om du derimot kommer over denne sperregrensen vil ikke dårlige resultater ha så mye å si så vidt jeg vet, men det kan absolutt fungere som en vippekarakter. Intervjuet er viktigere, og du kan bli kastet ut selv om du består de fysiske testene.

 

Fase 2 starter etter første utluking.

 

Igjennom hele FOS (spesielt fase 2) er det viktigste at man viser man er et bra menneske med godt hode og gode verdier. Selv grunnleggende lederegenskaper er ikke så viktig at man nødvendigvis starter med, men man må kunne ta til seg lærdommen man får ila. opptaket i form av caser, leksjoner og tilsnakk fra følgebefal.

 

Det gikk veldig greit for min egen del helt til rundt slutten, jeg så andre slet og følte selv jeg hadde det ganske greit. Derfor begynte jeg å te meg arrogant og klysete (ikke med overlegg). Jeg er sikker på at følgebefalet var kun én hendelse unna fra å svarteliste meg da jeg skjønte hva som holdt på å skje og jeg fikk meg selv på riktig vei igjen.

 

Veldig detaljert svar. Takk :D

Lenke til kommentar

Hadde noen av dere som er/var befal problemer med å komme inn i løpet av opptaket på FOS? :)

 

Edit: Fra nettsiden (forsvaret.no):

 

"Fos er delt inn i to faser.

 

Fase 1 er en opptaksuke som inneholder fysiske tester, intervju og medisinsk kontroll.

 

Fase 2 er en seleksjonsøvelse. Målsettingen med øvelsen er å avdekke hver søkers motivasjon og egnethet."

 

Hvis noen gjør det litt svakere på de fysiske testene, vil man da kunne bli valgt ut hvis man scorer bedre på seleksjonsøvelsen? Virker jo logisk at det er fase 2 som spiller en ganske stor rolle for om du kommer inn eller ikke?

 

Har du søkt vinter FOS eller skal du søke FOS til sommeren?

Lenke til kommentar

Hva slags forhold har man til Forsvaret dersom man har fullført førstegangstjenesten og ikke er satt opp i HV eller har disponeringskort?

 

Har skjønt det slik at det for det meste er folk fra Hæren inne i HV for tiden, har Sjø eller luft noen egne mobavdelinger utenom det HV har av for eksempel SHV?

Lenke til kommentar

Hva slags forhold har man til Forsvaret dersom man har fullført førstegangstjenesten og ikke er satt opp i HV eller har disponeringskort?

 

Har skjønt det slik at det for det meste er folk fra Hæren inne i HV for tiden, har Sjø eller luft noen egne mobavdelinger utenom det HV har av for eksempel SHV?

 

Du kan søke deg til vanlig HV eller I styrke selv med sjøbakgrunn, men du stiller ikke nødvendigvis høyest i køen, hvis mange med en hærbakgrunn også vil inn.

Lenke til kommentar

Du kan søke deg til vanlig HV eller I styrke selv med sjøbakgrunn, men du stiller ikke nødvendigvis høyest i køen, hvis mange med en hærbakgrunn også vil inn.

 

ja har tenkt på innsatsstyrke en god stund, men vet ikke om folk kommer til å tenke at jeg er helt håpløs med tanke på den lille erfaringen jeg har fra feltøvelser. Hadde jo førstegangstjeneste i Sjøforsvaret på båt, så kunne jo passet inn i SHV på flerbruksfartøy eller kystmeldepost eventuelt. Ingen som vet om det er mulig å komme inn som navigatør eller skytter på flerbruksfartøy???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...