Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Skal tilbake på leir på søndag og har da grønnuke, men sliter med inngrodd tånegl og smerter i foten som følger av dette. Operasjon er bestilt via militærlege og skjer forhåpentligvis i løpet av januar, men min delvise sykemelding gikk ut med det nye året. Jeg kommer sent søndag og rekker ikke ta kontakt med militærlege for eventuell ny sykemelding og aktivitetene begynner allerede mandag morgen. Vil ikke være unnasluntrer og mislikt av befalet, men om det kommer til alvor burde jeg nekte, for å vere i best stand til operasjon. Hvilke muligheter har jeg med å slippe å delta i de krevende fysiske aktivitetene? Ene befalet pleier egentlig å drite i hva vi har å si så burde begrunne det i noen rettigheter...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da ganske enkelt, enten holder du deg unna aktiviteter som gjør operasjonen og helbredelsesprosessen vanskeligere, ellers vil det bare ta lengre tid i etterkant. Om befalet ditt ignorerer enkle rasjonelle argumenter så få troppsjefen din til å ta kontakt med sykestua.

 

Jeg hadde selv samme problem når jeg var inne, og grunnet endeløse misforståelser og systemkræsj og ren og skjær inkompetanse hadde jeg dette problemet i 4-5 måneder. Jeg hadde ingen problemer med å få befalet mitt til å la meg avgjøre selv om jeg kunne delta helt eller delvis på aktivitetene. Nå skal det sies at jeg var fire år eldre enn sjantene og med de livserfaringer endt utdannelse og arbeidsliv medfører.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med sykestua når du kommer på søndag, eller før tjenesten på mandag om du har tid da.

Ta evt. også kontakt med daghavende/ukehavende.

 

Det var standard prosedyre for oss når vi var syke ihvertfall, snakk med daghavende så gå til sykestua. Befalet vil nok ikke gå imot sykestua :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal tilbake på leir på søndag og har da grønnuke, men sliter med inngrodd tånegl og smerter i foten som følger av dette. Operasjon er bestilt via militærlege og skjer forhåpentligvis i løpet av januar, men min delvise sykemelding gikk ut med det nye året. Jeg kommer sent søndag og rekker ikke ta kontakt med militærlege for eventuell ny sykemelding og aktivitetene begynner allerede mandag morgen. Vil ikke være unnasluntrer og mislikt av befalet, men om det kommer til alvor burde jeg nekte, for å vere i best stand til operasjon. Hvilke muligheter har jeg med å slippe å delta i de krevende fysiske aktivitetene? Ene befalet pleier egentlig å drite i hva vi har å si så burde begrunne det i noen rettigheter...

 

Har du en lapp om sykemelding er det ingen ting å si på det. Går den ut på dato, kom deg til sykestuen og forny den FØR den går ut.

Vanskelig å vite hva man skal gjøre når en vernepliktig som ikke har gyldig fritak enten prøver å "sluntre unna" eller genuint faktisk trenger å spare en eller annen skade.

Skaffer man seg en gyldig lapp fra sykestuen sparer man begge parter for misforståelser etc.

Den helvetes byråkrativeggen i alt man gjør kan gå hvem som helst på nervene. Befal har ikke tid til å ringe sykestuen hver gang noen har vondt foten, og burde heller ikke la alle som bare har lyst til å slippe få slippe.

Burde forresten søke om sykestuetime to uker før du trenger det. Mitt beste råd er derfor, vær synsk *kremt*

 

Edit: Om det er en kjent og kjip skade. F.eks Runner's knee eller lignende. Gå til skikkelig sivil doktor som har mulighet til å bekrefte dette og sette ordentlig diagnose. 10x bedre enn hvilket som helst fritak underskrevet av en lege på sykestue, men kan muligens få deg verneudyktig om det er noe alvorlig.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Eller så lurte eg på "hvordan", ig ikke "hvor"

 

Tror dere er på litt villspor,

 

Inge Rognmo lurer på hvilken avdeling du retter spørsmålet ditt til EveryGameGamer. Du skrev "Hvordan er det der", Inge lurer på hva du mener med "der", altså hvor/hvilken leir/avdeling du sikter til.

 

For å besvare spørsmålet ditt EGG,

1) Hvilken leir/avdeling lurer du på hvordan det er å tjenestegjøre i

2) Eller lurer du på hvordan det er å være inne til fgtj generelt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ah, jeg mente å spørre om hvordan der var i militæret jeg da.

Her kommer du til å få like mange svar som det har vært vernepliktige.

Nå til dags trives nok de fleste da standarden er en annen enn når den kalde krigen holdt på + at folk som kommer inn idag gjerne er motiverte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, jeg mente å spørre om hvordan der var i militæret jeg da.

 

For å si det på en enkel måte,

 

hvordan året ditt inne til fgtj. er avhengig av flere faktorer, forsvaret legger tilrette for det meste men det er du selv som avgjør hvordan året ditt blir. Søker du deg til en avdeling som kan tilby stillinger som interesserer deg og utfordrer deg så vil du merke at du får mye igjen av året. På en annen side vil nok året ditt gi deg mye igjen i form av vennskap og erfaringer, uavhengig av hvor du ender opp.

 

Men som Greasy nevner så er fgtj. nå svært annerledes enn det den var for noen år siden da forsvaret tok inn hver rubbel og bit av den norske ungdom. Dagens selektering stiller både strenge krav til mental og fysisk helse, dermed har det å få tjenestegjøre i det norske forsvar blitt mer ettertraktet. Likedan ser også arbeidsgivere mer positivt på det å ha fullført førstegangstjenesten enn det å ha hatt et "friår" og ikke gjort noen ting.

Endret av forsvaret2011
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...