Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående det å bli lærling i Forsvaret parallelt med førstegangstjenesten.

På Sesjon Del 1 er det spørsmål om å gjøre tjeneste i utlandet, men hvis man da svarer nei på dette så er det liten sjanse for å komme inn i Forsvaret? Har også spurt dem direkte gjennom mail og da var det snakk om "hvis de hadde behov for deg".

Vil det si at det er 50/50 sjanse ved å svare nei ?

Jeg har nemlig lyst til å bli lærling i militæret, men jeg vil ikke bli sendt i krig (hvis jeg forstår riktig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange som sier nei til tjeneste i utlandet som kommer inn i forsvaret. Hvis du viste interesse for å komme inn i forsvaret er det en god sjanse for at du blir kalt inn.

Du blir ikke sendt i krig under førstegangstjenesten så lenge ikke Norge blir angrepet, så der kan du nok ta det med ro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange som sier nei til tjeneste i utlandet som kommer inn i forsvaret. Hvis du viste interesse for å komme inn i forsvaret er det en god sjanse for at du blir kalt inn.

Du blir ikke sendt i krig under førstegangstjenesten så lenge ikke Norge blir angrepet, så der kan du nok ta det med ro.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Lurer på en ting. Jeg har i de to siste årene fått utsettelse på førstegangstjenesten pga. jobben. De to gangene jeg har fått innkaling har jeg fått et brev i juni hvor det står at jeg får muligens innkalelse til militæret innen to måneder før jeg skal inn.

I år har jeg ikke fått et sånt brev, kan jeg da risikere likevell og få innkalning to måneder før jeg må inn?

Lenke til kommentar

Ja det kan du, men sannsynligheten går etter erfaring langt ned om du ikke blir tilsendt ny innkalling umiddelbart etter at utsettelsen har utgått.

Når det er sagt er det nok av folk som har fått et brev i posten flere år etterpå og har avtjent sin plikt godt oppe i tjueåra. Slik praksis er nok heller sjelden slik hverdagen for militæret er i dag, men din plikt er ikke avtjent eller tatt vekk som et fritak, så bare vær forberedt på en innkallelse senere.

Lenke til kommentar

Det er jo litt dumt igrunn, da jeg jobber i et lite firma med 3 ansatte. Så får jeg plutselig beskjed 2 måneder før jeg må inn. Er ekstremt vannskelig og finne noen til å jobbe for meg i mellomtiden. Hadde vært greit om jeg fikk vitet det i juni, som jeg har fått vite de andre gangene. Da kan vi iallefall forberede oss. Men nå har jeg ikke peiling på om jeg skal inn eller ikke.

Men får vell satse på at jeg ikke kommer inn. Har 0 interesse for å komme inn. ^^

 

En annen ting er jo at da, får jeg jo ikke muligheten til å søke om utsettelse. For fristen til det var jo i september/oktober husker jeg rett.. ?

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

Det blir jo fort sånn når man samler 6 gutter på 18-20 år på samme rom.. :p Men, det er det beste året i mitt liv, så jeg angrer ikke ett sekund på at jeg dro. Nå hadde jeg riktignok en veldig grønn tjeneste (storm) og fikk gjøre ekstremt mye morro. Om jeg hadde sett tilbake på tjenesten på samme måte om jeg hadde vært i en støttebataljon eller i luft/sjø vet jeg dog ikke..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tar turen til Setermoen 13. august for å gjennomføre førstegangstjeneste i artilleribataljonen. Hvordan er mulighetene for å se fotballkamper her? Har de TV med TV2s Premier League-kanaler, eller må jeg belage meg på å se dem via stream? Og hvordan er nettet i så fall?

Lenke til kommentar

Jeg tar turen til Setermoen 13. august for å gjennomføre førstegangstjeneste i artilleribataljonen. Hvordan er mulighetene for å se fotballkamper her? Har de TV med TV2s Premier League-kanaler, eller må jeg belage meg på å se dem via stream? Og hvordan er nettet i så fall?

Tv'n på velferden har etter hva jeg har skjønt ikke premier league. Aldri sett noen se på det der, så har ikke giddi å se på pl der. Internett suger balle, så å kjøpe internett er nødvendig hvis du skal streame.

 

Btw, setermoen er 1 leir nå.

Lenke til kommentar

Kansje litt offtopic, men ser etter noen militær bøker, helst på Norsk, men kan også være Engelsk.

Atm; har jeg, Norges Hemmelige Krigere, Mandat til å drepe- Norske skarpskytere, Elitesoldaten, Brødere i Blodet.

 

Det må også være en bok basert på virkligheten, eller en biografi elns.

Noen som har lest boka om KJK?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...