Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Kontakt Vernepliktsverket og be om utsettelse, du har grunnlag til å kunne utsette tjenesta, men ikkje til å slippe heilt unna.

 

Du kan kontakte dei på 03003.

Jobb er da ikke gyldig grunn til utsettelse. Folk som har eget firma som omsetter for millioner i vanskelige marked hvor firmaet mister alle kundene sine om det tar "pause" på et år må fortsatt inn. Og da er det snakk om voldsomme samfunnsøkonomiske kostnader i tillegg til den ulykken dette faktisk er for vedkommende. Ser ikke hvorfor forsvaret da skulle bry seg om at du ikke får den jobben du vil ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frå VPV:

 

"Normalt gis ikke utsettelse fordi du iht. arbeidsmiljølovens § 12-12 har krav på permisjon i forbindelse med avtjening av førstegangstjeneste.

 

En søknad vil likevel vurderes individuelt. Årsaker som kan gi utsettelse kan være dersom din arbeidsplass påføres vesentlige tap, livsviktige funksjoner stopper opp eller at arbeidsplasser må nedlegges fordi du skal avtjene førstegangstjeneste. Dokumentasjon fra arbeidsgiver må legges ved søknaden."

 

Mao er hvertfall di milionbedrift eit eksempel på nokon som sannsynlegvis hadde fått fritak.

 

Kva TS angår anser eg det som sannsynleg at han får utsettelse, basert på dommen i andre slike tilfeller.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Etter det han skriver (han er ikke trådstarter, for øvrig) kan jeg ikke se at firmaet påføres vesentlige tap, livsvikte funksjoner stopper opp eller arbeidsplasser må nedlegges.

 

Og fyren jeg prater om er reell, det er en kompis av meg som opplevde det. Endte med at han dimma for ryggplager etter to måneder, og redda stumpene av firmaet. Tror det var fordi han ikke hadde noen ansatte, og det var enkeltpersonforetak.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg jobber i en veldig liten bedrift med 4 ansatte, og 3 blir for lite, og 5 blir for mye. Så derfor må han skaffe seg en ny vist jeg må i militæret, og da kan jeg ikke komme tilbake etter det. :(

Uavhengig av korleis det går med utsettelsen har du krav på permisjon.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en veldig liten bedrift med 4 ansatte, og 3 blir for lite, og 5 blir for mye. Så derfor må han skaffe seg en ny vist jeg må i militæret, og da kan jeg ikke komme tilbake etter det. :(

Uavhengig av korleis det går med utsettelsen har du krav på permisjon.

Problemet er at han ikke er ansatt enda. Han er lærling, og har ikke krav på jobb etter lærlingetiden.

Lenke til kommentar

2 (av mine totalt 7) utsettelser har vært grunnet arbeidsgiver ville lide økonomiske tap om jeg måtte avtjene førstegangstjeneste, og det var av typen "da må vi finne en ny". Send en søknad du, du taper ikke på det.

 

Det skal nevnes at jeg ringte vpv selv da situasjonen var endret og ba om å komme inn, og avtjener nå førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Har et lite dilemma. Var på sesjon idag og ble tjenestedyktig, men jeg har jo søkt lærling etter sommeren. Jeg skrev meg opp at jeg kunne bli innkalt til 2.bataljon i januar 2011 når de har innrykk. Er usikker på om jeg skal velge lærlingplassen eller militæret.

Alternativene nå er enten:

- Lærling 2 år

- Bytte til panserbat og inn i August 2010

- 2.Bat og inn i januar

 

Andre spørsmålet mitt; Er det stor forskjell på 2.bataljon og panserbataljonen?

Lenke til kommentar

Har et lite dilemma. Var på sesjon idag og ble tjenestedyktig, men jeg har jo søkt lærling etter sommeren. Jeg skrev meg opp at jeg kunne bli innkalt til 2.bataljon i januar 2011 når de har innrykk. Er usikker på om jeg skal velge lærlingplassen eller militæret.

Alternativene nå er enten:

- Lærling 2 år

- Bytte til panserbat og inn i August 2010

- 2.Bat og inn i januar

 

Andre spørsmålet mitt; Er det stor forskjell på 2.bataljon og panserbataljonen?

Hvis du ikke har en unik sjanse på lærlingplass nå, som du ikke har igjen om et år, ville jeg definitivt fått militæret unnagjort fra sommeren 2010 til 2011. Sannsynligheten for at du blir kalt inn etterhvert, er relativt stor uansett, og det finnes nok ikke noe mer passende tidspunkt i livet for militæret enn rett etter videregående.

Det går an å satse på å få utsatt militæret helt til du er ferdig med lærlingtida, men hvis de plutselig finner ut at de vil ha deg før den tid, er det utrolig kjipt.

Vinterinnrykk er generelt ugunstig når man skal få det til å gå opp med skolegang før og etter militæret.

Lenke til kommentar

Har et lite dilemma. Var på sesjon idag og ble tjenestedyktig, men jeg har jo søkt lærling etter sommeren. Jeg skrev meg opp at jeg kunne bli innkalt til 2.bataljon i januar 2011 når de har innrykk. Er usikker på om jeg skal velge lærlingplassen eller militæret.

Alternativene nå er enten:

- Lærling 2 år

- Bytte til panserbat og inn i August 2010

- 2.Bat og inn i januar

 

Andre spørsmålet mitt; Er det stor forskjell på 2.bataljon og panserbataljonen?

Klart, det som ble nevnt over her at 2.BN er hjuloppsatt og PBN er mekanisert er en ting å få med seg. Men vil ikke si at det er spesielt stor forskjell på 2.BN og PBN rent tjenestemessig. Det er snakk om to avdelinger som har veldig mye lik type tjeneste, og for de aller fleste soldater mye tid i felt, skyting, stridsteknikk osv. Du vil trives uansett hva det blir til. Men hvis jeg skal anbefale deg noe, må det bli PBN. MYE bedre leir, etter min erfaring bedre befal, mye mer "kompis-forhold" soldater-befal (etter rekrutten vel og merke) og august-innrykk. Har erfaring fra begge avdelingene, bare å spør hvis det er detaljer o.l. du lurer på.

Lenke til kommentar

Usikker på hvor mye dimmepengene ligger på nå om dagen, men om du finner ut det er regnestykket:

 

dimmepenger:365*antall dager inne til tjeneste.

Med andre ord vil du få utbetalt:

chart?cht=tx&chl=S \cdot \frac{T}{365}

Hvor S er totalsummen (altså full dimisjonsgodtgjørelse) og T er antall dager du har tjenestegjort.

Hvis T>300 (tror jeg det er. I alle fall rundt 300) så får du full dimisjonsgodtgjørelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...