Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Til de som nå er på Ørlandet: Her på kjevik, så har vi eget trådløst internett, og en peiserstue i hver etasje på kaserna. Lurte på om det er slik på Ørlandet òg? Jeg har veldig lyst til å ta med meg PS3'n og spille litt BC2-Vietnam på kveldstid.

Nopes, og det er ene og alene fordi folk blir alt for usosiale av å ha trådløst internett på kaserna. Eneste plassen som har gratis wi-fi er velferden og kantina.

Hadde vært chill med wi-fi på kaserna, men som sagt - folk burer seg inn på rommene desverre :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg var på sesjon for to år siden ble det avtalt at jeg skulle inn i april 2011, etter lærlingtida. Nå har jeg søkt på folkehøyskole og får vite i februar om jeg får plass. For å få verneplikten utsatt, bør jeg melde fra nå at jeg har søkt på FHS eller kan jeg vente til jeg ser om jeg får plass eller ei?

Lenke til kommentar

Da jeg var på sesjon for to år siden ble det avtalt at jeg skulle inn i april 2011, etter lærlingtida. Nå har jeg søkt på folkehøyskole og får vite i februar om jeg får plass. For å få verneplikten utsatt, bør jeg melde fra nå at jeg har søkt på FHS eller kan jeg vente til jeg ser om jeg får plass eller ei?

 

Du kan alltids ringe VPV nå og informere om at du har søkt på skole. Det viktigste for dem er likevel å få vite om du har fått en skoleplass eller ei, så de eventuelt kan få bekreftet at du har gyldig grunnlag for å få utsatt din førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

93-årgangen får brev nå for tiden om de skal inn til sesjon eller ikke. Jeg endte visst opp med å bli innkalt (skjønner ikke hva de skal med meg :p). Men det stod noe i brevet til en kamerat som jeg lurte litt på. Han ble ikke innkalt, men det står at han kan bli innkalt på et senere tidspunkt om han starter på en utdanning som Forsvaret har bruk for. Hvordan skal Forsvaret egentlig kunne finne ut hvilken utdanning en person tar?

Lenke til kommentar

93-årgangen får brev nå for tiden om de skal inn til sesjon eller ikke. Jeg endte visst opp med å bli innkalt (skjønner ikke hva de skal med meg :p). Men det stod noe i brevet til en kamerat som jeg lurte litt på. Han ble ikke innkalt, men det står at han kan bli innkalt på et senere tidspunkt om han starter på en utdanning som Forsvaret har bruk for. Hvordan skal Forsvaret egentlig kunne finne ut hvilken utdanning en person tar?

 

Alt av utdanning fra grunnskole, vgs og høyere utdanning blir registrert i en statlig database. Staten kan til en hver tid se hva du bedriver, om det er skole, jobb eller ingen ting. Forsvaret følger med på hva du driver med når de skal ta avgjørelsen om du skal innkalles til sesjon, førstegangstjeneste, rep-øvelse osv. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Kom tilbake fra GSU-øvelse i går, og etter å fått foredrag av eks-marinejeger og polfarer Rune Gjeldnes, har motivasjonen min for å være i felt gått fra OK til himmelsk! For en mann, for en psyke! "Hv i huleste syter vi etter?" var den første tanken som streifet meg. 10duker og -15 er i bunn og grunn meget chill i forhold til det enkelte andre mennesker utsetter seg for.

 

Felt :love:

 

Kanskje en smule gay. Men jeg hadde et av mine beste øyeblikk på øvelsen også.

- Midt på natten mens jeg satt fyringsvakt foran multifuelen og hørte på snorkelydene, hørte multifuelen knatre forsiktig og gi fra seg jevne pust, kom "In The Army Now" svalt på den lille reiseradioen som hang i teltet. Jeg fikk faktisk straks en følelse av at "Faen gutt. Det er jo faktisk dette som er livet!" :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jervenduk er win å pakke seg inn i når man sitter vaktpost osv. Hjelper godt i -30 når man sitter bom stille, ja. Men nei, ikke noe som har med duker eller primus å gjøre innebærer glede. Multifuel og lagstelt er som velferd å regne. Felt er ikke det beste jeg vet, men det er når det ikke skjer noe som helst at det er hat. Ellers kan det være ganske kult å være i felt.

Lenke til kommentar

Kom tilbake fra GSU-øvelse i går, og etter å fått foredrag av eks-marinejeger og polfarer Rune Gjeldnes, har motivasjonen min for å være i felt gått fra OK til himmelsk! For en mann, for en psyke! "Hv i huleste syter vi etter?" var den første tanken som streifet meg. 10duker og -15 er i bunn og grunn meget chill i forhold til det enkelte andre mennesker utsetter seg for.

 

Felt :love:

 

Kanskje en smule gay. Men jeg hadde et av mine beste øyeblikk på øvelsen også.

- Midt på natten mens jeg satt fyringsvakt foran multifuelen og hørte på snorkelydene, hørte multifuelen knatre forsiktig og gi fra seg jevne pust, kom "In The Army Now" svalt på den lille reiseradioen som hang i teltet. Jeg fikk faktisk straks en følelse av at "Faen gutt. Det er jo faktisk dette som er livet!" :D

 

Ganske enig der altså lå i et patruljetelt selv i noen minus i oktober/november lå nesten hele november i telt men da i lagstelt, og selv om vi lå som sild i tønne 6stk i et patrulje telt i en uke så ler vi av det nå og det var egentlig ganske chill akkurat som andre øvelser i felt selv om man hater litt noen ganger har man bare godt av det også er det deilig å komme inn i et eller annet slags telt og legge seg ned i påsan.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...