Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål:

Klærne i militæret er det noe man får som rekruttene året før hadde eller er det nytt til hver person hvert år?

 

Klær som er innerst på kroppen er nytt. Netting, boksere, sokker, ullfrotte, treningsdrakt osv.

Det varierer det også.

Når jeg var på Værnes fikk vi brukt, leverte alt av brukte klær, utenom uniformen, hver fredag og fikk tilbake vasket tøy.

Fordelen er at man slipper vaske selv.

Lenke til kommentar

For de som mener at rekruttskolen til luftforsvaret er enkel, så er det virkelig ikke det. Ikke når en har treningsnarkomanen Fenrik Ravn Berg som troppsjef. Vi trener hver eneste dag, blir vekt midt på natten for å trene, osv osv osv.. er helt jææævli av og til.. tortur. Får en utrolig god følelse på kveldene da.. men de presser oss noe helt jævli. De andre troppene fikk kompanibåndet hvis de klarte å stryke det fint.. mens vi måtte holde ag3n i 20 minutter rett opp, løpe 1800 meter med ag3 og stridsvest.. gjøre noe ala froskehopp over fotballbanen, krype salamander tilbake, stå 10-15 minutter i ferdigstilling, 30 armhevinger rett etterpå, løpe opp trapper med ag3 og stridsvest, og løpe igjen, for å få det jævla kompanibåndet. det hele tok over 3 timer =P Hvilken tropp e best? Jo det e 4.1!

 

Den billigste reisemetoden til to kompiser og meg er at vi tar bil sammen.. Betaler militæret bensinen?

Det billigste er garantert 50 kr per person for kystbussen. Og nei, Forsvaret betaler for billigste reisemåte, så tviler på at de dekker bensin, med mindre dere kan fremvise at det var umulig for dere å ta hurtigbåt eller kystbussen (eller andre, billigere alternativer).

De betalte meg 300 kr dem :)

Lenke til kommentar

Hva er det hardeste man kan velge? Fallskjermjeger?

 

Har redusert syn, bruker -2.25 linser. Er fallskjermjeger utelukket? Hva er nest hardest i så fall?

 

Fallskjermjeger er utelukket med det synet ja, desverre. Du kan, om synet har stabilisert seg, ta en laseroperasjon, for så å søke deg inn.

 

Om laseroperasjon er utelukket er det dog andre tjenester som krever sitt. Om du vil/skal i HÆR er nok artillerijeger veien å gå. Du har også MJK/KJK som er i SJØ.

Endret av Donnie Darko
Lenke til kommentar

Er ISTAR fortsatt en mulighet for vernepliktige? Mener å huske det var snakk om at det skulle bli en utelukkende profesjonell avdeling på linje med E-Batt, men ble dette noe av, eller har de fortsatt den gamle ordningen med en tropp eller kompani med vernepliktige og en annen tropp/komp. med profesjonelle?

 

Jeg var også interresert i jegertjeneste da jeg var på sesjon, men offiseren der knuste mitt håp om ISTAR da han så på synet mitt den gangen. Er nå i StormEsk4 i PBN, og trives som bare faan med det!

Lenke til kommentar

Haha, det skal godt gjøres å komme seg gjennom forsvaret uten omvask. :p Been there, done that.

Kos dere! :)

 

Jeg maa sporre igjen, er grensejeger noe aa anbefale? Det virker kult.

Alle jeg kjenner/har pratet med som har vært der sier det var veldig bra. Virker som en flott tjeneste hvis du er glad i natur og er lysten på en utfordrende førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

tralala venter på omvask inspeksjon om 4 timer :p

 

Noen andre som har hatt det før.

Flere i troppen. De hadde gjort seg fortjent til det, og det har vel sikkert dere også?

Er dere i rekrutten?

 

Hadde rekruttslutt for 3 uker, vet ikke hvordan det så ut rommet var godkjent men vi er bare 9 mann på 7 rom 3 soverom og 4 fellesareal ikke kult :p

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

tralala venter på omvask inspeksjon om 4 timer :p

 

Noen andre som har hatt det før.

Flere i troppen. De hadde gjort seg fortjent til det, og det har vel sikkert dere også?

Er dere i rekrutten?

 

Gjort seg fortjent til det? Om du får omvask er så sykt random, vi testet det en uke, vasket bare overfladisk en dag fikk godkjent vasket absolutt alt grundig en annen dag å fikk ikke godkjen, repeat. Alt kommer ann på befalets humør og hva man skal den dagen/hvor god tid man har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...