Jump to content
pgdx

Den frie kafeen

Recommended Posts

Med mindre du har behov som gjør at Wireguard ikke egner seg så anbefaler jeg det på det sterkeste!

Lite forbehold om at tooling for brukeradministrasjon etc. fortsatt er ganske ungt.

Noen som vet om jeg kan dytte inn en slik ssd disk inn i min Thinkpad x200 og t420?

https://www.kjell.com//no/produkter/data/datamaskinkomponenter/harddisker/wd-green-ssd-disk-120-gb-p61642?gclid=Cj0KCQjwka_1BRCPARIsAMlUmEoPoYcNqSssogf9ILOxsbd2AfFy5e3YWqGUpyHW66xv0dQ3V6K-oJQaAvwUEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Har aldri drevet med utskifting av hw så det er ikke mitt felt. Hadde vært kjekt å holde liv i dem noen år til :)

Annonse

Skal være ganske standard det ja. Det eneste er at noen Thinkpad-modeller krever disker av den tynne varianten.

x200 støtter bare SATA II, så du vil være begrenset til 3 Gbps båndbredde.

• Like 2

Flottings! Det var ganske standard ja. Valgte å kjøpe en 250Gb SSD til T420

Før brukte den 1:03 ved oppstart. Boot tid til innloggingen.

Ny boot tid er 17sek.

Så dette var skikkelig suksess :)

• Like 2

Jeg har en .sh-fil som jeg putter inn alle pakker jeg liker å ha tilgang til i Linux. Når jeg må jobbe fra en ny PC så liker jeg å kjøre dette skriptet (kalt install_my_config.sh) for å få konfigurasjonen min slik jeg liker den. Se nedenfor for hva jeg mener (er veldig nybegynner så kommenterer mye slik at jeg husker hva som er hva). Installerer mye mer enn det som står der. I tillegg setter den opp symlinks til konfigurasjonsfiler for vim, tmux etc. 

Problemet mitt er at for å installere så må jeg enten

1. logge inn til root via sudo -s for så å installere via source install_my_config.sh

eller

2. kjøre skriptet via sudo bash install_my_config.sh

I begge tilfeller så får jeg ikke tilgang til alt jeg installerer fordi det blir satt på /root/ istedetfor /home/user/, og alt tilhører root user. Kanskje litt dårlig forklart, men er det noen enkel måte jeg kan få installskriptet mitt til å installere ting slik at min vanlige bruker får tilgang til alt?

EDIT: Problemet er vel kanskje i hovedsak knyttet mot bruk av vim og bruk av $HOME til å gjøre noen ting, som da blir plassert i /root/ istedetfor /home/user/. Kanskje jeg må putte sudo foran alt i installskriptet unntatt det som må ligge i /home/user/? Tar uansett imot tips ettersom jeg lærer dette uten å ha noen å sparre med

Edited by VilKlappeHunder

Putt sudo foran kun apt-kommandoene i scriptet, også kjører du scriptet uten sudo, fra din bruker.

Det vil spørre om passord én gang første gangen det støter på en sudo-kommando, men i standardoppsettet til Ubuntu og de fleste andre distroer "husker" sudo deg i x antall minutter, så den skal ikke spørre om passord de påfølgende gangene.

On 5/16/2020 at 6:41 PM, Sokkalf™ said:

Putt sudo foran kun apt-kommandoene i scriptet, også kjører du scriptet uten sudo, fra din bruker.

Det vil spørre om passord én gang første gangen det støter på en sudo-kommando, men i standardoppsettet til Ubuntu og de fleste andre distroer "husker" sudo deg i x antall minutter, så den skal ikke spørre om passord de påfølgende gangene.

Takk! Det fungerte!

• Like 1

dere som kjører proxmox hvordan håndterer dere overvåking av server samt UPS? Jeg forsøkte å legge inn NUT og koble en Eaton UPS til proxmox direkte og dette fungerer fint. Samme med overvåking der jeg kan bruke grafana på et VM og installere en node på proxmox, men hva er beste praksis her egentlig? Med ESXi er jeg vant til å ha så lite som mulig i hypervisoren og det gjør oppdateringer enklere også. Med NUT + prometheus node og diverse config så baler det på seg med unødvendige ting i hypervisoren. Akkurat NUT kan sikkert kjøres på et VM og sende shutdown kommandoer til hosten, men sensorer fra serveren har jeg ikke funnet noen god måte å hente inn i et VM.