Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Noen som vet om jeg kan dytte inn en slik ssd disk inn i min Thinkpad x200 og t420?

https://www.kjell.com//no/produkter/data/datamaskinkomponenter/harddisker/wd-green-ssd-disk-120-gb-p61642?gclid=Cj0KCQjwka_1BRCPARIsAMlUmEoPoYcNqSssogf9ILOxsbd2AfFy5e3YWqGUpyHW66xv0dQ3V6K-oJQaAvwUEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Har aldri drevet med utskifting av hw så det er ikke mitt felt. Hadde vært kjekt å holde liv i dem noen år til :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

dere som kjører proxmox hvordan håndterer dere overvåking av server samt UPS? Jeg forsøkte å legge inn NUT og koble en Eaton UPS til proxmox direkte og dette fungerer fint. Samme med overvåking der jeg kan bruke grafana på et VM og installere en node på proxmox, men hva er beste praksis her egentlig? Med ESXi er jeg vant til å ha så lite som mulig i hypervisoren og det gjør oppdateringer enklere også. Med NUT + prometheus node og diverse config så baler det på seg med unødvendige ting i hypervisoren. Akkurat NUT kan sikkert kjøres på et VM og sende shutdown kommandoer til hosten, men sensorer fra serveren har jeg ikke funnet noen god måte å hente inn i et VM. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er kun vant med å installere programmer fra formater som .deb .rpm snap flatpak og Appimage.

Lurer derfor på hva som skjer hvis man installerer noe fra kilde, install from source. Hva slags fil blir det, hvor kan jeg finne den senere, hvordan fjernes dem. Blir den automatisk oppdatert ved bruk av apt update/upgrade f.eks? Er det noen fordeler eller ulemper?

Bruker Ubuntu 20.04 nå.

Lenke til kommentar

Installerer man fra kildefiler så må man vedlikeholde programmene selv. Hvordan programmene installeres er opp til hver utvikler, men det er vanligst å legge ei binærfil i /usr/bin eller lignende.

Jeg anbefaler å bruke git til å klone repo om du skal vedlikeholde programmer fra kildefiler. Da kan du oppdatere programmer med 'git pull' før du rekompilerer.

Lenke til kommentar

Evt. så finnes også /usr/local  (med underkataloger bin,lib,lib64,osv.) som er beregnet på "local data, specific for this host".

F.eks. har ffmpeg sin configure /usr/local som default "prefix", dvs. de forskjellige filene havner i en passende underkatalog.

Forøvrig har jeg, mest for moro, nettopp klatret opp lærekurven for å kunne lage rpm fra ffmpeg snapshot og ha i et lokalt repository, siden opensuse buildservice skriver at ffmpeg i "full configuration" ikke tillates hostet (pga. linking til patenterte codecs).
Kort fortalt er det slik (kanskje litt spesifikt for opensuse hos meg):
- Installere rpmbuild og evt. andre nødvendigheter.
- Laste ned/hente sourcefiler og om nødvendig/ønskelig lage patcher/diff-filer.
- Evt. pakke om sourcefiler til .tar.xz (tilsynelatende det rpmbuild forventer hos meg).
- Lage eller kopiere og redigere en .spec fil. Denne styrer hvordan kildekoden kompileres og hvordan rpm bygges
- Kjøre rpmbuild -bb  med .spec fila (og evt. andre parametre)
- Evt. signere rpm-filer med en gpg-key (hvis ikke klager pakkebehandler på manglende signering ved installasjon)
- Kopiere filene til (lokalt) repo og oppdatere det (createrepo)
- Signere repodata/repomd.xml (for å slippe varsel fra pakkebehandler om at repositoriet kanskje ikke er til å stole på).
- Eksportere public key for signering til repodata/repomd.xml.key slik at pakkebehandleren kan importere den (engangsjobb)

rpmbuild er beregnet kjørt som "vanlig bruker", dvs. ikke root. Forøvrig støtter opensuse buldservice også å bygge pakker for Fedora, Debian og Ubuntu.

Endret av HawP
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hey :)

Hvordan får jeg Manjaro Linux (nyeste) til å kjøre CPU med performance governor hele tiden? Jeg har en 5.0 Ghz overklokk, men får bare stock 3.7 Ghz når jeg f.eks tester med Blender Open Data. Frekvensen skal ligge på 5.0 Ghz hele tiden, og ikke 3.7 siden jeg har manuell OC på CPU. Kjører med 5.7.15-1 kernelen. Testa 5.8, men samme der.

Edit : Intel 10900K CPU og XII Apex hovedkort - så kanskje ikke kernelen støtter alt riktig enda?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 timer siden):

Takk for svar. Jeg var innom der, men fant ikke ut av det. Virker som om ikke alt i hardware er fullt støttet enda :

Power.png

Driver som mangler?

Tvert imot. Hvis du leser dokumentasjonen står det følgende:

Sitat

The pstate power scaling driver is used automatically for modern Intel CPUs instead of the other drivers below. This driver takes priority over other drivers and is built-in as opposed to being a module. This driver is currently automatically used for Sandy Bridge and newer CPUs. If you encounter a problem while using this driver, add intel_pstate=disable to your kernel line. You can use the same user space utilities with this driver, but cannot control it.

Hvis du tar en

sudo lsmod

så kan du jo se om pstate er listet, eventuelt søk etter den i dmesg dersom lsmod ikke lister den. Jeg har ikke noen Intel CPU selv, så det blir litt vanskelig her. For å se frekvens på tilfeldig tidspunkt til alle kjerner bør /proc/cpuinfo gi deg tallene, bare prøv med:

cat /proc/cpuinfo

du kan greppe innohldet også for å få ut kun frekvenser.

Hvis du leser videre i dokumentasjonen til Arch, står det følgende om kontroll av pstate:

  • Even P State behavior mentioned above can be influenced with /sys/devices/system/cpu/intel_pstate, e.g. Intel Turbo Boost can be deactivated with echo 1 > /sys/devices/system/cpu/intel_pstate/no_turbo as the root user for keeping CPU-Temperatures low.
  • Additional control for modern Intel CPUs is available with the Linux Thermal Daemon (available as thermald), which proactively controls thermal using P-states, T-states, and the Intel power clamp driver. thermald can also be used for older Intel CPUs. If the latest drivers are not available, then the daemon will revert to x86 model specific registers and the Linux ‘cpufreq subsystem’ to control system cooling.
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...