Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herr Brun: Sikker på det? Hørte rykter om at man måtte ut med over 300 kroner.

 

Burde forklart bedre tidligere. Jeg tilhører basetroppen, og er dermed ikke operativ. I luftforsvaret tilsier det at jeg ikke har krav på beret, men jeg har fremdeles veldig lyst på en (mer fancy å bruke på perm enn båtlua).

Lenke til kommentar

Latterlig. Håper du refses for å bruke uapprobert hodeplagg, om du skulle få tak i en. Du får ikke utlevert hva som helst på depot bare du betaler, det skal være en del av satsen din.

 

For øvrig har ikke beret noe med operativ/ikke operativ å gjøre. De som tjenestegjør i avdeling som driver med vakt og sikring eller luftvern skal ha beret, henholdsvis mørk blå og grå.

Lenke til kommentar

Forklarte mer mtp. at jeg måtte ha betalt full pris, og ikke en eventuell egenandel. Det ligger mer bak dette enn jeg har forklart, men jeg ser ikke hvorfor jeg skal legge ut om det her. Det eneste jeg er interessert i, er prisen :)

 

mbSolli: Dagpengene er for tiden på 145 kroner.

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Vel, du får gå på depot og spørre. Håper ikke du får tak i den. For øvrig bør du sjekke holdning, og lære deg å respektere reglementet, selv de reglene du ser på som teite. Jeg driter i hva som ligger bak det, så lenge du ikke har rett til å ikle deg et plagg, så la være å gjøre det.

Lenke til kommentar

noen som vet hvilke vaksinasjoner som blir gitt på innrykk?

har prøvd å finne på nett, men klarer ikke finne ut av det.

Stivkrampe og meslinger/kusma (usikker på om det var meslinger). I tillegg får du valget om å ta svineinfluensavaksine. Få tar den, men har du ikke hatt svi ei fluensa vil jeg anbefale deg å ta den. Alt av befal og fast personell har tatt den. Altså to, evt. Tre vaksiner, pluss blodprøve (to glass) i armen.

 

Ble forresten TMO for troppen og er fornøyd med det. :) har også søkt hundefører og føler jeg har gode sjanser (har erfaring med labrador retriever som vi har, lydighetskurs, gode fysiske resultater, regner med god attest fra troppsjef og perfelt helse).

 

Skal også søke flygerskolen i høst, men det det er jo veldig vanskelig å komme gjennom. Jeeg skal bare kjøre på og se hvor langt jeg kommer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stivkrampe og meslinger/kusma (usikker på om det var meslinger). I tillegg får du valget om å ta svineinfluensavaksine. Få tar den, men har du ikke hatt svi ei fluensa vil jeg anbefale deg å ta den. Alt av befal og fast personell har tatt den. Altså to, evt. Tre vaksiner, pluss blodprøve (to glass) i armen.

Takker for den :)

Jeg skal ut å reise straks, så jeg håpte jeg slapp å ta så mange vaksiner før jeg dro, jeg hadde innrykket for noen år siden.

 

btw, hvor har du fått det fra at alt befal og fast personell har tatt svineinfluensa-vaksinen?

det stemmer ikke...

Lenke til kommentar

btw, hvor har du fått det fra at alt befal og fast personell har tatt svineinfluensa-vaksinen?

det stemmer ikke...

det stemmer ja. Jeg trodde det fordi vi fikk beskjed at alle på saniteten hadde tatt den, og senere at alle i vårt befal har tatt den, så antok at de måtte. Men det var visstnok feil.

 

Bobbylove: Med unntak av avineinfluensaen, så stemmer der ja. Det er imidlertid rundt 10 år siden, som er ca. Hvor lenge en vaksine fungerer. Derfor må man ta dem en gamg tul. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

btw, hvor har du fått det fra at alt befal og fast personell har tatt svineinfluensa-vaksinen?

det stemmer ikke...

det stemmer ja. Jeg trodde det fordi vi fikk beskjed at alle på saniteten hadde tatt den, og senere at alle i vårt befal har tatt den, så antok at de måtte. Men det var visstnok feil.

Godt mulig at alle hos deres sanitet og alt deres befal har tatt det ja.

Jeg er fast personell og har ikke blitt verken spurt om jeg vil ha den eller oppfordret til å ta den.

Jeg omgås masse befal, som har fått akkurat samme "tilbud" som meg, altså ingenting.

Lenke til kommentar

Tok svinevaksinen jeg.

Men det var ikke så mange andre som turde det pga mulige bivirkninger osv. men for de fleste her var det valgfritt. Skjønner forsåvidt hvorfor sanitetspersonell ol må ta den da..

 

Angående beret: Koster vel rundt 120kr forr beret og 100kr for anker i sjappet på HOS. Men det blir som oftest billigere, om ikke gratis viss man skriver TS pga tap eller skade. Har opplevd at det er enklere å bare kjøpe en ny beret med engang man innser at den er tapt da det har pleid å ta god tid før TS'ene ble behandlet. Og det ser ikke ut når hele troppen står oppstilt med beret, så er det en luring som står med enten jegerlue eller BF på hodet. Men det er vel ikke alle baser som ahr slike "sjapper" der man får kjøpt militære ting

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Tok svinevaksinen jeg.

Men det var ikke så mange andre som turde det pga mulige bivirkninger osv. men for de fleste her var det valgfritt. Skjønner forsåvidt hvorfor sanitetspersonell ol må ta den da..

 

Angående beret: Koster vel rundt 120kr forr beret og 100kr for anker i sjappet på HOS. Men det blir som oftest billigere, om ikke gratis viss man skriver TS pga tap eller skade. Har opplevd at det er enklere å bare kjøpe en ny beret med engang man innser at den er tapt da det har pleid å ta god tid før TS'ene ble behandlet. Og det ser ikke ut når hele troppen står oppstilt med beret, så er det en luring som står med enten jegerlue eller BF på hodet. Men det er vel ikke alle baser som ahr slike "sjapper" der man får kjøpt militære ting

 

Jeg måtte stå med BF'en jeg, mens resten av troppen sto med beret. Ikke fordi jeg hadde mistet bereten, men fordi jeg pådro meg en frostskade på det ene øret under Melodi Grand Prix delfinalen i AWACS-hangaren på Ørland. Skulle være utendørs for å være med og spille inn noe pauseunderholdning, så ble vi stående mye lenger enn forventet. Øret var helt hvitt og hardt som stein. Ekkel følelse!

Lenke til kommentar

Militær grader er lett! Gi bæng i det der søndagskolestjernegreiene og knuter og løkker som er helt umulig å huske. Her er Herr Bruns enkle "Who is tha man" (stjålet fra annet sted på internettet):

 

Fislete nittenåring med snusleppe: Litt sjef - ikke over mer enn 5 mann evnt to med trillebår.

En på tjue med snusleppe og utestemme: Litt mer sjef - men håndterer ikke mer komplekse ting enn hushjørner. Makt bare innen synsrekkevidde.

30 med skjegg og støvler og rolig: Farlig. Kan være sjef med lang hukommelse og makt rundt hushjørner.

 

Lave sko - da slår underfaktor mavemål inn:

Lave sko og kan se eget p80 plasthylster: Kan refse men ikke farlig så lenge du er ute av syne. Brukes av forrige kategori til å lese opp ting.

Lave sko og økende magemål: Tåkeheim. Ignorer inntil de tiltaler deg. Si i tilfelle mottatt. Tre av og fortsett ignorer utav syne.

 

Enkle greier og slipper å pugge masse greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...