Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Endelig ble rekrutten min avsluttet med først feltuke og så beretløpet! Alt ble fint avsluttet i går med felles "genser-middag" (alle gikk i M02 bukse og 600g ullgenser) sammen med alle befalene, troppsjefene og kompanisjefen, god stemning!

Bare synd jeg ble mett av en halv burger og hadde forsynt meg med to stykker og en lefse :s

 

Gratulerer med vel gjennomført! :) Så en gjeng slitne rekrutter når jeg kom på jobb i går, så regnet med det var beretløp ja ;)

 

Har du fått vite hvilken stilling du får?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det ;) Ja, det var rimelig jævlig å måtte gå gjennom leiren klokka 06.30 bare for å se at folk gikk for å spise frokost mens vi måtte fortsette ned til heggelia for å møte hinderløypa og gassbua :p

 

Jeg kom dessverre ikke inn på berging som jeg hadde håpa på, men kom inn på drivstoff, så jeg er greit fornøyd, får jo ADR ;p

Lenke til kommentar

Tror du kommer til å ha det bra i drivstoff :)

 

Hadde en på troppen på rekruttskolen som ble dimma på flekken etter legesjekken pga Raynauds syndrom, så du skal ikke se bort i fra at du blir erklært tjenesteudyktig.

Da spørs det om jeg får stikke til legen og få et bevis på at jeg har dette syndromet og sende nokk et brev. ^^

Har fått utsettelse i to år nå pga. jobben. Men sto på forrige brev fra militære at jeg ikke kunne bruke samme "unnskyldning" for utsettelse igjen.

Så håper dette funker. For jeg har null interesse i å tilbringe et år i bardufoss..

 

Ferdig med et år i sbbn nå, og har ikke angret et sekund. Mange som ikke har noen interesse av å være der i starten, men man skjønner raskt hvor gøy og lærerikt det faktisk er. Tror det er vanskelig for deg å komme med noen påstander om hvordan det er før du faktisk har vært der, slik var det i alle fall for min egen del. Dette året gikk over all forventning, og jeg sitter igjen med minner og erfaringer jeg ikke kunne drømme om på forhånd.

 

Såklart, hvis du har en sykdom og sliter med hendene i plussgrader kan det bli litt vanskelig, men etter min mening har du ikke grunnlag til å ha en så negativ innstilling

Endret av Analogue
Lenke til kommentar

Trenger hjelp/råd!

 

Jeg er fortiden stasjonert i Vaktstyrken i en av luftforsvarets stasjoner. Det jeg lurer på er hva har vi rett til angående arbeidstider. Siden vakten er aktiv året rundt og har 24 timers "åpent", så har vi da en turnus plan. Dagvakt: 0700 - 1900, nattevakt 1900 - 0700. Turnusen er normalt 2 uker med vakt, 1 uke med grønntjeneste (utdanning) og én uke fri: 3 uker på, 1 uke fri.

 

Det jeg er usikker på er hvor mye befalene har lov til å ha oss i tjeneste. For i det siste har befalet fått en genial plan med at den uken vi har dagvakt (07-19), så skal vi på mandag etter endt vakt ha skytetrening i 3-4 timer, og senere i uken skal vi opp kl.0400 og ha Arrestasjonsteknikk/tøffhetstrening før vakt som begynner 0700! I og med at vi har 12 timers vakt 7 dager i uken, så vil våre tjenestetider ende på litt over 90 timer i uken!

Jeg kan også legge til at det har blitt mye endringer i vaktlagene, som har gjort at soldater har blitt flyttet frem og tilbake - mest pga at Septemberkullet fikk førtidsdimme (Skoledimme) da de har kommet inn på videre utdanning - noe som har resultert i færre vaktsoldater og endringer i vaktlagene. Enkelte soldater har da hatt 4 uker med vakttjeneste i løpet av en måned uten fri, i tillegg at de har hatt skyte- og AT trening etter og før vakt. Noe som tilsvarer rundt det totale på 350 arbeidstimer uten en eneste permdag.

 

Hva har vi rett på? Har befalene rett til å drive på med dette? Vi har tenkt til å ta det opp med ATV, TMO og lignende. Men tenkte å høre her inne også :)

Endret av Real-Madrid
Lenke til kommentar

 

Hva har vi rett på? Har befalene rett til å drive på med dette? Vi har tenkt til å ta det opp med ATV, TMO og lignende. Men tenkte å høre her inne også :)

 

Gjør det du. Du kan begynne med en tillitsmann i tropp/kompani som tar opp dette med nærmeste befal, og forlang en utredning av hva som er rettighetene deres. Hvis dette drar ut, eller de er lite villige til dette, gå rett til høyeste tillitsmann du kommer til.

Lenke til kommentar

snip

 

De vernepliktige er unntatt fra § 10 i arbeidsmiljøloven som omhandler arbeidstid. Som følge av dette ga FSJ ut «Forsvarssjefens reviderte retningslinjer for gjennomføring av lik tjenestetid under førstegangstjenesten i Forsvaret».

Hensikten med retningslinjene er å kontrollere tjenestebelastningen til de vernepliktige og fastsetter derfor at den programmerte tjenestetiden pr uke ikke skal overstige 42,5 timer. For de i turnustjeneste skal snittet i tjenestetiden i løpet av en periode også være 42,5 timer per uke. Dagens retningslinjer ble sist revidert i 2002 og ble iverksatt mars 2003.

http://www.stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2010-2011/inns-201011-381/1/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

snip

 

De vernepliktige er unntatt fra § 10 i arbeidsmiljøloven som omhandler arbeidstid. Som følge av dette ga FSJ ut «Forsvarssjefens reviderte retningslinjer for gjennomføring av lik tjenestetid under førstegangstjenesten i Forsvaret».

Hensikten med retningslinjene er å kontrollere tjenestebelastningen til de vernepliktige og fastsetter derfor at den programmerte tjenestetiden pr uke ikke skal overstige 42,5 timer. For de i turnustjeneste skal snittet i tjenestetiden i løpet av en periode også være 42,5 timer per uke. Dagens retningslinjer ble sist revidert i 2002 og ble iverksatt mars 2003.

http://www.stortinge...s-201011-381/1/

 

En av de andre soldatene her har regnet ut at vi ligger godt over snittet i tjenestetiden på 42.5 timer i uken.. Vi får gå sammen og finne ut av hva vi skal gjøre :)

Lenke til kommentar

Høres lite ut ja, hadde flere øvelser hvor jeg gjerne satt 25 - 35 timer i strekk i vognførersetet på panser tut-tut'en min både 1 og 2 ganger ILA en enkelt ukesøvelse. I tillegg har man såklart fyringsvakter, evt. patruljer, vakthold, sambandsvakter og alt det andre opplegget en skal igjennom... En rolig \ god øvelse gav meg 5 -6 timer til søvn \ mat i døgnet.

Lenke til kommentar

Sånn egentlig syns jeg ikke det høres så fryktelig urimelig ut, spørs jo litt på hvor mye man faktisk står vakt per døgn da.

Husker hvertfall når vi måtte stille vaktlag på Skjold i fgtj så var jo mesteparten av tida bare å sitte vakt inne i bua med PCen, spille playstation, se tv/serier/film på bakrommet også en 2-4 timer vakt ute ila et døgn.

 

Jeg vet hvertfall at hvis jeg skal ha nok avspass timer til å ta ut ferie uten å gå fryktelig i minus så må jeg jobbe en del over, kanskje det befalet deres må gjøre og tar likesågodt med dere når de allikevel må jobbe overtid.

Lenke til kommentar

42.5 timer i uka? Er det virkelig en regel? Høres veldig lite ut. I kystvakta vil jeg tro vi hadde rundt 70-90 timer i uka litt avhengig av hvor hektisk toktet var.

Joda, det er en regel ja, men merk også at det er snittet for hvor mye tjenestetid man skal ha over tid. Har man en tjeneste der en går turnus, så kan man altså ha betydelig fler timer pr. uke så lenge dette kompenseres med tid av andre uker.

 

Og det er jo også viktig å merke seg at dette er forholdsvis nye retningslinjer, så avhengig av når du var inne kan det være de ikke var kommet på plass (det tar jo også gjerne noe tid fra en retningslinje kommer til den effektueres i avdelingene - som kjent TTT).

 

Ja må si meg enig der, litt tankeløst nevnt i mitt forrige innlegg. Men likevel, hadde også mange lange hverdager, men det gjelder vel brorparten av de som tjenestegjør uansett.

Joda, det stemmer nok at reell tjenestetid nok er høyere for svært mange, og jeg tenker at det i siste ende må ligge en vurdering der også hos det enkelte befal som både tar hensyn til avd. behov, ressurser og hvor belastende tjenesten faktisk er. Selv hadde jeg nok betydelig flere timer pr. uke enn retningslinjene tilsier (dog var jeg også inne før disse kom på plass), men tjenesten var også så motiverende og vi hadde mye frihet til selv å legge opp denne, at den opplevde belastningen ikke var så stor. For en vaktstyrke med svært mye rutinepreget tjeneste og liten mulighet til selv å legge opp tjenesten, kan jeg se for meg at belastningen oppleves som høyere selv om timeantallet kanskje er det samme eller mindre.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp/råd!

 

Jeg er fortiden stasjonert i Vaktstyrken i en av luftforsvarets stasjoner. Det jeg lurer på er hva har vi rett til angående arbeidstider. Siden vakten er aktiv året rundt og har 24 timers "åpent", så har vi da en turnus plan. Dagvakt: 0700 - 1900, nattevakt 1900 - 0700. Turnusen er normalt 2 uker med vakt, 1 uke med grønntjeneste (utdanning) og én uke fri: 3 uker på, 1 uke fri.

 

Det jeg er usikker på er hvor mye befalene har lov til å ha oss i tjeneste. For i det siste har befalet fått en genial plan med at den uken vi har dagvakt (07-19), så skal vi på mandag etter endt vakt ha skytetrening i 3-4 timer, og senere i uken skal vi opp kl.0400 og ha Arrestasjonsteknikk/tøffhetstrening før vakt som begynner 0700! I og med at vi har 12 timers vakt 7 dager i uken, så vil våre tjenestetider ende på litt over 90 timer i uken!

Jeg kan også legge til at det har blitt mye endringer i vaktlagene, som har gjort at soldater har blitt flyttet frem og tilbake - mest pga at Septemberkullet fikk førtidsdimme (Skoledimme) da de har kommet inn på videre utdanning - noe som har resultert i færre vaktsoldater og endringer i vaktlagene. Enkelte soldater har da hatt 4 uker med vakttjeneste i løpet av en måned uten fri, i tillegg at de har hatt skyte- og AT trening etter og før vakt. Noe som tilsvarer rundt det totale på 350 arbeidstimer uten en eneste permdag.

 

Hva har vi rett på? Har befalene rett til å drive på med dette? Vi har tenkt til å ta det opp med ATV, TMO og lignende. Men tenkte å høre her inne også :)

 

TMO vil gjerne vite om disse tilfellene. Det har lenge vært et tema. En stund siden jeg jobbet med dette nå, så husker ikke hva regelen for antall arbeidstimer for en soldat i uka er, men ser noen har nevnt 42,5 timer. Det finnes i alle fall en regel som sier at en vernepliktig soldat skal ha xx antall arbeidstimer per uke før han skal over på turnus. Dette er for eksempel grunnet til at vi som seilte Kystvakt i Sjøforsvaret hadde turnus med 6 uker på båten og 3 uker perm. Altså, for en dag på jobb/i tjeneste, ga en halv dag perm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt dette får dere vite av befal når det nærmer seg.

 

For vår del dro vi hjem 17 desember og hadde pengene på konto 21 desember. PBU leverte vi inn et par dager før hjemreise med unntak av våpen som vi leverte uka før. Det blir vel også en del møter og oppsummeringer og slikt. De 2 siste ukene er nok veldig preget på avlevering av utstyr, vedlikehold, fyfo og mer fri enn vanlig. Avhengig av hva slags tjeneste du har naturligvis. Noe stort mer offisielt enn samtale med troppssjef og en dimmemiddag er det vel ikke.

 

Så er det dimmefest da naturligvis. Vi hadde det på en søndag. Bra befalet var like påseglet som oss selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...