Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som aner hva RTX står for i militærsammenheng?

 

http://www.milforum....d5a0746#p159546

Det står for Radio Telegraphy Exercise eller noe sånt.

RTX er generelle retningslinjer, så som at man sier "over", at 98 betyr alle stasjoner og at man bruker det fonetiske alfabetet. SOI står for sambands- og operasjonsinstruks og er som oftest et ark med frekvensene som skal brukes, nøkler for subtraktorkoder, liste over stasjoner (i alle fall noen ganger) og lignende oppdragsspesifikke data.

 

RTX er med andre ord det generelle som gjelder for ALLE sambandsmenn i forsvaret, om det så er baseforsvar i luftforsvaret eller oppklaringsfolk, mens SOI er det spesifikke som kun angår «oss» og for all del må holdes unna «dem». SOI er et svært sensitivt dokument og skal ideelt sett være det første som hives i multifuelen hvis Ivan banker på teltduken.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si det blir bedre å være i tele fordi det er et par ekstra knapper å trykke på. I praksis gjør tele og radio det samme; de stikker ut i felt uten befal og setter opp antenner. Istar tar ikke lenger inn vernepliktige om jeg ikke husker feil. Tren forsyner med lastebil og man får dermed førerkort klasse C gratis av forsvaret. Kommando etablerer bataljonens og brigadens kommandoplass, det vil si ditt innrykk vil få bataljonens, eller BNKO.

 

Utenom øvelse er det temmelig likt opplegg utenom fagutdanning typ rett etter rekrutten for alle troppene. På øvelse skiller kommando seg fra radio og tele i at radio og tele drar ut i relativt små lag(4-10), mens hele kommandoplasstroppen er samlet. Utenom etablering og flytting har kommando en rekke vaktposter som må fylles (vaktliste ordnes innad i laget), men i og med at vi er veldig stasjonære og har ofte mye tid til overs får man ofte markøroppdrag. Typisk er å teste vakta til de andre troppene. Det er rimelig fett å snike seg opp på en hatende telesoldat på OP i jervenduken midt på natta, fyre av noen røde, vekke de som sover og få sambandsvakta til å klistre lapper over alt for så å stikke av.

 

Man får flere goder på øvelse i kommando (bedre spise-, sanitær- og forlegningsmuligheter), men mer frihet i radio og tele (ikke befal).

Lenke til kommentar

Det med ISTAR nå isåfall være noe nytt. Tok ihvertfall inn vernepliktige når jeg var inne i fjor. Skal sies at radio har minst komfort etter min mening i felt. 7duker. Mens knutepunktene i tele bruker et lagstelt på 6 stykker, hvor det aldri er mer enn 4 stykker inni til en hver tid. Hva kommando sover i er jeg usikker på, siden at jeg ikke hadde noe med den å gjøre.

 

At radio og tele bare setter opp antenner er å strekke det litt langt. Radio har kun mrr å bry seg om. Mens tele har mrr, uhf og shf. Et radiorele trenger med en liten underdrivelse bare minutter på å være oppe å gå, siden de bare hiver opp noen antenner. Mens tele har to beltevogner som skal losses, finne posisjoner hvor det er fri sikt til de knutepunktene de skyter mot, er man riktig uheldig kan det godt hende at man må gå 1km før man får etablert opp skuddet.

Lenke til kommentar

Er det noen her som jobber på ØHF? Har snakket med ATV på Ørlandet og han sier at Serjsanter (eller noen av de som jobber på Ørlandet) har mulighet til å skrive seg på liste for å få sitte på med F-16 (altså flytur).

 

Er det noen som har hørt noe om dette?

 

Edit: Det var snakk om en liste i den forstand at det var en slags søknad og det ble satt visse krav til helse osv, i tillegg til at det er lang ventetid og gjelder for ganske få.

Endret av Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...