Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil tro første kommandoen etter linjeskift vil bli kjørt som vanlig da.

Det er gjerne det som skjer.

 

En ting man også skal passe på med klipp og lim mellom terminaler, er at det kan bli kluss med kommandoer som er lengre enn en linje ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må si jeg får vemmelser når jeg leser om UEFI på Canonicals sider. Har ikke satt meg særlig inn i dette tidligere, da ingen av mine maskiner har UEFI. Hva/hvem er det som er pådriveren for dette? Microsoft?

 

Virker som et stort tilbakeskritt for brukervennligheten sin del. Terskelen ble nok høyere for enkelte.

Lenke til kommentar

Grunnen til jeg reagerte var prosedyren som måtte til for å i det hele tatt kunne installere Ubuntu. Nå leste jeg riktignok bare raskt gjennom, men det virker til å være et ganske stort skritt fra å bare sette en minnepenn/CD i PC'en og starte. Overkommelig, ja, men terskelen for uinvidde (og gjerne de "uinteresserte") ble da mye høyere.

 

Ubuntu har gjort mye riktig for å skaffe seg markedsandeler og en større bit av den totale kaken, og her virker UEFI som en rimelig stor kjepp i hjulet.

Lenke til kommentar

Noen som har problemer med java på ubuntu 12.10 etter en oppdatering de siste dagene?

 

Firefox henger seg med en gang en java applet kjører. Min far kommer seg ikke inn på nettbanken på grunn av dette. Det har ikke noe med nettbanken å gjøre, den krasjer på andre sider med java også. Han bruker icedtea-7-plugin.

Lenke til kommentar

Noen som har problemer med java på ubuntu 12.10 etter en oppdatering de siste dagene?

 

Firefox henger seg med en gang en java applet kjører. Min far kommer seg ikke inn på nettbanken på grunn av dette. Det har ikke noe med nettbanken å gjøre, den krasjer på andre sider med java også. Han bruker icedtea-7-plugin.

Opplevde dette i går med Ubuntu 12.04, kan sikkert teste igjen senere i kveld for å bekrefte.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med off-site backupløsninger? Bruker per idag Crashplan Pro, men er rett og slett ikke til å stole på.

 

Krav er seriøs aktør, kryptering (lagring og overføring), båndbredde som helst skal matche gigabitlinjen på vår side og helst ingen idiotiske javaklienter eller annet ræl.

Lenke til kommentar

Crashplan er dessverre den eneste aktrøen jeg har funnet som er i nærheten av å brukbar prising OG godkjent sikkerhet. Tarsnap ser jo veldig bra ut, men prisen på 0,30$ per GB/mn og per overført GB er jo ikke så liten. Kan være kryptert filsystem eller container hos amazon på eget oppsett er greieste å kjøre, koblet med rsync eller noe. Jotta har greie priser, men ingen sikkerhet. SpiderOak har god sikkerhet OG tar vare på slettede filer tiul du sletter dem, men er alt for dyre og har plundrete UI.

 

Hva er problemet du har opplved med CrashPlan? Står øverst på listen min over alternativer for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Tja, hovedproblemet er at den ikke tar backup.

 

Har nå hatt det kjørende på to forskjellige servere. På den første, eldre, brukte den ca. tre dager på 100% CPU load for å diffe backupen før den begynte å laste opp. Av en eller annen grunn nektet den også å ta backup av mer enn 99,7%. Vi har derfor kjørt med 99,7% backupdekning de siste månedene. Hva som ligger på de resterende 0,3% tør jeg ikke tenke på.

 

Den andre som erstatter den gamle (ikke relatert til Crashplan) har to Quadcore Intel Xeon 5606 @ 2,13GHz så den tar det litt fortere, men står likevel og laster opp med hele 26 Kbit/s på Gigabitlinjen vår. Ikke har jeg sett backupen komme noe lenger enn 32% heller og nå er den tilbake på 0% somehow. Backup skal være set it and forget it. Jeg stoler rett og slett ikke på Crashplan lenger.

Lenke til kommentar

Ser for meg den morsomme dagen der jeg skal sitte med maskinen, installere CrashplanGUI og sitte å gjenopprette filene fra de crappy linjene i USA for så å pipe de til serveren ...

 

Backup trenger jo ikke være skit. Cron, rsync og ssh, aller helst med fornuftige filsystemer så er alt fryd og gammen, men det koster. Vurderer å bare sette opp en server et annet sted og ta backup mot den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...