Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ringte forsvaret idag for å høre om jeg vil bli kalt inn til sommern/høsten eller vintern/våren, men fikk høre at jeg ikke står på noen lister. Jeg vil derfor ikke bli kalt inn dette året, men jeg kan ringe etter påske og da har de kanksje noen ledige plasser hvis jeg er heldig. Greia er at jeg har veldig lyst til å komme inn, noe jeg også sa på sesjonen. I tillegg fikk jeg gode "karakterer" (7/9, 9/9 og 9/9) og jeg har heller ingen sykdommer eller skader. Derimot fikk en kompis, som sa på sesjonen at han IKKE ville inn, innkallelse til høsten 2010. I tillegg fikk han mye dårligere score enn meg (6/9, 7/9 og 7/9). Hvorfor i all verden kaller de inn han og ikke meg?! Hva er poenget med sesjon når hele inntaket bare er totalt tilfeldig? De tar hverken hensyn til hva folk vil eller hvor godt egnet de er. Helt håpløst spør du meg... :hrm:

Endret av SPRCO
Lenke til kommentar

Har fått inkallelse til til HMKG i oktober. Eg ønske å komme meg videre til transporten i garden, men lurer på om mulighetane for å feks blir buss el. lastebilsjåfør er større om eg er eldre?

 

btw. blir 19

Er i HMKG selv, og tar lastebillappen på Sessvollmoen i skrivende stund.

 

Du får tilbud om å søke i LOG / Transporttroppene i 5. Kompani. Det er ingen krav til alder til C-lappen (så lenge du fyller 19 året du tar den, mener jeg?), men for å ta busslappen må du være fyllt 20 (også usikker).

 

Ok. Planen er egentlig å få utsettelse til neste år, ettersom eg ynskjer å gjere noko anna til hausten. Satsar på at eg får utsetting. Skal gå bibelskule, nokon som veit om dei er striksne på å gje utsetting for det? Dersom eg får skulen til å skrive brev om at dei ynskjer å få utsatt innkallinga mi?

 

Men uansett så er sjangsen for å komme i transporten i det heile god bare eg er interessert og har klasse B?

Lenke til kommentar

En jeg kjenner.

 

Huseieren er en gammel dame på 92 år.

 

han har visst fram leietaker bok der damen har kvittert. skjedde på Madla under rekrutten på sosialen.

 

han tenker nå å flytte hjemme å bo der istedet å ta ut pengene fast i mnd. og plassere de enn annet sted.

 

høres veldig dumt ut spør du meg og risikabelt.

 

hva er sjansen for å bli oppdaget liksom? hvis det er bare å kvittere er jo sjansene minimale? trudde forsvaret var strengere enn så?

Lenke til kommentar

Jeg fikk innkalling til Brig N/ SBBN. Hva og hvor er det da? Hva som blir gjort der? Søkte litt på nettet, og etter det jeg lest så har det med telefoni og nettverk og slikt? :p

 

Jeg skal søke om utsettelse pga. jobben, men vist jeg må inn så har jeg lyst å vite hva dette dreier seg om. Da jeg var på sessjon så valgte jeg infantry(1.), artilery(2.) og noe annet på 3. valgte. :S

Endret av blashyrkh
Lenke til kommentar

Sambandsbattaljonen holder til i Heggelia leir i Bardufoss. Hva blir gjort sier litt seg selv siden at det tross alt heter samband. KP B og KP C består av 3 tropper hver, en kommdoplasstropp som har ansvar til å drive kommandoplassen til sambandsbattaljonen, en radiotropp som leverer radiodekning til brigaden og sist men ikke minst så har vi teletroppen. Vi har ansvar for å levere TADKOM til kommandoplassene i brigaden, samt støtte radio med CNRI eller releer hvis det trengs, samt støtte art. med MTK hvis det skulle trengs. Ellers så har vi en BS tropp i KP B og vi har en ISTAR kommandoplasstropp i KP A som også avtjener førstegangstjenesten.

 

Edit: Glemte å si at vi har en trentropp (de som kjører lastebiler) som ligger under KP C, men som har soldater fra både KP B og KP C.

Endret av Runarbs
Lenke til kommentar

Jeg fikk innkalling til Brig N/ SBBN. Hva og hvor er det da? Hva som blir gjort der? Søkte litt på nettet, og etter det jeg lest så har det med telefoni og nettverk og slikt? :p

 

Jeg skal søke om utsettelse pga. jobben, men vist jeg må inn så har jeg lyst å vite hva dette dreier seg om. Da jeg var på sessjon så valgte jeg infantry(1.), artilery(2.) og noe annet på 3. valgte. :S

Sambandsbataljonen på Heggelia, i indre troms.

Hva du ønsker på sesjon har for øvrig skremmende lite å si. Tror ikke de tar hensyn til det overhodet. Kan virke sånn i hvert fall. For øvrig skrives det infanteri og artilleri, vi er i Norge.

 

Uansett. På hvilket grunnlag skal du søke om utsette? Med mindre bedriften går konkurs om du slutter, eller du er lærling, får du nok ikke utsettelse.

Lenke til kommentar

Går nokk ikke konkurs nei. Men vi kommer til å slite veldig mye om jeg må i militære.

Vell, både broren min, mange kjente og sønnen til sjefen min har gjort det samma. De har fått deres sjef til og skrive under på at firmaet går under med store økonomiske tap vist vedkommende må i militære. De fleste "Lyger", men de slipper unna militære uansett. Bruttern gjorde dette et par ganger, helt til han ble for "gammel" for militære.

Samma var det med sønnen til sjefen min. Han utsatte militæret et par ganger, og etter et par år, dro han dit for da villet han i militære, men da han møtte opp sa de "Hva gjør du her? du er alt for gammel" (Han var 20++ ett eller anna)

Så jeg tror nokk det er enklere og slippe unna enn hva folk tror. :p

Jeg håper iallefall jeg slipper. Gidder ikke å kaste bort et år.

Endret av blashyrkh
Lenke til kommentar

Hvis du ikke blir innkalt, slipper du unna innkallelse fra du er 28, tror jeg det er. Hvis du selv utsetter, er grensa 32. Dette er dog ingen garanti, men slik de interne retningslinjene er i dag. Hvis situasjonen forandrer seg veldig, kan du med loven i hånd bli innkalt fram til du er 44.

 

Det sagt, så er terskelen lavere for å dimittere på "medisinsk grunnlag" (ondt i ondten osv...) jo eldre du er.

Lenke til kommentar

Går nokk ikke konkurs nei. Men vi kommer til å slite veldig mye om jeg må i militære.

Vell, både broren min, mange kjente og sønnen til sjefen min har gjort det samma. De har fått deres sjef til og skrive under på at firmaet går under med store økonomiske tap vist vedkommende må i militære. De fleste "Lyger", men de slipper unna militære uansett. Bruttern gjorde dette et par ganger, helt til han ble for "gammel" for militære.

Samma var det med sønnen til sjefen min. Han utsatte militæret et par ganger, og etter et par år, dro han dit for da villet han i militære, men da han møtte opp sa de "Hva gjør du her? du er alt for gammel" (Han var 20++ ett eller anna)

Så jeg tror nokk det er enklere og slippe unna enn hva folk tror. :p

Jeg håper iallefall jeg slipper. Gidder ikke å kaste bort et år.

 

Er snart ferdig med min førstegangstjeneste og jeg føler på ingen måte at jeg har kastet bort et år av livet mitt. Snarere tvert i mot, har jeg opplevd ting jeg ellers aldri ville opplevd, og jeg har fått mange nye venner, samt fått muligheten til å ta kurs jeg ellers aldri ville tenke på å ta. Et år i kongens klær er langt ifra et borkastet år, det gjelder å se mulighetene og ikke minst benytte deg av mulighetene. Det kommer selvsagt også an på hva slags tjeneste du får. Men i bunn og grunn, er det innstillingen du har idet du møter opp til innrykk som betyr noe. Uten en god innstilling, blir tjenesten kjip.

Jeg er utrolig glad for at jeg fikk komme meg inn i luftforsvaret, og jeg tenker å satse på forsvaret senere også, i form av befalsskole.

Lenke til kommentar

Jeg fikk innkalling til Brig N/ SBBN. Hva og hvor er det da? Hva som blir gjort der? Søkte litt på nettet, og etter det jeg lest så har det med telefoni og nettverk og slikt? :p

 

Jeg skal søke om utsettelse pga. jobben, men vist jeg må inn så har jeg lyst å vite hva dette dreier seg om. Da jeg var på sessjon så valgte jeg infantry(1.), artilery(2.) og noe annet på 3. valgte. :S

 

Som andre nevner, har det du setter opp som ønsker på sesjon, utrolig lite å si, nesten ingenting ville jeg sagt. Eneste det kan hjelpe på blir vel ubåt, for på ubåt trenger de folk som tror de mentalt kan takle en tilværelse i ubåt. Ellers er det kun en ting som hjelper om du vil sikre deg den tjenesten du drømmer om, og det er å ringe til Vernepliktsverket på 03003 egentlig med en gang du er ferdig på sesjon, og si at du er veldig motivert for tjeneste og hvor du ønsker deg. Etter et par måneder ringer du igjen og viser din interesse. Å ringe igjen er nok ikke nødvendig egentlig, men det kan være et pluss å vise av du er ivrig. Var slik jeg gjorde det, og jeg fikk akkurat det jeg ønsket meg :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk innkalling til Brig N/ SBBN. Hva og hvor er det da? Hva som blir gjort der? Søkte litt på nettet, og etter det jeg lest så har det med telefoni og nettverk og slikt? :p

 

Jeg skal søke om utsettelse pga. jobben, men vist jeg må inn så har jeg lyst å vite hva dette dreier seg om. Da jeg var på sessjon så valgte jeg infantry(1.), artilery(2.) og noe annet på 3. valgte. :S

 

Som andre nevner, har det du setter opp som ønsker på sesjon, utrolig lite å si, nesten ingenting ville jeg sagt. Eneste det kan hjelpe på blir vel ubåt, for på ubåt trenger de folk som tror de mentalt kan takle en tilværelse i ubåt.

Mener du at sjansen øker for å få ubåt-tjeneste om du setter det opp som ønske på sesjon? Huh? For tjenester i sjøforsvaret blir jo i all hovedsak bestemt under rekruttskolen på madla, og med en del sjeldne unntak hvor du besitter spesiell sivil kompetanse (mer spesielt enn fagbrev, folk med fagbrev har de i massevis) har du ikke mulighet til å søke annet i forkant av rekrutten enn hvilken forsvarsgren du skal til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...