Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt Gnome/Unity hele mitt linux liv, siden 2014.

 

Nå har jeg installert Mate på en laptop og klarer ikke å få til "two finger, right click" med touch pad. Heller ikke å fjerne tap to click og two finger scroll.

 

Tips taes imot med takk :)

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar
Stratleray skrev (1 time siden):

Har brukt Gnome/Unity hele mitt linux liv, siden 2014.

 

Nå har jeg installert Mate på en laptop og klarer ikke å få til "two finger, right click" med touch pad. Heller ikke å fjerne tap to click og two finger scroll.

 

Tips taes imot med takk :)

Hvilken versjon av Mate kjører du?

Du kan forresten prøve: sudo apt-get install xserver-xorg-input-mtrack

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, AT1S said:

Hvilken versjon av Mate kjører du?

Du kan forresten prøve: sudo apt-get install xserver-xorg-input-mtrack

Takk!

Kommando funket for:. Two finger scroll og two finger right click. Veldig bra.

 

Jeg kjører Mate 1.22.2

 

Edit: Måtte fjerne: xserver-xorg-input-mtrack fordi touchpadden oppførte seg veldig hakkete.

Men, har fått det til nå. Det var i menysystemet faktisk :)

 

Veldig uvant med Mate meny når man er vant til Gnome, blir nok vant til det :)

 

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+513

Grunnen til at jeg visste om Linux og kunne prøve det er at en venn av meg har et Ubuntu-banner på sin fb der en pingvin står med en fluesmekke og skal slå til en Windows-flue, og han pleide å skrive "Ubuntu!" i oppdateringene sine iblant. Jeg googlet det, og fant ut hva det var, så når jeg ikke ville oppgradere til Win10 så kunne jeg altså sjekke det ut... Så jeg lurer på...finnes det bannere for Linux som man kan bruke noe sted? Eller et eller annet annet som man kan gi et varsel om at dette operativsystemet finnes? Jeg bruker Linux Mint. Finnes det Linux merch? :grin:

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (13 timer siden):

Eller et eller annet annet som man kan gi et varsel om at dette operativsystemet finnes? Jeg bruker Linux Mint. Finnes det Linux merch? :grin:

Jeg har veldig gode erfaring med RedBubble.com. Her er et søk på Linux Mint, mye å ta i der. Bare å søke etter andre relevante ting også.

Laptopen min er full av stickers relatert til programmering og Linux. Litt klisje? Kanskje, men det er gøy likevel og det er det viktigste?

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter veldig med plassmangel på min Linux Mint partisjon. Er nede i 12MB og trenger mer plass. På windows partisjonen har jeg nesten 80GB tilgjengelig. Jeg ønsker egentlig å ta en factory reset på Windows, fordi der er det mye grums som har samlet seg opp gjennom årene. Noen som vet om linux partisjonen blir overskrevet ved factory reset? For min del er det like greit å bare gjøre hele greiene på nytt, for da slipper jeg å dele partisjoner og slå sammen og så er det bare mye styr. 

En annen ting er at jeg ga Mint først 20GB for å teste ut, og fant umiddelbart ut at jeg likte det, så da ga jeg 20 til. Brukte et program i Windows som slo sammen disse partisjonene, og det ser ut som at det funket, for flere steder står det at jeg har 40GB totalt. Men når jeg ser på hvor mye jeg har brukt, så står det 19,8GB.

Får dessverre ikke lastet ned gparted for å vise den også. 

Eller er det lettere å ta fra Windows partisjonen og overføre til Mint partisjonen?

folders.png.c3c2750ad5ee2e7916825660f0b9ac6b.png

inxi.png.1a4022b47723827e5b2414574df353a9.pngdiskAnalyser.thumb.png.c4322257a6d0f4392bed18536f28675c.png

 

Edit: Endte opp med å avinstallere linux mint, sette windows tilbake til fabrikkinnstillinger for så å installere Mint på nytt. Funket fint :)

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...