Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer det, leste på marinejeger.no /forsvaret.no

 

For å kunne starte tjeneste som operativ marinejeger må du først gjennom en omfattende seleksjon og utdanningsperiode.

 

Denne kalles MUP (Marinejeger Utdannings Program) og gjennomføres over flere år. De første 1,5-2 årene består av seleksjon og grunnutdanning felles for alle (MUP 1-3). Deretter starter operatørene å spisse seg innenfor en eller flere fagfelt.

Lenke til kommentar

Jeg har gått med det i vinter, ingen problem, huden varmer opp metallet som gjør at det ikke blir kalt.

Og jeg snakker om vinter i Bardufoss.

 

Samme her. Gikk med alu/stål-klokke gjennom hele rekrutten i vinter. Var vel nedi en -30 på det meste på den ene rekruttøvelsen. Selv ved isbadinga hvor rompeballene og tærne mine frøs sammen var det null problem for min del, men sånn for sikkerhetsskyld kan man vel heller anbefale gummireim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer det, leste på marinejeger.no /forsvaret.no

 

For å kunne starte tjeneste som operativ marinejeger må du først gjennom en omfattende seleksjon og utdanningsperiode.

 

Denne kalles MUP (Marinejeger Utdannings Program) og gjennomføres over flere år. De første 1,5-2 årene består av seleksjon og grunnutdanning felles for alle (MUP 1-3). Deretter starter operatørene å spisse seg innenfor en eller flere fagfelt.

Så man er altså opperativ etter 2 år med grunnutdannig, mens man spesialiserer seg?

Lenke til kommentar

Bare lurer litt. Nå i September så skal jeg være på vakt i 42 dager i strekk. 12 timer om dagen, om du plusser på inspeksjon og de greiene, så blir det oppimot 14 timer hver dag. I 42 dager i strekk (6uker.) Så får jeg 1uker perm, type 6 dager, så skal jeg være nye 4uker på vakt (28 dager i strekk.)

 

Får omtrent sånn 3-4timer fritid hver dag i denne perioden, det andre går med til vakt og soving, er dette "helt greit" eller bør vi gjøre noe?

 

Alle vaktene mine er dag også, hadde halvparten vært natt så kunne det kanskje gått, men kommer jo til å være helt utbrent, er ikke mye iro sitting i vakten her gitt.

 

Synd, trist, leir for meg eller bør jeg (vi) ta noe tak? :p Er fordi det dimmer et kull mye tidligere før det kommer noe nytt pga forsvaret fucker opp.

Nei, det er ikke bare synd, trist, leit. Forsvaret har ikke lov å kjøre dere så hardt, og det er bestemt i Forsvarssjefens Reviderte Retningslinjer for Lik tjenestetid (eller noe lignende). Ta det opp med nærmeste befal, bærer det ikke noe vei, gå et steg opp, til hans sjef. Informer også tillitsvalgt, bataljonstillitsvalgt eller avdelingstillitsvalgt og vær klar på at de må meddele dette problemet til DIFens Hovedtillitsvalgt (HTV). Da pleier ting å bedre seg betraktelig.

 

Det skjer konstant slike regelbrudd og normalt prøver Forsvaret å unngå problemet gjennom å ikke rapportere oppover i systemet, og unngå å opplyse dere vernepliktige om deres rettigheter.

 

Ikke godta å bli behandlet som dritt! (snakker om i vanlig tjeneste, unntaket er på øvelser og lignende)

 

 

 

Takk for svar. Skal absolutt ta det videre. Er jo helt håpløst. Er snakk om helt vanlig tjeneste så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...