Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart, men det trengs endel disker for RAID 5, og har allerede en 3TB Green WD. Kan hende jeg bare bruker 3TBen til lagring av (upersonlig) media, og et RAID 1/5 til data i bruk/viktigere data. Har ikke lyst å blande inn green'en inn i noe RAID 5 pga. mangel på ERC.

 

Grunnen til at jeg tar opp RAID nå er en kombinasjon av at kvaliteten på store disker har vært litt laber etter tsunamien, samt kan være nyttig å lære seg litt om det. Har heller ikke så veldig god kjøling i kabinettet jeg kjører heller. Ang. temp og disk failure så er denne undersøkelsen gjort av Google veldig interessant: Failure Trend in a Large Disk Drive Population.

 

Dette er kanskje litt på kanten av hva den frie kafeen er ment som, men håper det er greit mtp. utgangspunktet mitt er software raid/ups tools på Linux, samt virker som om i alle fall noen her er interessert i temaet :)

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Kan dere si meg en positiv ting til å gå over til linux mint cinnamon fra windows 7?

De fleste spill jeg spiler er kompitabel men linux, i følge wine :)

Så lead me over to the good side :)

Har prøvd Linux mint Sånn ca hver måned man har bestandig gått over til windoes 7 igjen.

Det som plager meg mest i linux mint er: at jeg ikke får brukt mediatastene i spotify.

Om jeg finner en løsning på dette kommer jeg mest sannynslig til å gå over til linux full time.

Så har dere noen tips som jeg kan teste for å få multimediatastene ti lå fungere i linux mint?

Endret av Freestyle199
Lenke til kommentar

Hva er det du misliker med Windows 7, da?

 

Hvis de fleste programmene/spillene du bruker faktisk er laget for Windows, og ikke for linux - så kan det hende du blir skuffet. Det kan imidlertid være verdt et forsøk hvis du er avhengig av andre ting som linux kan gi deg som Windows ikke kan.

Lenke til kommentar

Klart, men det trengs endel disker for RAID 5, og har allerede en 3TB Green WD. Kan hende jeg bare bruker 3TBen til lagring av (upersonlig) media, og et RAID 1/5 til data i bruk/viktigere data. Har ikke lyst å blande inn green'en inn i noe RAID 5 pga. mangel på ERC.

I raid5/6 vil du definitivt IKKE ha ERC. Ihvertfall ikke dersom det automatisk deaktiveres dersom en disk feiler. ERC/TLER/w/e øker ririskoen for katastrofalt datatap drastisk ved å øke sjansen for at en disk faller ut under rebuild av raid5 katastrofalt. Litt avhengig av hvordan controller og OS reagererer er det ikke en trivelig hendelse. Er faktisk usikker på hvordan både dmraid og zfs håndterer dette.
Lenke til kommentar

Kan dere si meg en positiv ting til å gå over til mint cinnamon fra windows 7?

De fleste spill jeg spiler er kompitabel men linux, i følge wine :)

Så lead me over to the good side :)

Har prøvd Linux mint Sånn ca hver måned man har bestandig gått over til windoes 7 igjen.

Det som plager meg mest i linux mint er: at jeg ikke får brukt mediatastene i spotify.

Om jeg finner en løsning på dette kommer jeg mest sannynslig til å gå over til linux full time.

Så har dere noen tips som jeg kan teste for å få multimediatastene ti lå fungere i linux mint?

 

Spotify støtter kontroll av playback via DBus, så å få mediatastene til å fungere krever bare et script, sjekk f.eks. her:

 

http://code.google.com/p/spotify-notify/

Lenke til kommentar

Men da fungerer de ikke i andre avspillere. Eller finnes det noen løsning på det?

 

Håper virkelig ikke at en Flash-avspiller er måten de har tenkt å parkere linuxversjonen på, ref. spekulasjonen i linken over.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Er det noen som føler de har grei oversikt over partisjonsalignment for tiden?

Ønsker luks->LVM->ext4 på hhv en HDD og en SSD. Noen steder står det at det eneste jeg trenger å tenke på er selve luks-partisjonen, og nhyere versjoner av LUKS og LVM autpomagisk ordner partisjonsalignment, men jeg er usikker på om dette gjelder både SSD og HDD, og hva jeg evt. må gjøre med partisjonene for at de skal være aligned. (Hva bir det egentlig på norsk?) På HDD-en holder det vel at den er på en såkalt sector boundary, men på SSD-en skal det være tilpasset en erase block. I are confused.

Lenke til kommentar

Høres ut som kanskje det er ES-serien jeg er ute etter i så fall. Hadde satt veldig stor pris på om du hadde giddet å sjekket! :)

 

Her er litt output fra litt diverse APC UPS'er i nettverket som sett fra APCUPSd :)

 

Forst output fra en Back-UPS CS 650VA:

root@nirvana:~# apcaccess
APC	  : 001,045,1097
DATE	 : 2013-03-10 04:15:42 +0100
HOSTNAME : nirvana
VERSION  : 3.14.9 (22 July 2011) slackware
UPSNAME  : nirvana
CABLE	: USB Cable
MODEL	: Back-UPS CS 650
UPSMODE  : Stand Alone
STARTTIME: 2013-03-10 04:15:40 +0100
STATUS   : ONLINE
LINEV	: 228.0 Volts
LOADPCT  :   0.0 Percent Load Capacity
BCHARGE  : 100.0 Percent
TIMELEFT :  51.6 Minutes
MBATTCHG : 5 Percent
MINTIMEL : 3 Minutes
MAXTIME  : 0 Seconds
OUTPUTV  : 230.0 Volts
SENSE	: Medium
DWAKE	: 000 Seconds
DSHUTD   : 000 Seconds
LOTRANS  : 180.0 Volts
HITRANS  : 266.0 Volts
RETPCT   : 000.0 Percent
ITEMP	: 29.2 C Internal
ALARMDEL : 30 seconds
BATTV	: 13.5 Volts
LINEFREQ : 50.0 Hz
LASTXFER : No transfers since turnon
NUMXFERS : 0
TONBATT  : 0 seconds
CUMONBATT: 0 seconds
XOFFBATT : N/A
SELFTEST : OK
STESTI   : None
STATFLAG : 0x07000008 Status Flag
MANDATE  : 2011-08-11
SERIALNO : 3B1133X24344
BATTDATE : 2011-08-11
NOMOUTV  : 230 Volts
NOMINV   : 230 Volts
NOMBATTV :  12.0 Volts
NOMPOWER : 400 Watts
FIRMWARE : 817.v8.I USB FW:v8
APCMODEL : Back-UPS CS 650
END APC  : 2013-03-10 04:15:50 +0100

 

Saa APC Back-UPS ES 700VA'en :)

root@nirvana:~# apcaccess
APC	  : 001,034,0874
DATE	 : 2013-03-10 04:13:46 +0100
HOSTNAME : nirvana
VERSION  : 3.14.9 (22 July 2011) slackware
UPSNAME  : nirvana
CABLE	: USB Cable
MODEL	: Back-UPS ES 700G
UPSMODE  : Stand Alone
STARTTIME: 2013-03-10 04:13:45 +0100
STATUS   : ONLINE
LINEV	: 226.0 Volts
LOADPCT  :   5.0 Percent Load Capacity
BCHARGE  : 100.0 Percent
TIMELEFT :  37.8 Minutes
MBATTCHG : 5 Percent
MINTIMEL : 3 Minutes
MAXTIME  : 0 Seconds
SENSE	: Medium
LOTRANS  : 180.0 Volts
HITRANS  : 266.0 Volts
ALARMDEL : 30 seconds
BATTV	: 13.7 Volts
LASTXFER : Unacceptable line voltage changes
NUMXFERS : 0
TONBATT  : 0 seconds
CUMONBATT: 0 seconds
XOFFBATT : N/A
STATFLAG : 0x07000008 Status Flag
SERIALNO : 5B1119T00786
BATTDATE : 2011-05-02
NOMINV   : 230 Volts
NOMBATTV :  12.0 Volts
FIRMWARE : 871.O2 .I USB FW:O2
APCMODEL : Back-UPS ES 700G
END APC  : 2013-03-10 04:14:05 +0100

 

Og for sammenligning, en APC Smart-UPS 1500VA

root@nirvana:~# apcaccess
APC	  : 001,043,1053
DATE	 : 2013-03-10 04:18:23 +0100
HOSTNAME : nirvana
VERSION  : 3.14.9 (22 July 2011) slackware
UPSNAME  : nirvana
CABLE	: USB Cable
MODEL	: Smart-UPS 1500
UPSMODE  : Stand Alone
STARTTIME: 2013-03-10 04:15:40 +0100
STATUS   : ONLINE
LINEV	: 228.9 Volts
LOADPCT  :  42.9 Percent Load Capacity
BCHARGE  : 100.0 Percent
TIMELEFT :  36.0 Minutes
MBATTCHG : 5 Percent
MINTIMEL : 3 Minutes
MAXTIME  : 0 Seconds
OUTPUTV  : 228.9 Volts
SENSE	: High
DWAKE	: -01 Seconds
DSHUTD   : 090 Seconds
LOTRANS  : 208.0 Volts
HITRANS  : 253.0 Volts
RETPCT   : 000.0 Percent
ITEMP	: 27.4 C Internal
ALARMDEL : 30 seconds
BATTV	: 27.5 Volts
LINEFREQ : 50.0 Hz
LASTXFER : No transfers since turnon
NUMXFERS : 0
TONBATT  : 0 seconds
CUMONBATT: 0 seconds
XOFFBATT : N/A
SELFTEST : NO
STESTI   : 14 days
STATFLAG : 0x07000008 Status Flag
MANDATE  : 2007-07-07
SERIALNO : AS0727322261
BATTDATE : 2011-05-04
NOMOUTV  : 230 Volts
NOMBATTV :  24.0 Volts
FIRMWARE : 653.13.I USB FW:7.3
APCMODEL : Smart-UPS 1500
END APC  : 2013-03-10 04:18:24 +0100

 

Og helt til slutt en APC Smart-UPS 1000VA rackmount

root@nirvana:~# apcaccess
APC	  : 001,043,1060
DATE	 : 2013-03-10 04:20:44 +0100
HOSTNAME : nirvana
VERSION  : 3.14.9 (22 July 2011) slackware
UPSNAME  : nirvana
CABLE	: USB Cable
MODEL	: Smart-UPS 1000 RM
UPSMODE  : Stand Alone
STARTTIME: 2013-03-10 04:15:40 +0100
STATUS   : ONLINE
LINEV	: 228.9 Volts
LOADPCT  :  11.7 Percent Load Capacity
BCHARGE  : 100.0 Percent
TIMELEFT :  91.0 Minutes
MBATTCHG : 5 Percent
MINTIMEL : 3 Minutes
MAXTIME  : 0 Seconds
OUTPUTV  : 228.9 Volts
SENSE	: Medium
DWAKE	: -01 Seconds
DSHUTD   : 180 Seconds
LOTRANS  : 208.0 Volts
HITRANS  : 253.0 Volts
RETPCT   : 000.0 Percent
ITEMP	: 15.2 C Internal
ALARMDEL : 30 seconds
BATTV	: 27.7 Volts
LINEFREQ : 50.0 Hz
LASTXFER : No transfers since turnon
NUMXFERS : 0
TONBATT  : 0 seconds
CUMONBATT: 0 seconds
XOFFBATT : N/A
SELFTEST : NO
STESTI   : 14 days
STATFLAG : 0x07000008 Status Flag
MANDATE  : 2004-03-03
SERIALNO : AS0410221262
BATTDATE : 2004-03-03
NOMOUTV  : 230 Volts
NOMBATTV :  24.0 Volts
FIRMWARE : 618.3.I USB FW:1.5
APCMODEL : Smart-UPS 1000 RM
END APC  : 2013-03-10 04:21:11 +0100

 

Som du ser funker baade Back-UPS CS og ES serien helt utmerket med APCUPSd :) Ting som graceful shutdown etter en viss tid eller naar UPS'en naar en gitt % av batterikapasiteten og slikt kan enkelt settes i config filen. APCUPSd stotter og aa slaa av flere maskiner over nettverket og slikt om det skulle vaere behov for det. Skal se om jeg faar sjekket NUT ogsaa en av de naermeste dagene..

 

Det er minst info fra ES serien, men alt som man egentlig bryr seg om er jo med, saa meh :)

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

Men da fungerer de ikke i andre avspillere. Eller finnes det noen løsning på det?

 

Jeg kan fint styre f.eks. Rhythmbox med mediatastene selv om spotify-notify kjører... Kan muligens blir kluss hvis man kjører to avspillere samtidig, men det er vel neppe et problem her.

Lenke til kommentar

I raid5/6 vil du definitivt IKKE ha ERC. Ihvertfall ikke dersom det automatisk deaktiveres dersom en disk feiler. ERC/TLER/w/e øker ririskoen for katastrofalt datatap drastisk ved å øke sjansen for at en disk faller ut under rebuild av raid5 katastrofalt. Litt avhengig av hvordan controller og OS reagererer er det ikke en trivelig hendelse. Er faktisk usikker på hvordan både dmraid og zfs håndterer dette.

How so? ERC er jo designet for at en disk ikke skal falle ut av RAIDet når den er opptatt med recovery. Det høres merkelig ut at dette også skulle gjøre at den også faller ut lettere når et RAID rebuildes. Hvorfor øker ERC sjansen for at en disk faller ut?

 

' timestamp='1362898336' post='20306960']

Her er litt output fra litt diverse APC UPS'er i nettverket som sett fra APCUPSd :)

 

[...]

 

Som du ser funker baade Back-UPS CS og ES serien helt utmerket med APCUPSd :) Ting som graceful shutdown etter en viss tid eller naar UPS'en naar en gitt % av batterikapasiteten og slikt kan enkelt settes i config filen. APCUPSd stotter og aa slaa av flere maskiner over nettverket og slikt om det skulle vaere behov for det. Skal se om jeg faar sjekket NUT ogsaa en av de naermeste dagene..

 

Det er minst info fra ES serien, men alt som man egentlig bryr seg om er jo med, saa meh :)

Knall! Takker så meget. Da blir det nok en ES-modell på meg, muligens 700VA.

Som du sier har den jo all nødvendig info :)

Lenke til kommentar

ERC gjør nettopp at en disk faller ut. Det er det som er hele funksjonen til ERC.

 

Vanligvis vil en disk kanskje prøve å levere data i et minutt før den sier "Hjelp, jeg har en feil". Med TLER tar det typisk 7 sekunder før en disk sier "Hjelp. jeg har en feil" (eller mer korrekt "jeg finner ikke disse dataene"). Dette er kun ønskjelig i etnerprise-miljøer med RAID-kontrollere som er egnet i enterprisemiljøer mjen gjerne uønsket ellers. Disse kontrollerne kicker stort sett en disk som ikke svarer etter 7 sekunder, fordi de regner med at den er gåen, slik at den heller kan hente datene fra en annen disk. Klart, det hadde vær minst like effektivt om RAID-kontrolleren hentet dataene fra en annen disk etter syv sekunder men LOT VÆRE å kicke disken til påroblemet gjentok seg, eller man fikk verifisert om disken fortsatt var der i god behold. , men da kunne man jo ikke krev en premium for TLER-disker. *konspiranoia*

 

Det som skjer når en disk sier "jeg finner ikke disse datene", er a tkontrolleren henter dem fra et annet sted. I tilleg blir disken så vidt jeg har skjønt uansett sparket ut av arrayet og merket med failed, eller ihvertfall satt på en liste over disker som skal byttes. Formålet med TLER er at systemet skal finne datene raskt fra en annen disk i arrayet - IKKE å hindre at disken faller ut. Snarere sørger den for at disker faller ut for å holde responsitiviteten oppe.

 

Men hva skjer når disse diskene sier "Jeg finner ikke datene", og dette skjer mens du rebygger et RAID5 som allerede HADDE mistet en disk, og du derfor ikke HAR noen parity?

1: Du får korrupte dasta som ikke hadde trengt å være korrupte - å la disken gjennomføre en deep recovery kunne løst problemet ditt uten noen form for datatap. Siden en sektor sjelden dør alene, blir dette fort mange korrupte filer.

2: Kontolleren/softwareraidimplementasjonen takler ikke situasjonen, får panikk, hele rebyggingen krasjer fullstendig, med katastrofalt datatap som resultat.

 

TLER burde altså IMO forbeholdes array med minst to parity-disker, og deaktiveres fulstendig under rebygging.

Lenke til kommentar

Oki, bra. Vet du om den integreres OK med KDE? Er naturlig nok skepsis til ting som kun omtaler Ubuntu eller Unity i beskrivelsen. *Mumle noe grettent om hvordan Canonicals standardaversjon ødelegger linux.*

 

Ikke peil. Skrur du av notify-delen (-n) er det vel bare DBus-kommandoer igjen. Burde ikke spille noen rolle hvilket DE du bruker. Ellers kan du greit mekke et script som binder mediatastene til de rette DBus-kommandoene.

 

Play/pause:

qdbus org.mpris.MediaPlayer2.spotify / org.freedesktop.MediaPlayer2.PlayPause

 

Forrige:

qdbus org.mpris.MediaPlayer2.spotify / org.freedesktop.MediaPlayer2.Previous

 

Neste:

qdbus org.mpris.MediaPlayer2.spotify / org.freedesktop.MediaPlayer2.Next

Lenke til kommentar

ERC gjør nettopp at en disk faller ut. Det er det som er hele funksjonen til ERC.

[...]

Men hva skjer når disse diskene sier "Jeg finner ikke datene", og dette skjer mens du rebygger et RAID5 som allerede HADDE mistet en disk, og du derfor ikke HAR noen parity?

Uhm, dette matcher ikke helt med hva jeg har lest om ERC i alle fall.

 

Error Recovery Control

If the drive itself is inherently reliable but has some bad sectors, then TLER and similar features prevent a disk from being unnecessarily marked as 'failed' by limiting the time spent on correcting detected errors before advising the array controller of a failed operation. The array controller can then handle the data recovery for the limited amount involved, rather than marking the entire drive as faulty.

 

What is Error Recovery Control?

Advantanges

- Ensures hosts don't mistakenly assume busy drives are dead and need maintenance; averts unwarranted drive swaps and RAID rebuilds

 

Western Digital Red Rview: Are NAS-optimized HDDs Worth the Premium?

In case of a bad sector or some other similar issue, the hard disk might keep retrying the access or try to remap the bad sector right away. The OS would remain waiting for the hard disk to deliver its delayed response. In a NAS environment, this delay could prove fatal, with the drive either being dropped or the NAS going into rebuild mode. So, it is essential that the SCT ERC number be set to a duration shorter than what the NAS OS would wait for before declaring the drive dead.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...