Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 12/10/2019 at 10:46 AM, hernil said:

Tja, det som kan prege "hjemmebrukeren" noe er jo at ting henger litt bak når det gjelder å få inn nyere pakker. Litt usikker på hvilke løp CentOS har i tillegg til det som speiler RHEL, men avhengig av hva du skal gjøre så kan du føle deg litt hemmet av eldre "stack". Fedora har vel en serverversjon hvis du vil holde deg i den verdenen, uten at jeg vet noe om den. Mine stalltips til dette pleier å være Debian (stable hvis siste versjon er sånn tålelig ny) eller Ubuntu LTS, kanskje med hovedvekt på sistnevnte, men dette er jo på mange måter avhengig av hva man liker. Fordelen med Ubuntu LTS er at om noen har instruksjoner for å få ting kjørende på noe så er det den. Også når det gjelder nyere pakker som ikke er direkte tilgjengelig i pakkebrønnen i siste versjon.

Når det gjelder å separere ulike tjenester så har vel Docker tatt mange av konseptene til LXC og LXD og gjort de mer eller mindre allment tilgjengelig, så litt avhengig av hva du er ute etter og hvor mye du vil knote kan det være du sparer deg for en del ved å se etter offisielle images for de applikasjonene du vil kjøre der først. Eventuelt lager egne :)

Var det en ting jeg virkelig HATET med Ubuntu så var det den ekstremt lave kvaliteten på dokumentasjonen, som ofte var utdatert, svært mangelfull eller tildels feil. Det er riktignok noen år siden nå, men sammenliknet med herligheten ArchWiki (og et langt mer kompetent, om enn noe mindre serviceminded forum) var det triste greier. Men det er jo helt klart en fordel at det er større sannsynlighet for at en hjemmeserverbruker har gjort det samme som deg tidligere.

Docker er kanskje ikke så dumt for de tjenestene man normalt har noe behov for å atskille ut (i hovedsak de som kommuniserer med internett, tenker jeg) ettersom de uansett kjører mer som rene "appliances". Og siden det er de som typisk vil kjøre ting som Plex, der det kanskje er dårlig stilt med oppdateringer i offisielle repo, gir det vel bare enda mer mening.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Har ett lite spørsmål angående os, veit at jeg alltids kan starte en tråd, men føler det blir litt mye. Ønsker alle innvendige for og imot.

Jeg samler inn gammel tech laptopper for det meste og sender det med noen bekjente til en liten landsby i Afrika, men en del av disse laptoppene er rimelig gamle har noen med win 7 og en del xp. Jeg mente Linux eg. Ubuntu her er den klare vinneren. De jeg sender med har ikke "så peil" så de har gitt meg fritt fram.

Brukerbasen er alt fra 5-20 år og noen voksne som er lærere. Engelsk os er ok.

Kravet er Word og nettleser.

Jeg ser ingen grunn til å kjøre Windows på disse maskinene.

De har noen win maskiner fra før av, men tenkte at det var smartere å sende de med Linux.

Jeg tenkte bare å legge alle applikasjoner på skrivebordet og satser på at levetiden er bedre på Linux enn Windows. Lang post men tar gjerne innspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/21/2019 at 10:12 PM, JayMJay said:

Jeg samler inn gammel tech laptopper for det meste og sender det med noen bekjente til en liten landsby i Afrika, men en del av disse laptoppene er rimelig gamle har noen med win 7 og en del xp. Jeg mente Linux eg. Ubuntu her er den klare vinneren. De jeg sender med har ikke "så peil" så de har gitt meg fritt fram.

Brukerbasen er alt fra 5-20 år og noen voksne som er lærere. Engelsk os er ok.

Kravet er Word og nettleser.

Hei

Har du sjekket ut Endless OS? ISO filen er ganske stor 12-15 GB, men belager seg på masse forhånsinnstallerte programmer, siden internett ofte er dårlig i slike land. Leksikon er forhåndsinnstaller, med flere "educational" videor. Musikk og spill. Osv.

Sjekk det ut, tror det kan passe.

 

Ellers hadde jeg gått for Ubuntu 18.04 LTS med evt. lettvekteren Xfce eller Lxqt/Lxde.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
user@PC:/mnt/c/Users/Eier/gr$ dir
README.md   main.aux  main.pdf  main.toc
appendices  intro.tex  main.log  main.tex
user@PC:/mnt/c/Users/Eier/gr$ pdflatex main.tex
This is pdfTeX, Version 3.14159265-2.6-1.40.18 (TeX Live 2017/Debian) (preloaded format=pdflatex)
 restricted \write18 enabled.
entering extended mode
! I can't find file `main.tex'.
<*> main.tex

(Press Enter to retry, or Control-D to exit)

Så, jeg navigerer til riktig mappe, og bruker dir-kommandoen til å se hvilke filer som er i mappa, men Ubuntu finner den ikke så får ikke kompilert med pdflatex eller åpna med vim. Om det var fargekodet ovenfor på utskriften fra dir-kommandoen, ville vi sett at main.tex var hvit, mens de andre filene var grønne. main.tex ble først hvit etter jeg brukte gvim i Windows til å lagre til utf-8.

Noen som har peiling hva som skjer og hvorfor dir-kommandoen lister opp main.tex mens jeg tilsynelatende ikke kan åpne den?

 

EDIT: Restartet Ubuntu (i WSL) og nå fungerer det igjen... Rar oppførsel, men kan vel kanskje unngå å redigere filer i Windows mens jeg bruker Linux.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Windows er et Fisher Price OS ? og WSL er dessverre et plaster på en perforert hovedarterie. Spesielt er det en del krøll på mounting, symlinking, låser på filer og andre filsystemoperasjoner. Tipper i dette tilfellet at Windows ikke slapp låsen på filen etter at GVim hadde åpnet den. Eventuelt at GVim holdt på den selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen her som har erfaring med Ubuntu distroen Zorin OS? Jeg lurer på å installere denne på en gammel laptop jeg har med Windows Vista, da Windows 10 ikke kan oppgraderes fra Vista på samme måte som med Windows 7. Det viktigste er egentlig bare at den støtter en del av de mest vanlige standardene innen drivere, spesielt for printere,  god sikkerhet og støtte for moderne nettlesere osv.

Lenke til kommentar
5 hours ago, FrihetensRegn said:

Noen her som har erfaring med Ubuntu distroen Zorin OS? Jeg lurer på å installere denne på en gammel laptop jeg har med Windows Vista, da Windows 10 ikke kan oppgraderes fra Vista på samme måte som med Windows 7. Det viktigste er egentlig bare at den støtter en del av de mest vanlige standardene innen drivere, spesielt for printere,  god sikkerhet og støtte for moderne nettlesere osv.

Zorin er bra, men det er kjent for å være det mest resurs-hungrige operativsystemet av alle. De topper alltid listene når det utføres ram tester osv. på linux distroer. Så det er nok ikke perfekt match på en gammel Vista PC.

Prøv noe lettere. Feks. et distro som kan kjøre Mate, Lxqt eller Xfce. Styr også unna Gnome og Cinnamon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
On 2/12/2020 at 9:38 PM, Stratleray said:

Zorin er bra, men det er kjent for å være det mest resurs-hungrige operativsystemet av alle. De topper alltid listene når det utføres ram tester osv. på linux distroer. Så det er nok ikke perfekt match på en gammel Vista PC.

Prøv noe lettere. Feks. et distro som kan kjøre Mate, Lxqt eller Xfce. Styr også unna Gnome og Cinnamon.

Tar Cinnamon mye ressurser? Jeg har nylig installert Linux Mint Cinnamon og merker at vifta går mye mer, maskinen blir varmere og batteriet varer kortere. Vil det hjelpe å bytte til en annen distro tror du?

Lenke til kommentar

Ja det vil hjelpe å bytte ut Cinnamon.

Ser at Mint også har Mate og Xfce utgaver.

Linux Mint installation guide

Sitat fra siden:

"MATE runs faster, uses less resources and is more stable than Cinnamon."

"Xfce is a lightweight desktop environment. It doesn’t support as many features as Cinnamon or MATE, but it’s extremely stable and very light on resource usage."

 

Hadde testet ut disse først nå som du er blitt kjent med Mint så kan det være fint å holde seg der.

Lenke til kommentar

Så, noen venner likte min raspberry pi-konfigurasjon så jeg har blitt bedt om å sette opp likedan hos dem. Det er stress, men ok. Ikke alle som liker like godt å tukle med ting, og kanskje jeg kan lære noe nytt. Jeg tenkte da å lage et setup skript. Tanken er at etter en har koblet seg på headless så vil en bare trenge å kjøre det enkle setup-skriptet så er alt man trenger installert og det er bare å gunne på med Steam Link, torrents, DLNA, cloud storage etc.

Tanken min er å lage en repo med et par konfigurasjonsfiler som jeg kan symlinke etter jeg har klonet repoet, og la symlink samt install av alle program skje via et enkelt skript. Skriptet tenkes kjøre apt update, apt install xxx, deretter bruke symlinks til å bruke konfigurasjonsfilene i repoet jeg har klonet. På toppen av skriptet tenkte jeg hver og en av dem kan spesifisere noen enkle ting som sti til der ekstern HDD er montert, visningsnavn for DLNA-en deres + en del andre ting. Ting som visningsnavn av DLNA krever dog at skriptet mitt må modifisere konfigurasjonsfilene og sette inn argumentet i skriptet (som vennene mine må angi på toppen av skriptet). 

Jeg er ikke så pro, så er dette en grei måte å gjøre det på tror dere? Kanskje noe dårlig beskrevet, men jeg får alltids til å mekke sammen noe på et eller annet vis, prøver bare lære om det er bedre måter å gjøre det på.

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hei! Jeg sliter veldig med ustabil ethernet-tilkobling i Ubuntu 18.04.4 LTS. Nettverkskortet er i følge lspci: Intel Corporation 82579LM Gigabit Network Connection (Lewisville) (rev 04).

Noen som har hatt samme problem, og har en løsning på problemet, eller noen som vet hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar

Det høres veldig merkelig ut. Er det noe tull med routeren kanskje? Hvis ikke, prøv å bytte ledning. Kan jo være nettverkskortet som er gåent også, hadde problemer med noen nettverkskort her etter lynnedslag. Har problemet oppstått plutselig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...