Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faen i hælvette! Fikk brev fra militæret idag. "planlagt inkalling i januar 2011"

Hva vil det si?

 

Tingen er at jeg er lærling nå, og vist jeg må i militære kan jeg ikke forsette etter lærling tida mi!! Sjefen min har til og med sakt til meg at han vil at jeg skal fortsette. Og jeg stortrivest med jobben min.

 

Jeg jobber i en veldig liten bedrift med 4 ansatte, og 3 blir for lite, og 5 blir for mye. Så derfor må han skaffe seg en ny vist jeg må i militæret, og da kan jeg ikke komme tilbake etter det. :(

 

Kan dette være en unnskyldning for å slippe unna? Har det ikke vært for jobben, har jeg ikke brydd meg så mye. Men faen, jobb er jo MYE viktigere enn å kaste bort et år på noe jeg ikke har behov for i heletatt.

 

Er det ikke sånn at du er beskyttet av oppsigelses loven eller noe slikt da?

Var på sesjon for ikke så lenge siden og dem sa at de er pålagt å gi deg permisjon, ikke sparke deg og ta deg tilbake etter militæret. Noe i den duren.

Lenke til kommentar

Faen i hælvette! Fikk brev fra militæret idag. "planlagt inkalling i januar 2011"

Hva vil det si?

 

Tingen er at jeg er lærling nå, og vist jeg må i militære kan jeg ikke forsette etter lærling tida mi!! Sjefen min har til og med sakt til meg at han vil at jeg skal fortsette. Og jeg stortrivest med jobben min.

 

Jeg jobber i en veldig liten bedrift med 4 ansatte, og 3 blir for lite, og 5 blir for mye. Så derfor må han skaffe seg en ny vist jeg må i militæret, og da kan jeg ikke komme tilbake etter det. :(

 

Kan dette være en unnskyldning for å slippe unna? Har det ikke vært for jobben, har jeg ikke brydd meg så mye. Men faen, jobb er jo MYE viktigere enn å kaste bort et år på noe jeg ikke har behov for i heletatt.

 

Er det ikke sånn at du er beskyttet av oppsigelses loven eller noe slikt da?

Var på sesjon for ikke så lenge siden og dem sa at de er pålagt å gi deg permisjon, ikke sparke deg og ta deg tilbake etter militæret. Noe i den duren.

1: Arbeidsmiljøloven

2: Når lærlingkontrakten hans går ut, har han ikke jobb. Hvis sjefen vet at han skal i militæret, ansetter ikke sjefen hans. Det er ingenting galt med det, fra sjefen sin side. Det er (stort sett) ulovlig å si noen opp på grunn av at de er mye syke, men det er ikke ulovlig å ikke ansette noen som er mye syke.

Lenke til kommentar

Har fått inkallelse til til HMKG i oktober. Eg ønske å komme meg videre til transporten i garden, men lurer på om mulighetane for å feks blir buss el. lastebilsjåfør er større om eg er eldre?

 

btw. blir 19

 

 

Så lenge du har førerkort klasse B fra før så har du lik sjanse som alle andre om å få førerkort på lastebil av forsvaret. Fikk selv C lappen av forsvaret når jeg var inne til førstegangstjeneste og var 19.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått byttet fra garden i januar 2011 til grensejeger i høst. Noen som har erfaring med den typen tjeneste? Jeg sa ja mer fordi jeg ville slippe unna garden enn noe annet og vet ikke så mye om det. Er jeg garantert å havne i nordnorge?

 

Som grensejeger så er du nok garantert å havne i Finnmark for å vokte grensa mot Russland. Mer info her blant annet: http://www.mil.no/haren/gsv/start/

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke i militæret akkurat, men dette er et spørsmål til dere som er det.

 

Hvorfor bruker forsvaret forkortelser på alt fra A til Å?. Jeg skjønner at de har en del lange navn på ting, men ville det ikke vært bedre å lage kortere navn som folk husker istedet for å lage forkortelser som ingen skjønner?.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke i militæret akkurat, men dette er et spørsmål til dere som er det.

 

Hvorfor bruker forsvaret forkortelser på alt fra A til Å?. Jeg skjønner at de har en del lange navn på ting, men ville det ikke vært bedre å lage kortere navn som folk husker istedet for å lage forkortelser som ingen skjønner?.

+1

 

Er knapt en ting i forsvaret som de ikke bruker forkortelser på.

Lenke til kommentar

Har fått inkallelse til til HMKG i oktober. Eg ønske å komme meg videre til transporten i garden, men lurer på om mulighetane for å feks blir buss el. lastebilsjåfør er større om eg er eldre?

 

btw. blir 19

Er i HMKG selv, og tar lastebillappen på Sessvollmoen i skrivende stund.

 

Du får tilbud om å søke i LOG / Transporttroppene i 5. Kompani. Det er ingen krav til alder til C-lappen (så lenge du fyller 19 året du tar den, mener jeg?), men for å ta busslappen må du være fyllt 20 (også usikker).

 

Er selvfølgelig mer krav til disiplin og orden i HMKG kontra andre avdelinger i Hæren, men alle som dimmer ser tilbake på oppholdet som en knall tid, selv om det er mye hat der og da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...