Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Guttungen(7år) ønsker seg drone og jeg har null peiling, men har google meg frem til denne: https://www.power.no/hjem-og-fritid/drone-og-dronetilbehoer/ryze-tello-drone-powerd-by-dji/p-642219/

 

Noen erfaringer?

 

Kommet frem til noen + og - selv:

 

+Får mye skryt fra dem som tester den.

+Grei inngangspris(999kr)

+Virker enkel å fly

 

-Kun wifi(og BT?) for å styre den

-Ikke minnekortplass til å lagre film/bilde på.

-Kort flytid, 13min.(mulig dette er normalt)

-Må lade batteri gjennom drone.

-Ikke GPS

 

Hva skjer om man flyr så langt at drone mister tilkobling til telefonen?

Lenke til kommentar

Hva med å starte med en drone som lærer deg å fly?

 

https://www.clasohlson.com/no/Syma-X13-drone/31-8589

 

Ser for meg at det fort gjort er minst like gøy for kidden som en drone du styrer via telefonen.

 

Men for å ta for seg den du har linket.

Den er helt grei til prisen og hva den gjør.

13min er ganske bra i forhold til størrelse og pris.

 

Om han trenger video, er den du linket ganske grei.

Men jeg ville fortsatt startet med noe billigere for å lære han å fly, om han ikke allerede kan dette.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Driver å vurderer et prosjekt nå..
Guttungen fikk en sånn Landrover/rangerover fra Jula til jul for et par år siden..
Helt siden dag 1 har rekkevidden på fjernkontrollen irritert meg.. men etterhvert som han ble stor nok til å kjøre den manuelt så har dette gått over.. og i sommer fikk han seg en elektrisk ATV, så da har han sluttet å bruke denne..

Men.. jentungen har blitt 9 mnd, og sitter stødig selv, så jeg tenkte at hu kunne overta den.. Så da er jo temaet om å få bedre rekkevidden veldig attraktivt igjen.

Har tittet litt i "motor rommet", og funnet boksen som gir RC muligheten på den.

Og konklusjonen er å røske den ut og bytte til noe bedre.

Har forsåvidt funnet løsningen på å kunne kjøre den fremover og bakover, men sliter litt med styring.

Tenkte på å kjøpe en simpel brushed esc (16V utgave da bilen er 12V), som har revers.

Men, styringa sånn som den er nå, så er det en 2 pins motor og denne aner jeg ikke hvordan jeg kan styre??
Eller er det bare å få ut den og sette inn en servo om jeg finner noe som passer rett inn?

 

Sånn som bilen er fra fabrikk så ser det ut til å være 3 eller 4 kanaler i bruk.. Da kretskortet inneholder 2 rëler, hvor et er fremover og et er bakover..

Så om jeg får inn en esc, så vil jeg jo kun bruke en kanal til dette, og forhåpentligvis 1 til styring.

Planen for mottaker blir en FrSKY som jeg har liggende, har både 3 og 4 kanals til overs, og jeg har 2 FrSKY radioer så dette er ikke noe å tenke på :)

 

Hadde forøvrig en tråd her tidligere om dette, om det ikke var i denne tråden faktisk.. men fant ikke igjen i farta :p

Her er bilde av det jeg ser av motoren til styring:
post-21188-0-83856900-1540841269_thumb.jpg

post-21188-0-68017400-1540841275_thumb.jpg

 

*Edit*

Kan jo legge til bilde av innmaten i boksen også..
post-21188-0-40659500-1540841467_thumb.jpg

post-21188-0-12080200-1540841486_thumb.jpg

Endret av J@9
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Prøver for tiden å lage et quadcopter (er helt fersk på dette). Lager helt fra scratch, ikke noe ferdig byggesett eller lignende. Har kjøpt "løse" deler fra diverse kinasider.

 

Dette går forsåvidt greit i seg selv, men har en utfordring i å koble opp radioreceiveren mot flight controlleren.

 

Har kjøpt følgende:

- Turnigy 5X 5Ch Mini Transmitter and Receiver (Mode 1)

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-5x-5ch-mini-transmitter-and-receiver-mode-1.html?___store=en_us

 

- CC3D Flight Controller Openpilot

 

Problemet er hvordan jeg kobler denne i transmitteren. Har googlet meg til det jeg tror blir riktig rekkefølge på plasseringen av ledningene på receiveren. Men når jeg skal programmere denne i Librepilot, så klarer den å mappe/reagerer opp de ulike enkeltfunskjonene (throttle, rudder osv.), men siste steg i wizarden hvor bildet på PCen skal følge bevegelsene jeg gjør på stikka, så skjer det ingenting. Ei heller skjer det noe når jeg tilsynelatende har programmert alt og kobler utstyret fra PCen.

 

Mistenker jo da at ting ikke er koblet opp riktig, men prøvd forskjellige kombinasjoner uten hell så langt.

 

Receiveren:

43854s4_1__4.jpg

 

Kablene fra flightcontroller:

s-l640.jpg

 

Noen som har en idé om hvordan det blir riktig å koble dette i receiveren? Siste jeg prøvde er i synkende rekkefølge ift. toppen av receiveren:

Hvit/Rød/Svart

Blå 1

Gul 1

Grønn

Blå 2 (den blå lengst til høyre på bildet)

 

Gul 2 (den gule  lengst til høyre på bildet) blir da til overs.

 

Har også prøvd Hvit/rød/svart i THR på receiveren med samme utfall.

 

Noen idéer? Håper jeg forklarte godt nok.

 

Får forøvrig satt opp Flight controller/motorer/esc som skal jeg skal i Librepilot, så virker som alt er som det skal av kobling/strøm osv. ellers, er bare denne her jeg sliter med nå.

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar

Prøver for tiden å lage et quadcopter (er helt fersk på dette). Lager helt fra scratch, ikke noe ferdig byggesett eller lignende. Har kjøpt "løse" deler fra diverse kinasider.

 

Dette går forsåvidt greit i seg selv, men har en utfordring i å koble opp radioreceiveren mot flight controlleren.

 

Har kjøpt følgende:

- Turnigy 5X 5Ch Mini Transmitter and Receiver (Mode 1)

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-5x-5ch-mini-transmitter-and-receiver-mode-1.html?___store=en_us

 

- CC3D Flight Controller Openpilot

 

Problemet er hvordan jeg kobler denne i transmitteren. Har googlet meg til det jeg tror blir riktig rekkefølge på plasseringen av ledningene på receiveren. Men når jeg skal programmere denne i Librepilot, så klarer den å mappe/reagerer opp de ulike enkeltfunskjonene (throttle, rudder osv.), men siste steg i wizarden hvor bildet på PCen skal følge bevegelsene jeg gjør på stikka, så skjer det ingenting. Ei heller skjer det noe når jeg tilsynelatende har programmert alt og kobler utstyret fra PCen.

 

Mistenker jo da at ting ikke er koblet opp riktig, men prøvd forskjellige kombinasjoner uten hell så langt.

 

Receiveren:

43854s4_1__4.jpg

 

Kablene fra flightcontroller:

s-l640.jpg

 

Noen som har en idé om hvordan det blir riktig å koble dette i receiveren? Siste jeg prøvde er i synkende rekkefølge ift. toppen av receiveren:

Hvit/Rød/Svart

Blå 1

Gul 1

Grønn

Blå 2 (den blå lengst til høyre på bildet)

 

Gul 2 (den gule lengst til høyre på bildet) blir da til overs.

 

Har også prøvd Hvit/rød/svart i THR på receiveren med samme utfall.

 

Noen idéer? Håper jeg forklarte godt nok.

 

Får forøvrig satt opp Flight controller/motorer/esc som skal jeg skal i Librepilot, så virker som alt er som det skal av kobling/strøm osv. ellers, er bare denne her jeg sliter med nå.

Ville hørt med FPV Norway eller dronebyggerene på Facebook ? trur det er lettere å få hjelp der ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde en eldre skikkelig billig RC bil liggende (type 800kr billig), med defekt servo til styringen.

Ikke bare å få tak i ny servo heller da det var sær type med all styringen innebygget i motakeren. Så den har ikke blitt brukt på noen år.

 

Fikk plutselig for meg at det hadde vært morsomt å få kjørt den igjen så jeg bestilte inn alt som trengtes fra kina. 

Børsteløs motor og 3S lipo gav virkelig futt i bilen! men på første testpull så røk differensialen fremme og umulig å få noe grep ute nå med bare RWD.

 

Morsomt alikevell  :w00t:

 

JHeIuFA.jpg

Lenke til kommentar

Ikke gjort noe annet enn å hive i ny motor nei :p

Men det er jo kun spøling så er vel litt rart om utvekslinga skulle brenne opp ESC?

 

Ingen tegn til at det ble varmt heller og kjøre ikke så hardt når den plutselig stoppa. Motor var og bare litt lunken når dette skjedde.

 

Så jeg tipper at den nok var elendig kvalitet. ESC'en kosta trossalt 100kr så ?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Men det er jo kun spøling så er vel litt rart om utvekslinga skulle brenne opp ESC?

Det er nettopp slikt som brenner opp batterier og greier. Husk at bremsing også krever masse strøm. Så det du gjør er å overbelaste systemet hele tiden med konstant gassing og bremsing.

 

Men det er enkelt å fikse. Sett på mindre pinion-gir og/eller større spur-gir. På et såpass u-standard oppsett må du bare prøve deg fram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...