Gå til innhold

Morro med Pentium M Dothan og CT adapter..!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Noen av dere CT gutta som har kjørt PCMark05?  Kunne vært gøy å sett resultatene fra en litt "bredere" benchmark  :)

Det er mulig jeg har misforstått litt, men tester ikke PCMark05 HD-ytelsen som en del av totalscore? Mao.. ikke spesielt egnet for å sammenlikne ytelsen til CPU. :hmm:

PCMark04 er vel noe "bedre" i så måte, selv om test av "graphical subsystem" slår veldig ut dersom du oppgraderer fra FX5200 til XT800XT PE. :p

Den er likevel meget relevant i denne sammenheng for det er i utnyttelsen av skjermkortet Dothan utmerker seg særlig.

 

På de to "Dothan/CT479-system" jeg pt. besitter er ytelsen i PCMark04 som følger:

 

Asus P4P800 SE/CT-479 - P-M 730 [email protected] - X800XT PE 5390

 

Asus P4GPL-X/CT479 - C-M 350 [email protected] - X700Pro 4415

 

I alle deltester som støtter HT/dual-core er naturlig nok score for "Dothan" meget slett i forhold til f.eks. en [email protected] (som jeg har i ett system), *bortsett* fra i "grammar" deltest.. Der banker Dothan Prescott'n..

I de andre testene er Dothan tildels klart bedre sett i relasjon til klokkefrekvens..

I de aller fleste tester/bruk er en Dothan (klokket til "desktop-FSB") rimelig overlegen en P4.. også (men i mindre grad) en A64 (på samme frekvens)..

Slik jeg ser det...

 

PS.

Det "beste" S939/A64 jeg har testet (foreløpig) - "Winnie" 3000+@4000+ (2430Mhz) ble klart overgått av min M-730@2520Mhz.. Klokk-for-klokk er Dothan uansett bruk en særdeles effektiv CPU.. , men jeg observerer at "noen" ikke vil akseptere dette..

Men.. både P-D og ikke minst X2 er *totalt* overlegen i PCMark.. Det lille jeg fikk testet min 830D er ett eksempel. (Har fått erstattet HK.. samt kjøpt ett Asus P5LD2.. for videre testing ila. helgen... <hnngggh>)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Noen av dere CT gutta som har kjørt PCMark05?  Kunne vært gøy å sett resultatene fra en litt "bredere" benchmark  :)

Det er mulig jeg har misforstått litt, men tester ikke PCMark05 HD-ytelsen som en del av totalscore? Mao.. ikke spesielt egnet for å sammenlikne ytelsen til CPU. :hmm:

Stemmer det. Selv om harddiskytelsen så vidt jeg kan se betyr relativt lite for den totale poengsummen.

Var ute etter en indikasjon på total systemytelse med CT adapteret fremfor ren cpu ytelse. Kan jo ha en viss interesse for folk som sitter med en (klokket) Northwood, Asus HK og lurer på å oppgradere.

 

Men takk for 04 resultatene :)

Lenke til kommentar
Noen av dere CT gutta som har kjørt PCMark05?  Kunne vært gøy å sett resultatene fra en litt "bredere" benchmark  :)

Det er mulig jeg har misforstått litt, men tester ikke PCMark05 HD-ytelsen som en del av totalscore? Mao.. ikke spesielt egnet for å sammenlikne ytelsen til CPU. :hmm:

Stemmer det. Selv om harddiskytelsen så vidt jeg kan se betyr relativt lite for den totale poengsummen.

Var ute etter en indikasjon på total systemytelse med CT adapteret fremfor ren cpu ytelse. Kan jo ha en viss interesse for folk som sitter med en (klokket) Northwood, Asus HK og lurer på å oppgradere.

 

Men takk for 04 resultatene :)

Jepp..

 

Tenkte på det samme. Sitter jo ikke å bencher Superpi døgnet rundt, det er bare for å brife det :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
imponerende arbeid!

 

 

hva må man gjære for å få en annen kjøler til å passe?

Det er ett par tips her.

På mitt ene system har jeg brukt S478-klips fra en Zalman sammen med en Bitspower Silent Strom (120mm "gigant")..

På det andre har jeg brukt S478-klipsene fra Bitspower'n sammen med en Zalman CSP7000AlCu.. Her måtte jeg modifisere klipset i selve kjøleren.. Flyttet det opp og bøyde det litt strammere. Senker temp 10-15 grader fra "boxed"..

 

Edit:

For "Bitspower'n" snur man Zalman-festene.. Da passer kjøler perfekt mht. hvor stramt klipset sitter..(bilder kan du/dere se i ovennevnte link til XtremeSystems forum)

OBS..OBS!

Bruk *alltid* en slik for Dothan.. Den unngår "chipped"/knust kjerne og leder i tillegg varme bort fra sokkel (via kjøler)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hei alle sammen... Det er godt å se at dere holder liv i tråden.. For morroa er bare så vidt startet..

Har vært meget opptatt med en siviloppgave i det siste, og venter på de siste små detaljer før jeg kan kjøre igang..

Så den klokken til Team Japan og er inne på tanken om å finne meg en Pentium i 6xx serien selv.. bare sånn for å teste det litt.

Har om ikke lenge alt kjøleutstyret i hus; to stk moddede prommier, to stk nitrogenrør (skal bestille en til for SLI oppsett) en cascade som er ferdig om et par uker.. Så det skal ikke være temperaturene det står på..

Er i forhandlinger om en FX 57, og etpar 7800gtx kort... så det skal bli spennende å se hva som skjer etter hvert..

Har drevet på å testet en 3,2 prescott på 478 sokkel i det siste.. men den vil liksom ikke noe særlig lenger enn 5 ghz.. Ytelsen er også skikkelig ræva i forhold til PM...

Nå er det bare litt som gjenstår på å være i mål med oppsettet som skal filmes.. men i vår noe hektiske verden skal folk til og med ha ferie... :no: Uhørt spør du meg.. :whistle: Det er derfor ting har tatt litt lang tid.. Men...nå er det ikke lenge før morroa starter igjen...

 

Når det kommer til hvorvidt benching er et godt mål på ytelse, så er et jo det.. det er det ingen tvil om.. Pentium M er langt raskere enn Athlon 64 og FX prosessorer clock to clock, men det er plattformen som er flaskehalsen i forhold til Nforce og det nye ati systemet.. Vil aldri kunne greie å komme langt opp i 03 og 05 med et enkelt skjermkort, samt at jeg i 01 taper mye i Nature i forhold til SLI baserte systemer..

 

Ser at det også er andre som har fått dreisen på PM klokkingen her... Keep up the good work! Det er behov for flere som kan pushe grenser her..!!

 

Syns det er skikkelig morro med all oppmerksomheten dette prosjektet mitt har fått, og jeg må innrømme at dette er litt av drivkraften bak å gå videre med nye prosjekter...

Syns at overklokking.no har fått en litt annen karakter etter at Erik Nilsen tok over som sjef, og jeg kommer til å fortsette å poste mine prosjekter her...

 

Det er også ønskelig med innspill i forhold til nye prosjekter,m og så langt som dette er mulig så er jeg med på det meste...

 

Har jo utstyret,og det er greit at dette kommer til nytte..

 

 

Edit.., Heyhey innlegg nr 400, Har tatt meg 3 år.. Snekkern joinet like før meg.. har noe sånt som 14000 innlegg eller noe sånt..Skjønner ikke hvordan han har tid!

 

Til TL 1000s: Var det du som var hos meg å kjøpte den bitspower kjøleren.. og fikk med Zalman fester?

Endret av stoolman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Til TL 1000s: Var det du som var hos meg å kjøpte den bitspower kjøleren.. og fikk med Zalman fester?

Ja.. det var meg det... :!:

Kjøpte Bitspower'n og en Tagan... Zalman m/fester hadde jeg selv...

Enda en fornøyd kunde fra "overskuddslageret" til "Stoolman".. :)

 

Er forøvrig blitt riktig så begeistret for "Dothan-platformen"...

Klarer ikke slike "Klokks" som du og mange andre, men jeg holder meg til standard (god) luftkjøling.. og har/tar meg (foreløpig) ikke råd til å kjøpe inn mer enn en CPU (og jeg har jo "noen" andre systemer å leke med).. Vel.. jeg kjøpte jo inn ett "Dothan-system" til da.. P4GPL-X (PCI-E/S478)..samt en Celeron M 350... av kostnadsgrunner.. og for å sjekke ut hva man kan tyne ut av en slik "billig-CPU".

Selv om det "butter" ved ca.FSB166 er ytelsen mer enn akseptabel.. I f.eks. SuperPi yter den på 2.13Ghz tilsvarende en [email protected] eller en [email protected]. Og det på en FSB som ligger "noe" under S939/S478/S775-system med A64/P4E..

 

Det du skriver vedr. ytelse på Dothan slutter jeg meg 100% til...

Selv min Celeron M 350 til kr.750 yter "klokk-for-klokk" bedre enn a64...

Synd at ikke denne CPU-teknologien (oppgradert m/f.eks HT/dualcore) føres videre til mer høytytende/nyere chipset av/fra Intel..

Lenke til kommentar

Har en Penitium-M på elitegroup bærbar, og har litt lyst å prøve å overklokke litt siden jeg ser denne cpuen er veldig vennlig sånn sett..men det virker som om den er låst ellernoe..noen som vet evt hvordan det er mulig å få låst opp dette eller om det er noe annet å gjøre?

Lenke til kommentar
Har en Penitium-M på elitegroup bærbar, og har litt lyst å prøve å overklokke litt siden jeg ser denne cpuen er veldig vennlig sånn sett..men det virker som om den er låst ellernoe..noen som vet evt hvordan det er mulig å få låst opp dette eller om det er noe annet å gjøre?

Virker som om min 1557GLS er låst og.

Skulle gjerne klokket min litt ja ;)

Lenke til kommentar
Har en Penitium-M på elitegroup bærbar, og har litt lyst å prøve å overklokke litt siden jeg ser denne cpuen er veldig vennlig sånn sett..men det virker som om den er låst ellernoe..noen som vet evt hvordan det er mulig å få låst opp dette eller om det er noe annet å gjøre?

Virker som om min 1557GLS er låst og.

Skulle gjerne klokket min litt ja ;)

Kan jo pinmoddes!

Lenke til kommentar
Har en Penitium-M på elitegroup bærbar, og har litt lyst å prøve å overklokke litt siden jeg ser denne cpuen er veldig vennlig sånn sett..men det virker som om den er låst ellernoe..noen som vet evt hvordan det er mulig å få låst opp dette eller om det er noe annet å gjøre?

Virker som om min 1557GLS er låst og.

Skulle gjerne klokket min litt ja ;)

Her står det hvordan den kan pinmoddes Pinmod av P-M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...