Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Hallo, folkens! Jeg sendte nettopp en mail til kontaktpersonen v/ Terningmoen i forbindelse med Heimevernsungdommen. Dette er noe jeg nettopp leste om, men jeg følte jeg ikke fikk nok informasjon fra forsvaret.no. Mens jeg venter på svar fra ungdomskonsulent Roar Solberg, vil jeg også poste spørsmålene mine her, siden noen av dere helt sikkert kan svare meg! =)

 

 

- Hvis man sender søknad til Heimevernsungdommen, og kommer inn (har forstått det foregår slik), hvor lenge pågår "tjenesten"? Går den over uker, måneder, i skoleferier eller et helt år?

 

- Om jeg søker meg inn i Heimevernsungdommen, betyr det da at jeg må avslutte min skolegang ved videregående, og eventuelt begynne på denne igjen når jeg er ferdig i Heimevernsungdommen?

 

- Når bør en evnetuell søknad sendes inn, og når begynner en eventuell "tjeneste"? (Kaller det dette i mangel på andre ord. Forstår at det ikke er noen reell tjeneste i forhold til når man begynner på førstegangstjenesten, og velger seg videre)

 

- Dersom tjenesten går over en lengre periode, som betyr at jeg må avbryte min videregående utdanning, blir man undervist i enkelte fag hos dere så man eventuelt kan få gjennomført det året man går glipp av på skolen?

 

Søk på "Heimevernsungdommen HV-05" på Facebook. Vi har en side der. Du må søke om medlemskap, men blir sikkert godkjent.

 

Som du ser av hva de andre har skrevet i tråden, så ser det ut som du kan ha misforstått litt. HVU går ikke ut over skole. Det kan selvfølgelig hende du må reise litt tidligere noen dager for å rekke møtene hvis du bor langt unna. Blir du valgt ut til å bli med på utveksling til USA hos US National Guard, vil dette gå ut over skolen, da det varer i to uker.

 

På Terningmoen har vi møte ca. annenhver torsdag kl. 1800 til 2100. På disse møtene driver vi opplæring i forskjellige fag som f.eks: sanitet (førstehjelp), skyting og våpentjeneste, patruljetjeneste, teltoppsett (lagstelt og knappetelt), kart og kompass, overlevelse sommer & vinter og mye mer.

 

Vi har rundt 3-4 treningssamlinger i året som går over en hel helg. På disse samlingene driver vi med mye av det samme som på møtene, i tillegg blir det noe FYFO (fysisk fostring). På disse møtene sover vi ofte i lagstelt inne i leir.

 

I tillegg har vi rundt 4-5 øvelser i løpet av året som også går over en hel helg (noen er fra lør-søn). På øvelser setter vi alt vi har lært ut i praksis ved at vi løser forskjellige oppdrag. På øvelsene sover vi i knappetelt ute i teig.

 

Det kan også bli noe utenom alt som står ovenfor. Vi har f.eks. frontet 17. mai toget på Rena to år på rad nå. Det hender også at vi blir brukt som markører.

 

Kan også legge til at vi har fått to nye ungdomsledere på Terningmoen. Disse er fast ansatt i Hæren ved base Rena og har fartstid fra internasjonale operasjoner. Begge er utrolig flinke og profesjonelle. En av dem har f.eks. fullført et overlevelseskurs for jegere. Vår første øvelse med dem ble da selvfølgelig en overlevelsesøvelse. Så vi ser frem til en spenstig periode med dem.

 

Har du noen spørsmål, så er det bare å komme med dem, enten her eller på PM.

Endret av HelloGoodbye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått mye mer innsikt i Heimevernsungdommen. Tusen takk for svarene, folkens =) Jeg ble brått litt mer usikker nå, ettersom jeg er bosatt på Toten. Å reise over til andre siden av Mjøsa annenhver Torsdag for å være der i tre timer anser jeg som litt drøyt. Synes også at det virker litt kjipt med div. samlinger som går over bare ei helg, føler det blir veldig lite tid. Jeg har ikke lange avstanden m.t.p. å reise over til andre sida, men som dere sier, anse det som en annen versjon av speideren. Jeg ville ikke dratt til andre sida av Mjøsa så altfor ofte for å være med i speideren.

 

Men allikevel er det så fristende å bli med på dette. Det er fristende, og høres morsomt ut. Trenger nok litt mer betenkningstid enn bare denne aftenen, samt litt mere snakk rundt det :)

Lenke til kommentar

Jeg drar fra Gjøvik og til Terningmoen på alle møtene, og synes helt klart at det er verdt det. Men så er jeg over middels interessert i Forsvaret og friluftsliv generelt. Skal også inn til GSV snart.

 

Ihvertfall på treningssamlingene så får du betalt dagpenger (tror jeg), som er på 150 kr dagen. Transporten blir også dekket.

 

Det jobbes også med en HVU-gruppe på Gjøvik. Men der er ikke alt klart enda (kontakt meg for mer info om det). Men, ettersom Gjøvik er en del av HV-05 vil treningssamlingene uansett være på Terningmoen.

 

Det er ikke et krav å være med på alt av øvelser, treningssamlinger osv. Men er du mye aktiv så vil du øke sjansene for å bli plukket ut til å delta på utvekslingen, NOREX, mellom Heimevernet og US National Guard i Minnesota. Dette er en to ukers lønnet (dagpenger) tur til USA hvor du bor i en amerikansk leir og får skutt M16, kjørt helikopter og mye mer. Jeg deltok på denne turen i år, og det er noe av det beste jeg har vært med på. :)

 

Fra en av morgenoppstillingene til troppen min (litt gøy må man ha det):

17534618909190302681160.jpg

Endret av HelloGoodbye
Lenke til kommentar

Åååh, helvete, jeg har lyst! Jeg kan ikke skryte på meg å være "over middels interessert", for jeg har ingen direkte erfaringer utenom skoleturer i lavoer :thumbdown: Men jeg er allikevel interessert, og jeg ønsker å være med på noe som dette. Det nærmeste jeg kommer er hytta på åsen, med fisking og luftpistol. Har ikke fått prøve noen av de tøffere våpnene til fattern, dessverre. Han var forresten i militæret fra han var rundt 19 til han var noen og førti. Han var ingen person høyt oppe i noe altså, mener han var i Heimevernet. Var nå og da han var borte i ei uke eller to det jeg kan huske (jeg er trossalt bare 16, han hadde mange år før jeg ble til, så vet ikke riktig hva han har drevet med helt. Har ikke spurt ham ut så veldig.)

 

Men det er vel uansett lite interessant, følte bare for å nevne det. Det er også en av grunnene til min interesse.

 

Og for å si det slik, høres denne utvekslingen ut som en sinnsyk stor opplevelse som jeg virkelig ville ha vært med på. Men siden jeg eventuelt blir "han nye", er det vel en stund til jeg får bli med på en sånn tur. Om jeg først bestemmer meg for å bli med på dette, så skal jeg hvertfall møte opp på absolutt alt jeg får møtt opp på.

 

HVU-gruppa på Gjøvik som du nevner høres interessant ut! Det trekker meg enda nærmere å ta en prat med mamma og pappa rundt dette.

 

Å reise på treningssamlingene osv. er ikke noe jeg anser som drøyt, sålenge det går over ei hel helg. Det er disse torsdagene som høres litt lite fristende ut. For min del hadde det definitivt vært bedre å møte tidligere på fredag for å dekke denne torsdagen. Men det er jo bare slik det er, ikke noe jeg kan henge meg opp i akkurat :)

Lenke til kommentar

Man trenger ikke være "over middels interessert" i noe som helst. Det er mange som ikke har vært noe særlig i skogen før de blir med. Men HVU er et veldig fint sted å starte med det, ettersom du får opplæring i alt det grunnleggende om å bo og overleve i naturen.

 

Det er vel hvert år rundt 60 HV-ungdommer som får delta på utvekslingen. Det er vel i underkant av 800-900 HV-ungdommer i landet. Utvekslingen kan man kun delta på 1 gang. Hver HVU-gruppe får et antall plasser de skal fylle opp, så man kan være heldig å dra selv om man er ny, men det er sjelden. Uansett så må du ikke ha vært medlem veldig lenge for å øke sjansene.

 

Tillater meg selv å poste noen flere bilder for å (kanskje) øke motivasjonen:

 

34271413702217174616787.jpg

 

15494446317708217461678.jpg

 

74246463177287174616787.jpg

 

18267110150100169277175.jpg

 

22695318295295712311030.jpg

 

26873810150217611151638.jpg

 

18468010150100085287175.jpg

 

img5915ea.jpg

Lenke til kommentar

Hei, er det noen fra TMBN her som har noe informasjon om int.ops i 2012/2013? Dimmer i mars og har planer om søke meg inn, men tre år i norsk skog på Rena frister ikke for mye. Evt. er det andre veier å gå for int.ops? Veldig mye uklar informasjon ute å går nå... Tjenestegjør HMKG

Norge skal som sagt stille FP Coy. Første gjeng har startet oppsetting, neste gjeng starter etter planen mot slutten av året og drar ut medio 2012. Søknadsfristen her er gått ut etter hva jeg har blitt fortalt. Jeg tror Ørland Hovedflystasjon har hovedansvaret, du kan jo høre der om hvordan planene videre er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...