Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig grunnen til at hæren ikke har mer dress-lignende permuniformer? De har vel hatt det tidligere?

Fenriken på vår tropp er fra hæren (men jobber i luft), og han har såfall en litt lys grønn permuniform og en grønn matroshatt.

Edit: Fant bilde

2498329_ff61bf4dff.jpg?v=0

Ja M04 kan nok så absolut bli fin om den jobbes med, men det jeg mente var forholdet jeg har til M04 personlig :)

 

Personlig synes jeg luftforsvaret har den fineste permuniformen av alle. Sjøforsvaret har den kuleste arbeidsuniformen. Blir misunnelig hver gang jeg ser kvartermesteren (ja det jobber alt fra sjø, hær og luft her på vår luft-tropp) på vår tropp bare drar i strikken for å stramme buksa, mens vi må stå der med de snøringene og slå kjerringknuten. Virker også som denne har et finere stoff enn M04 som vi bruker til daglig. Vet ikke hva det kalles, men man kan se små ruter i stoffet på en måte. Utrolig kul den "bombejakka" som jeg kaller det også. Sjø bruker "bombejakke" mens vi i luft bruker Gore-tex i kammo med tilhørende stridshansker. Stridshanskene ser mer ut som arbeidshansker fra biltema, men de er helt sikkert nice å skyte med. Da synes jeg sjøforsvarets skinnhansker er fetere på feltplass ja :D

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Det heter arbeidsuniform, ikke serviceuniform. Bombejakke?

Skinnhansker er ikke standard PBU, utleveres i noen avdelinger, ikke alle.

Stoffet heter ripstop. Og m/04>>>arbeidsuniformen til sjø. Og jeg har jobbet mye i begge.

Ja så jeg hadde skrevet feil der, så rettelse: arbeidsuniform.

Tror alle rekruttene har skinnhansker her. Mener på at jeg har sett det under de 2-3 SLO oppstillingene vi har hatt :)

Lenke til kommentar

Noen her som har noe erfaring med Sanitetsbefal utdanning og hvordan sanitet er som førsteganstjeneste? Jeg har en UB korp som befal som er sanitetsbefal men har bare fått lite info av ham, han syntes alt var gøyt og har alltid vært intressert i slikt, men jeg har vel ikke like mye erfaring som han innen emnet men har alltid lyst å være sanitet i forsvaret, evt befalskolen.

Alt svar er møtt med takknemlighet: D

Lenke til kommentar

Jeg merker såfall at folk gir meg litt mer respekt i det sivile liv med permuniformen i forhold til M04. De fleste jenter tror bare at militæret er "sånne grønne menn", så når man kommer med blå fin uniformt så ser man jo litt mer viktig ut :!:

 

Eneste minuset er at den kan være veldig varm på sommeren, for vi snakker ull og foring i dressjakka her. Heller ikke sånn superbehaglig å sitte 10 timer på tog, men går fint for meg som flyr :D

Lenke til kommentar

På vakt og sikringskurset i bodø (som startet en fredag) var det løping med alt det du måtte finne på å ha tatt med deg (stort sett en sekk + en full jødebag) fra flyplassen til bodin leir. Det er et godt stykke. Dette var selvfølgelig i T1. Så var det push-ups og annen oppstillingsplass-lek en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...