Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Nei, men eksempelet mitt med et feilende raid er likevel korrekt, så vidt jeg vet. Har du ikke et dyrt HW-raidkort eller en softwareløsning som du VET takler read error under reparasjon av arrayet uten problemet, bør du for enhver pris unngå TLER/ERC.

 

Mulig det jeg skrev om hvordan det fungerer i vanlig bruk med dyre raidkontrollere ikke var helt korrekt, et er ikke den delen jeg har satt meg inn i. :p

 

uansett, med softwareraidløsninger er det uønsket. Softwareraidet bør SELV avgjøre når det heller vil lese fra en annen disk, og når en disk skal merkes som bad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva vil være den enkleste måten å koble til HTPCen via f. eks http://hostname:port (ikke 80) og serverer play.spotify.com som om den er hostet på HTPCen? Forwarding? Et slags mirror?

 

Regner med du da styrer avspilling via desktop PCer, siden webspilleren til Spotify fungerer heller dårlig på mobile enheter. Har du vurdert å kjøre Spotify på PCene, og bare streame lyden til HTPCen? Hvis PCene kjører Linux kan du bruke PulseAudio (en lite kjent/omtalt funksjon) til å streame lyden fra PC til HTPC. Har fungert fint når jeg har brukt det i Ubuntu, uten å røre en eneste konfigurasjonsfil. Har riktignok ikke prøvd i nyere versjoner av Ubuntu. Kjører PCene Windows eller OS X kan du kjøre shairport på HTPCen og kjøre AirFoil på Windows. Fra Mac og iOS-dingser kan du da streame som til en Apple TV via AirPlay.

 

BTW: Spotify burde som Rdio klare seg uten Flash i webspilleren.

Lenke til kommentar

Den dumme ****** der er fullstendig ubrukelig, og det har hun vært siden hun var lokalpolitiker.

 

Dvs., DUM er hun selvfølgelig ikke - hun vet å sno seg oppover. Inkompetent derimot, det er det hevet over en hver tvil at hun er. Ja, eller korrupt da. Eller begge deler.

Lenke til kommentar

Regner med du da styrer avspilling via desktop PCer, siden webspilleren til Spotify fungerer heller dårlig på mobile enheter. Har du vurdert å kjøre Spotify på PCene, og bare streame lyden til HTPCen? Hvis PCene kjører Linux kan du bruke PulseAudio (en lite kjent/omtalt funksjon) til å streame lyden fra PC til HTPC. Har fungert fint når jeg har brukt det i Ubuntu, uten å røre en eneste konfigurasjonsfil. Har riktignok ikke prøvd i nyere versjoner av Ubuntu. Kjører PCene Windows eller OS X kan du kjøre shairport på HTPCen og kjøre AirFoil på Windows. Fra Mac og iOS-dingser kan du da streame som til en Apple TV via AirPlay.

 

BTW: Spotify burde som Rdio klare seg uten Flash i webspilleren.

Er fra desktop ja. Har tenkt tanken å streame lyden til HTPCen, men grunnet spill og latskap har jeg Win7 x64 på desktopen og vurderte egentlig ikke om Windows hadde noe slikt :p Skal ta en titt, takk! Desktopklienten er tross alt veldig mye bedre.

 

Utrolig ignorant hvordan de regelrett driter i standarder og det faktum at formatet er lukket og ikke tilgjengelig for alle som skal ha rettighet på aktuelle dokumenter.

Lenke til kommentar

Er fra desktop ja. Har tenkt tanken å streame lyden til HTPCen, men grunnet spill og latskap har jeg Win7 x64 på desktopen og vurderte egentlig ikke om Windows hadde noe slikt :p Skal ta en titt, takk! Desktopklienten er tross alt veldig mye bedre.

 

Kjører du siste XBMC på HTPCen kan du vel droppe shairport, da jeg tror den nå støtter (i tillegg til streaming av video) musikk. Bare aktiver AirPlay, og du kan bruke AirFoil til å streame lyden til XBMC. Ellers er shairport glimrende. Bruker minimalt med ressurser.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å bygge en mediapc og har tenkt og bruke Ubuntu. Det skal være Mini-ITX størrelse på hovedkortet med LG 1155, og jeg må ha wifi.

 

Jeg har funent alt jeg trenger (kabinett, disk, ram osv). Nå har jeg googlet i hele kveld men finner ingen hvor innebygget wifi kort støttes av Linux - så tenkte jeg skulle spørre her om noen kjente til et. En løsning blir og kjøpe et usb wifi kort, men det er jo samtidig litt bortkastet.

 

På forhånd takk for ev tips !

Lenke til kommentar

Jeg har nylig fått meg en SSD-disk, og bruker den som den nye boot disken. Den gamle disken min hadde en masse partisjoner (1 til windows, 2 til Linux, 1 til spill/media), så jeg slettet alle partisjonene, minus den med spill/media, og utvidet den partisjonen til 1 stor (E: i Windows) disk. I tillegg har jeg en annen, eldre, fysisk harddisk (F: i Windows) som ikke brukes til annet enn å lagre ting på.

 

Jeg gjorde all partisjoneringen i Windows, siden jeg slettet Linux-partisjonene. Jeg ville prøve en annen distro uansett, samt defragmentere disken siden den var såpass oppdelt. Etter defragmenteringen, laget jeg litt ubrukt plass på "E-disken" til Linux. Jeg prøvde først Zorin OS, men installasjonen fant ikke den ledige plassen på disken, den fant bare den fysiske disken. Jeg trodde det var noe galt med partisjoneringsprogrammet som ble brukt, så jeg prøvde med Elementary OS. Samme problemet. Det var tydelig at det var disken som ikke viste som den skulle.

 

Jeg prøvde å formatere to nye partisjoner på "E-disken" for å se om de viste, og jeg kunne mounte de på Live-CD'n uten problemer. Men de viste heller ikke under installasjonen, så jeg fikk ikke installert Linux på dem. Jeg måtte til slutt frigjøre litt plass på den gamle "F-disken" min, og da gikk alt fint. Men jeg vil heller bruke E-disken, siden den er noe raskere. Noen som har peiling på hva som kan være galt med den? Den er delt i to i Windows Diskbehandling, selv om den bare har én partisjon (E:). Vet ikke hvorfor.

 

Jeg som tenkte jeg bare skulle legge kjapt inn en Linux distro, men så endte jeg opp med å bruke hele dagen. GRUB-menyen forsvant plutselig etter at jeg fikk Linux til å boote, og mitt forsøk på å fikse GRUB førte til at jeg ikke fikk startet opp Linux en gang. Jeg fikk den til slutt til å gi meg muligheten til å boote både Elementary og Windows, men måten det gjøres på nå er forskjellig fra hvordan jeg minnes å ha gjort det før. Måtte gjøre alle endringene i en eller annen 40-fil...

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan få installert Linux på en partisjon på E-disken? Her er et bilde av Diskbehandling slik det ser ut nå:

 

KcSH7na.png

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

E:-disken din er "dynamisk", som betyr at Windows gjør en del faenskap med den som på ingen måte er standard. Folk bruker vel gjerne sånt for å kjøre "software RAID" i Windows, kjenner ikke til så mange andre bruksområder. Det er ihvertfall der problemet ligger, siden disken da verken er satt opp med MBR eller GPT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Utrolig ignorant hvordan de regelrett driter i standarder og det faktum at formatet er lukket og ikke tilgjengelig for alle som skal ha rettighet på aktuelle dokumenter.

Det var triste nyheter. Litt forventet også etter at både Bill Gates og Steve Ballmer har vært og godsnakket med Stoltenberg & Co.

Lenke til kommentar

E:-disken din er "dynamisk", som betyr at Windows gjør en del faenskap med den som på ingen måte er standard. Folk bruker vel gjerne sånt for å kjøre "software RAID" i Windows, kjenner ikke til så mange andre bruksområder. Det er ihvertfall der problemet ligger, siden disken da verken er satt opp med MBR eller GPT.

Den må ha blitt dynamisk når jeg slo Windows-partisjonen sammen med resten eller noe. Er det noe som kan gjøres, utenom å formatere den på nytt?

Lenke til kommentar

Hei. Neon av dere som kjenner til hvordan jeg kan konfigurere dropbox fra kommandolinje? Jeg har en headless server som kjører dropboxd. Nå ønsker jeg ikke at dropbox skal synkronisere alle filer, kun spesifikke mapper. Er dette mulig med daemonen(funker fint på mac og windows)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...