Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

haha, 400 kilo mer enn dere? De to bakerste hos dere va jo enorme.. Vår bakerste mann veide 125 kg, og resten lå på 90-95 kilo. Dere va da svært store også ..

 

til noe annet: Har havnet på Crew Chief, og fant allerede nå ut at dette var noe jeg ABSOLUT ikke ville.. trodde det va noe annet faktisk, så jeg er allerde desperat etter å få byttet stilling.. har ikke lyst å skru på et fly i 8 mnd.... !!! Hva kan jeg gjøre? Kan jeg bytte til vakt og sikring f.eks hvis jeg snakker med presten osv?

Skru på et fly i 8 måneder? Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av stillingen. Tjenestegjør selv som Crew Chief asissistent på Ørlandet, og jeg kan ikke si at vi skrur så veldig mye.

Hvorfor søkte du stillingen da? De fleste søker jo CCA fordi de har interesse for fly og ønsker å tjenestegjør med fly som arbeidsoppgave. Personlig dro jeg ene og alene inn til førstegangstjenesten for å bli nettopp CCA.

 

Det vi i hovedsak har som oppgave er klargjøring av fly, mottak av fly og til slutt innspeksjoner.

Klargjøring går som ordet sier på å klargjøre flymaskinen for flyturen den skal ut på. Sjekke at alle oljenivåene er som det skal, generell tilstand på flymaskinen, dekktrykk osv. Så starter F-16 maskinen opp og du sjekker alle lukene om alt er som det skal. Med andre ord en god del tekniske ting du skal ha kontroll på og gi tegn til crew chiefen om at er i orden under oppstart, slik at flyet kan fly trygt ut på flyturen sin.

 

Når flyet lander igjen har du chillet i en sofa og spilt kort i 1,5 time og du skal nå ta i mot flyet. Flyet kjører inn foran shelteret og oppgaven din blir å hekte på wiren som skal taue flyet inn i shelteret - kjøre wiren gjør du også. Hive på chocks ("bremsesko") sette i sikkerhetspinner, fuel bøtte og jording.

 

Når alt dette er gjort skal du alltid ta en innspeksjon av flymaskinen. Vi deler disse innspeksjonen inn i 3. Preflight, thruflight og til slutt postflight. Preflight er en inspeksjon du kun utfører i etterkant av en postflight (som er den største inspeksjonen) Det har seg slik at en postflight kun er gyldig i 72 timer, så om du tar en postflight på fredagen, vil ikke denne være gyldig når flyet skal ut å fly på mandagen. Du og crew chiefen må derfor ta en "preflight" på maskinen.

Thruflight er når flyet har flydd sin tur, men skal opp å fly et eller flere step til.

Så har du postflight som skal gjøres etter endt flytur(er) for dagen.

 

Nå høres jo dette ut som en veldig ensformig jobb, men vi gjør jo ting utenom det å ta i mot, inspisere osv. F.eks vasker vi flyet (et F-16 fly vaskes for hver 50. time i lufta) tauer fly, er med på såkalte femtitimere og hundretimere (Hvert fly skal gjennom en større innspeksjon for hver femtiende og hundrede flytime i en vedlikeholdshangar. Flyet skal også på større inspeksjoner utover disse 50 og 100 timene, men det er ikke crew chiefen sin oppgave å inspisere. Da snakker vi annet teknisk personell med annen faglig bakgrunn)

Bytting av dragchute. Med andre ord er det masse spennende oppgaver - spesielt for en som fascinerer seg av flymaskiner :thumbup:

 

På en innspeksjon er det flere ting du skal sjekke. Generelt går det på at alt det mekaniske er som det skal etter flyturen, at ingenting har oppstått under flyturen (det være seg birdstrikes eller andre gjenstander) Alt dette skal gjøres til punkt og prikke, og det finnes naturligvis klare prosedyrer for hver enkelt innspeksjon.

 

Du må være svært nøye som person, for det handler om sikkerheten til mennesker i luften og på bakken, og det er tross alt en maskin til mange mange millioner. Det kunne aldri falt meg inn å gjøre en sløv innspeksjon eller slundre unna med noe under en slik inspeksjon! Blir en liten feil oversett, kan det i værste fall få katastrofale følger for både maskin og mennesker. Så med andre ord er ikke dette en jobb for personer uten ordenssans.

 

Nå ble det kanskje litt mye her men det er bare å spøre om det er noe du lurer på utover det jeg har skrevet her :)

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det du skrev! Det første de sa her på kurset var at det var mye skruing, så jeg er veldig lite keen på det akkurat. Høres også ut, etter det jeg har sett av timeplanen, veldig mye teori og en vanskelig eksamen. Jeg er igrunn usikker om jeg kan stå på et slik kurs. Alle andre her har flyfag eller noe.. så blir jo igrunn mye lettere for dem.

Lenke til kommentar

25 dager til dimisjon! Det skal bli en glede å innta det sivile liv igjen. Begynner å bli en smule lei av å gå i grønne klær 24/7.

 

24/7? Jeg går med dem frem til halv 4, og så er det på med sivilt :) Syns det er ok jeg. Spesielt feltskoene er heeeerlige å gå med =P Nå har jeg bare vært her i 2-3 mnd da :)

Lenke til kommentar

Takk for det du skrev! Det første de sa her på kurset var at det var mye skruing, så jeg er veldig lite keen på det akkurat. Høres også ut, etter det jeg har sett av timeplanen, veldig mye teori og en vanskelig eksamen. Jeg er igrunn usikker om jeg kan stå på et slik kurs. Alle andre her har flyfag eller noe.. så blir jo igrunn mye lettere for dem.

Det at det er mye skruing er bare tull. Da vet desverre ikke vedkommende hva mye skruing innebærer.

For det første er det begrenset hva du får lov å skru og hvor du får lov til å skru på flymaskinen. Det eneste som innebærer skruing for en crew chief assistent er skruing av luker, og det er ikke mer enn som regel en gang per dag du skrur opp en enkelt luke. Post-flight-luken har 6 unbraco `8 skuer og er skrudd ut på 10 sekunder med drillen i shelteret. Ellers er det lox-luke med noen skruer, P-604 luke og litt sånn. Men i hovedsak er det ikke skruing jobben dreier seg om.'

 

Eksamen er ikke særlig krevende dersom du følger med i timen og finner stoffet interessant. Klart det kan være noe tørt stoff, men sålenge du klarer å se sammenhengen mellom teori og praksis går det helt fint. Jeg gikk ikke flyfag på videregående, men klarte meg som regel med over 90% bestått på alle ukesprøvene og sluttprøven. Jeg er rimelig sikker på at du også klarer det.

Det er heller ikke slik at de som gikk flyfag på VGS nødvendigvis er de flinkeste elevene og som blir de dyktigste assistene ute på flightline.

 

Du skal også ta det som blir sagt på kurset med en klype salt. Det kan være avvik fra det som de lærer deg og hva som faktisk blir gjort i praksis.

Jeg lærte utrolig mye bare den første uken ute på oprativt område. Det kan bli litt tørt og kjedelig i hangaren på Kjevik, men så absolut lærerikt og en god ting å ha i bagasjen når du kommer til en av de oprative flystasjonene.

 

Kort oppsumert hva en crew chief assistent har som arbeidsoppgave: Klargjøring og mottak.Innspeksjon av systemene.

 

Er det Ørlandet eller Bodø du skal til etter kurset? :)

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

24/7?

 

Ja, som militærpoliti er man på vakt og klar til å rykke ut til enhver tid. Dette medfører blant annet at man må ha på seg uniform 24/7, med unntak av trening og soving.

 

Heldigvis er det permisjon innimellom, så jeg holder ut.

 

Som tidligere nevnt er det også snart tid for dimisjon, og tatt i betraktning av at jeg har hatt et fantastisk og lærerrikt år, har jeg ingenting å syte for. :]

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at hvor vanskelig det er å få utmerket varierer noe helt ekstremt fra hvilken sjef man har. En i troppen min som jeg jobbet tett med var en eksemplarisk soldat, viste masse initiativ og løste alltid oppgaver på en meget tilfredsstillende måte. Han fikk over forventet på mange punkter, og forventet på et par når han dimmet i sommer. Sanassene derimot, fikk utmerket på samtlige punkter. Hele gjengen :hmm: De var fantastiske mennesker og gjorde en god jobb, men hallo.. ? Får da være måte på forskjellsbehandling.

Lenke til kommentar

Riktig som du sier mathos. Vi var en tropp på 8 hvor jeg tror 6 eller 7 av oss fikk en "utmerket" eller mer. I de andre troppene i kompaniet, som var rundt 25-30, var det på langt nær så mange som fikk så bra, og det gikk mest i NLF-er og andre med ansvar. Sannsynligvis er det lettere for en som har mer kontakt med befal og gjøre seg bemerket.

Endret av Humrik
Lenke til kommentar

Skal til Ørlandet etterpå :)

 

Men så har jeg blitt litt presset over Facebook, av UB-korporalen min til å søke UB i vinter, så jeg er litt usikker om jeg faktisk skal bare gjøre det. Hadde vært fantastisk gøy å blitt UB-korporal!

Velkommen skal du være til Ørlandet i alle fall :D Kan godt være det er jeg som skal ha deg på opplæring da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...