Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke noe om denne lidelsen, men om det er slik du beskriver at du vil ha problemer og muligens fritak når det nærmer seg noen minusgrader vil man naturlig nok ikke ha deg som en signalist eller noen annen soldat for den saks skyld.

 

Dog har du vilje og evne til å adaptere og passe på deg selv og kan argumentere for det skal man ikke se bort i fra at du får muligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en på troppen på rekruttskolen som ble dimma på flekken etter legesjekken pga Raynauds syndrom, så du skal ikke se bort i fra at du blir erklært tjenesteudyktig.

Da spørs det om jeg får stikke til legen og få et bevis på at jeg har dette syndromet og sende nokk et brev. ^^

Har fått utsettelse i to år nå pga. jobben. Men sto på forrige brev fra militære at jeg ikke kunne bruke samme "unnskyldning" for utsettelse igjen.

Så håper dette funker. For jeg har null interesse i å tilbringe et år i bardufoss..

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

er HV-U Regnet som militæret :)?

 

Nei. Du får ingen stridstrening i HV-U, vil nesten mene det er mer sammenlignbart med speideren, bare med litt skyting og at livet i skogen er litt mer militært rettet mtp overlevelse og utstyr.

 

ANONIII: Innsatsstyrker vet jeg ikke, men du kan ihvertfall søke deg til hærens avdelinger, som F. eks Panserbataljonen, 2.BN (gitt at det passer med deres nye struktur og at de har vernepliktige inne igjen når den tid kommer for deg(?) osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rask spørsmål til dere all vitende, vis man går UB-Jeger, noen som vet hvilke innsatsstyrker man har mulighet å bli lagfører ved i praksis tiden?

 

Hadde kvinnelig (!) lagfører i stormesk 4 i førstegangstjenesten. Hun hadde gått UB-jeger, og gikk halvåret som UB-korp som NLF i samme avdeling, før hun ble lagfører som sersjant etter plikthalvåret

Takk for svar, men tenkte mere på dem 15 innsatsstyrkene dem har, som Skarpskyttertopp, Jegertropp.

Lenke til kommentar

Jeg trodde faktisk ikke man kunne ta plikttjenesten i HV. Tenker da på at HV sjelden er samlet i 6 måneder av gangen sammenhengene. Så da tar det vel en god del år å bli ferdig med plikt hvis man tar 6 mnd, 1 uke av gangen, 1 gang i skuddåret eller når de samler seg.

 

Innsatsstyrkene er det jo fysiske krav på også som er høyere enn HVUB sine opptakskrav, ser for meg at dette er noe du kan søke på etter at du er ferdig utdannet sjt. Dvs. etter plikttjenesten.

Lenke til kommentar

Jeg trodde faktisk ikke man kunne ta plikttjenesten i HV. Tenker da på at HV sjelden er samlet i 6 måneder av gangen sammenhengene. Så da tar det vel en god del år å bli ferdig med plikt hvis man tar 6 mnd, 1 uke av gangen, 1 gang i skuddåret eller når de samler seg.

 

Innsatsstyrkene er det jo fysiske krav på også som er høyere enn HVUB sine opptakskrav, ser for meg at dette er noe du kan søke på etter at du er ferdig utdannet sjt. Dvs. etter plikttjenesten.

Tørr ikke å si noe sikkert her, men mener og ha lest at dem fyller først ut plassene som trenger lagførere innen innsatsstyrkene, deretter sender folk til Hæren.

 

Også når jeg var i kontakt med en "info mann" ang. UB-Jeger sa han det samme.

Lenke til kommentar

Ettersom det er Heimevernets befalsskole så blir man selvfølgelig først og fremst plassert ut hos HV-distriktenes Innsatsstyrker. Disse er pri 1 å fylle opp, deretter kommer noen av Hærens avdelinger. Vet ihvertfall at GSV, HMKG, Panser og 2.bn. tar inn UB-korper.

 

UB-korpene er med på Innsatsstyrkenes øvelser, kurs og treninger og sikkert noe av F/O-styrkene sine også. Innsatsstyrkene står gjerne for utdanning av F/O-styrkene, da kan UB-korpene bli brukt. Er ikke til å legge under en stol at det blir en del administrativt arbeid i leir i tillegg. Ville nok satset på å komme meg til en av Hærens avdelinger.

 

Ang. det at Innsatsstyrkene har høyere fysiske krav (dette vet jeg ikke), så er ikke dette noe issue akkurat. Vet at folk hos Innsatsstyrkene ikke har bestått alt av krav, men likevel fått plass, så lenge de består neste gang de testes...

Lenke til kommentar

er det viktig med generell stuide kompetanse/fagbrev for og komme inn til Panser også kansje vidre til TMBN. evt hvis jeg får generell stuidekompetanse/fagbrev øker det sjansen min for og bli med?

 

Kort: Nei

Langt: Nei, men det skader ikke med generell studiekompetanse uansett, og du kan ta opp fag via VO hvis det er noe du mangler/strøk på.

Lenke til kommentar

er det viktig med generell stuide kompetanse/fagbrev for og komme inn til Panser også kansje vidre til TMBN. evt hvis jeg får generell stuidekompetanse/fagbrev øker det sjansen min for og bli med?

Hvis du har yrkeskompetanse (fagbrev), så er det som regel utslagsgivende i mange stillinger innenfor både Pbn og Tmbn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen med erfaring fra Vakt og Sikring her? Er for tiden i MP rekrutten, men er fargeblind, og vakt og sikring er vel det alternativet som ser best ut. Jeg har hørt at vakt og sikring består for det meste av å sitte i en vaktbu hele dagen, noe som høres lite interessant ut. Noen som vet om andre tjenesteder, eller stillinger som er mer innbringende?

Det er vel ikke uten grunn det blir kalt for vask og sitting.

 

Jeg skal etter hvert inn i Garden. Hvordan fungerer det med de forskjellige avdeligene - kan jeg velge/komme med ønsker om hvor jeg vill ila rekrutten, eller blir jeg plassert helt tilfeldig?

Lenke til kommentar

Ettersom det er Heimevernets befalsskole så blir man selvfølgelig først og fremst plassert ut hos HV-distriktenes Innsatsstyrker. Disse er pri 1 å fylle opp, deretter kommer noen av Hærens avdelinger. Vet ihvertfall at GSV, HMKG, Panser og 2.bn. tar inn UB-korper.

 

UB-korpene er med på Innsatsstyrkenes øvelser, kurs og treninger og sikkert noe av F/O-styrkene sine også. Innsatsstyrkene står gjerne for utdanning av F/O-styrkene, da kan UB-korpene bli brukt. Er ikke til å legge under en stol at det blir en del administrativt arbeid i leir i tillegg. Ville nok satset på å komme meg til en av Hærens avdelinger.

 

Ang. det at Innsatsstyrkene har høyere fysiske krav (dette vet jeg ikke), så er ikke dette noe issue akkurat. Vet at folk hos Innsatsstyrkene ikke har bestått alt av krav, men likevel fått plass, så lenge de består neste gang de testes...

Vet du om det er mulighet for havne i alle innsatsstyrkene, f.eks skarpskytter avdelingen?

Lenke til kommentar

Det er vel 15 innsatstyrker i landet. Kun fire av disse har en skarpskyttertropp (husker ikke hvilke innsatsstyrker). Tror ikke man havner i en spesifikk tropp som UB-korp, men dette er jeg ikke helt sikker på.

 

Det beste hadde kanskje vært å ringt eller sendt en mail til HV og spurt de: http://hv.forsvaret....er/kontakt.aspx

Endret av HelloGoodbye
Lenke til kommentar

Endelig ble rekrutten min avsluttet med først feltuke og så beretløpet! Alt ble fint avsluttet i går med felles "genser-middag" (alle gikk i M02 bukse og 600g ullgenser) sammen med alle befalene, troppsjefene og kompanisjefen, god stemning!

Bare synd jeg ble mett av en halv burger og hadde forsynt meg med to stykker og en lefse :s

Lenke til kommentar

Kom hjem i går fra grunnkurs lederskap i HV. Artig kurs. Vel gjennomført.

 

På slutten av kurset hadde vi en øvelse som gikk opp mot 20 timer hvor vi skulle beskytte ett vitalt objekt, med blant annet patruljer, QRF, VKP, AKP og OP. Litt tidlig på morgenen så ble det rapportert fra en OP at de hadde observasjoner av mistenkelige personer sør-vest for ytre gjerde, ca 70 meter unna. KO besluttet at QRF skulle ut og bortvise personene. OP'en hadde full fokus mot personene, altså i sør-vestlig retning. Over hele området høres "BEREDSKAP! LAST OPP!", løping, åpning av port, oppstart av bil, slåing med dører, rusing av motor og så full pupp på MB'en(hva nå enn full pupp er på en MB).

 

Problemet var bare at motorlyden fra MB'en ble bare svakere og svakere, før man så vidt kunne høre "LAST UT!" uten at OP'en såg bilen. Da hadde de kastet seg rundt, lastet opp i bil og kjørt av gårde, I FEIL RETNING... Dvs, mer sør-sør-øst. De hadde altså ikke fått med seg korrekt retning før de kjørte ut.

 

Utrolig morsomt, og noe de fikk høre opp til flere ganger under kurset :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...