Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Frustrerende, men dette var en kamp hvor vi skapte mange sjanser mot det som for det meste var en lavtliggende blokk og ikke var veldig effektive til forskjell fra andre kamper hvor vi har vært effektive men ikke skapt like mye. 10 skudd på mål, mange av dem med Ronaldo sist på ball og noen store sjanser som ikke ble omsatt i goal denne gangen. Sånt spill blir det mer mål av fremover, gledelig å se at vi skaper mye etablert. Ingen har vært i nærheten ennå av å skape så mye på West Ham denne sesongen som vi gjorde. 

Så var det noen som hadde en sjeldent svak kamp. Maguire var blant dem, Pogba hadde også problemer med det meste i går. Fred og McTominay fikk aldri helt den kontrollen som de har pleid. Sistnevnte blir nok bedre neste kamp.

Også veldig moro at byttene fungerte så bra i går. La det fortsette fra forrige sesong!

E_rzGt3WYAM3Fat?format=jpg&name=small

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes vi enda har til gode å spille en kamp der alt sitter som det skal denne sesongen.

Mange har egentlig innfridd: DdG (beste på flere år), Shaw, Varane, Maguire, AWB, Pogba, Bruno, Greenwood, Ronaldo, Lingard, Lindelof.

Men utfordringen er midtbanen: Fred, McT, Matic, DvdB.

Tror vi skal overleve på det nivået vi har vist hittil frem til landslagspausen som kommer. Men etter det må McFred være klar igjen for å heve laget der/det vi har manglet:

22-09-21 (H) West Ham (Ligacup)
25-09-21 (H) Aston Villa [PL]
29-09-21 (H) Villarreal [CL]
02-10-21 (H) Everton [PL]

Landslagspause

16-10-21 (A) Leicester [PL]
20-10-21 (H) Atalanta [CL]
24-10-21 (H) Liverpool [PL]
30-10-21 (A) Tottenham [PL]
02-11-21 (A) Atalanta [CL]
06-11-21 (H) Manchester City [PL]

 

Lenke til kommentar

Sånn troppen er nå ligger nok nøkkelen mye i McTominay. Han fikk spilt den første mot Leeds, ble skadet og var tilbake i går. Den eneste som fungerer sammen med Fred på midtbanen. Funka ikke så bra i går, men trenger nok bare litt kamp i beina. Det er en oppgradering fra Fred/Matic eller Fred/Pogba i tospann som vi har måttet bruke i de tre andre kampene.

Så er det litt spørsmålstegn defensivt når vi starter med Ronaldo, noe vi kommer til å gjøre omtrent hver kamp. Vi mister effektivt en spiller i første pressledd. Han jobber sjeldent ordentlig tilbake, man kan ikke forvente at han skal gjøre det. Der er Cavani en langt bedre førsteforsvarer. Så dette krever mer av de to på midten, og enda bedre timing fra Shaw på når han skal ta sjansen på å fly opp på kanten. Med Ronaldo på banen er vi nesten nødt til å ha McFred slik jeg ser det, for det må løpes mye mer for å dekke der.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Fin taktisk analyse av Eide igjen. Litt det jeg var inne på i kamptråden, at dette offensive spillet vil det bli mål av. En positiv utvikling i det å kverne gjennom motstanderne og åpne opp lavtliggende lag.

«Jeg har ikke sett United så bevisste på å true rom og vende spill før» (+)
https://www.united.no/nyhetsarkiv/jeg-har-ikke-sett-united-sa-bevisste-pa-a-true-rom-og-vende-spill-for/

Sitat

– West Ham er et veldig, veldig godt organisert fotballag, og det krever noen spesielle verktøy for å låse opp det, begynner Øyvind Eide da united.no spør ham om søndagens 2-1-seier.

– United gjør imidlertid store fremskritt på én viktig ting i denne kampen – gjennombruddsløp eller det å true det vi trenere kaller «rom 2», det er rommet som ofte blir mellom den ene midtstopperen og backen på utsiden av ham.

 

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje i mindretall her (som vanlig), men jeg synes Dalot ser bra ut. Tynnere har han også blitt. AWB får mye skryt for sitt forsvarsspill, men som back for et topplag må du være like mye ving som forsvarsspiller. Var ikke mange av crossene til Dalot mot West Ham som ikke gikk inn i den farligste sonen, og med en måltyv der inne hadde nok United konvertert en av disse til mål. 

Eides analyse som det linkes til viser jo hvor viktig det er for et lag med manglende kvaliteter sentralt i banen, å vri spillet. Dette har Klopp vært klar over også, spesielt i kamper der det er forventet at midtbanen er teknisk underlegne. Minnes en kamp på Etihad der Arnold og Robertson dunket ballen frem og tilbake for å strekke City, og det fungerte. 

United sliter tungt i kamper der de to sentrale presses høyt, og da må man ha backer som kan behandle en fotball bedre enn hva AWB kan. Derfor bør Dalot få flere muligheter i år. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Solskjær har rett, det er et ganske markant skille før/etter de uttalelsene. Men at det skal ha hatt noen stor innvirkning på dommerne tror jeg nok ikke akkurat, har ikke troa på at sånt er særlig mer enn tilfeldigheter. United skulle også hatt flere straffer før uttalelsene, og nesten alle vi fikk forrige sesong var riktig idømt/lite kontroversielle.

Men, de siste kampene mot West Ham har vi definitivt blitt snytt for noen klare straffer. Spesielt den mot Lingard, det er ikke til å forstå helt at den ikke ble blåst på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tok en titt på det.

Premier League før/etter Klopp sin uttalelse (fra 20/21 sesongen):

  • Før: 240 min/straffe (16 kamper, 6 straffer)
  • Etter: 486 min/straffe (22 kamper 20/21 + 5 kamper 21/22, 5 straffer)

Alle turneringer før/etter Klopp sin uttalelse (fra 20/21 sesongen):

  • Før: 204 min/straffe (25 kamper, 11 straffer)
  • Etter: 553 min/straffe (43 kamper, 7 straffer)

Det er en markant forskjell ja.

Edit: Men som Snikpellik skriver, handler nok endel om tilfeldigheter også.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Whiteshit skrev (39 minutter siden):

No var det vel straffer begge veier i den West ham kampen som ikkje blei blåst var det ikkje?

Jeg trodde også det, om man tenker på Wan-Bissaka-situasjonen isolert sett. Men det ble visst ikke straffe på grunn av en dytt mot Wan-Bissaka først, samt offside. United derimot ble snytt for én, kanskje to og i kampen mot samme lag noen dager etterpå ble Lingard snytt for en helt klar en, pluss boksingen i hodet på Bailly som det fint kunne blitt dømt på (Areola bomma på ballen, bokset ned Bailly midt i skallen i det 13. minutt). Men, sånn skjer i fotball - bare irriterende når det skjer i to kamper på rad.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg å sett McT sammen med VdB sentralt i morgen, latt de fått et par kamper sammen for å se hvordan laget fungerer når VdB tar Fred sin plass.

Ellers frykter jeg en kjempe brøler av DDG i morgen. Nå har det vært så mye snakk om hvor bra han er denne sesongen, bedre mentalt og fysisk osv. Da er det så typisk at det kommer en kjempe brøler i morgen.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (13 timer siden):

Kunne tenkt meg å sett McT sammen med VdB sentralt i morgen, latt de fått et par kamper sammen for å se hvordan laget fungerer når VdB tar Fred sin plass.

Ja, det skulle jeg også likt å se, men synes det er skummelt i en Premier League kamp. Ideelt hadde det vært fint å se i ligacupkampen mot West Ham, men skjønner at ikke McTominay kunne spille igjen to dager etter forrige siden han akkurat er kommet tilbake.

Det er spesielt viktig å få prøvd Van de Beek der av én grunn: at det er en mulighet for at vi vil miste Fred både mot Leicester, Atalanta og Liverpool etter neste landslagsplause på grunn av karantene, med mindre reglene endres før den tid.

Hadde vært veldig fint å få satt sammen en midtbaneduo til som fungerer godt, kun McFred som har vært kontinuerlig gode sammen. 

Lenke til kommentar

Fullstendig lapskaus den kampen i dag. Fælt.

De neste åtte kampene:

  • Villarreal (H)
  • Everton (H)
  • Leicester City (A)
  • Atalanta (H)
  • Liverpool (H)
  • Tottenham (A)
  • Atalanta (A)
  • Manchester City (H)

Her får vi mye trøbbel hvis ikke spillerne hever seg et par hakk. Etter en bedre start på sesongen enn forventa, er det nå noen dårlige prestasjoner.

Et spørsmål er også hvor lenge Shaw og Maguire er ute med skade. Litt krise om vi mister de to lenge.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...