Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg bruker ~7-8W idle, og 10-13W under bruk.

[...]

 

6w_discharge_rate.png

 

:tease:

 

Forøvrig har jeg ca. samme batteritid som Kaymeerah på HP ProBook 6460b, men det er i5 2520m og ingen dedikert gpu å krangle med. Eneste som er kjipt med hardwaren på denne laptopen er Broadcom trådløst.

Endret av Occi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Psh, panelet ditt er mye mindre enn mitt. :tease:

 

Uansett, noen som vet hvorfor i all verden e1000e (ethernet) røver så mye strøm når den ikke er i bruk?

 

Ingen av dere som har hyggelig strømforbruk (spesielt med ThinkPad) som er interesserte i å lage en liten guide? Har fulgt en del ting selv, men dere har tydeligvis truffet enda bedre med en del grep ;)

(ligger på mellom 12 og 14 W ved lett bruk)

 

Jeg kan se på det i morgen, men nå skal jeg sove, men du kan se på min tidligere post. Jeg har ikke gjort noe spesielt utenfor å konfigurere bumblebee og bbswitch, sette CPU scaling governor til conservative med upper på 800Mhz (setter manuelt til -u 2.4Ghz -g performance når jeg trenger det). Det var vel mye en "It just werks"-opplevelse.

 

Also, powersaving options i powertop hjelper en del. Det kutter ihvertfall av ~1W.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Psh, panelet ditt er mye mindre enn mitt. :tease:

Ikke så veldig mye mindre. Bare 14"@1600x900 vs 15.x@1920x1080.

 

Uansett, noen som vet hvorfor i all verden e1000e (ethernet) røver så mye strøm når den ikke er i bruk?

Estimated, ikke reported bruk fra hw. Kan ikke stoles på.

Lenke til kommentar

Ingen av dere som har hyggelig strømforbruk (spesielt med ThinkPad) som er interesserte i å lage en liten guide? Har fulgt en del ting selv, men dere har tydeligvis truffet enda bedre med en del grep ;)

 

(ligger på mellom 12 og 14 W ved lett bruk)

 

Jeg har en ThinkPad W520, altså med 2 skjermkort. Og med fedora får jeg betydelig dårligere batteritid enn i windows, for min del tror jeg det er pga maskinen kun bruker nvidia skjermkortet.

Lenke til kommentar

Trådløst kort kan vel byttes?

Har ikke sjekket så nøye, men muligens. Har også 3G, men det bruker jeg ikke. Den funker fint, men drivern er proprietær og krever reinstall fra tid til annen pga. den følger ikke med når kernelen oppdateres av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Trådløst kort kan vel byttes?

Er jeg den eneste uten problemer med Broadcom? Jeg bare laster ned "driveren" og to sekunder etterpå er jeg på nett (jeg bumper heller ikke kernelversjon så ingen rekompilering er nødvendig ved kerneloppdatering). Har to bærbare med Broadcom og ingen problemer enda (har brukt de i flere år), såklart jeg foretrekker andre kort, men man har hva man har ;)

Lenke til kommentar
Sitter du fortsatt på din gamle thinkpad? :)
Selvsagt. :)

Den (x40) fyller åtte år nå i februar om jeg husker rett. Siden det er litt ombygging på kontoret og jeg ikke kan bruke min vanlige plass med arbeidsstasjon og 3x skjermer har jeg de siste par ukene brukt den hver dag og bortsett fra at den ikke er fan av flash i to nettlesere samtidig og at jeg må montére musikk-mappen over internett (8GB diskplass) går det helt flott.

 

Siden det var så mye snakk om Thinkpads nå slo jeg til og kjøpte et nytt 8 cellers batteri, BIOS-batteri (slik at ikke klokka resettes hver gang jeg tar ut batteriet) og et 600x CF 16GB minnekort som ny harddisk. Det skal bli godt med en fresh installasjon av Kubuntu, for denne har blitt oppgradert siden 10.04 eller noe slikt og den prosessen begynner å bli skummel.

 

Powertop rapporterer omtrent 8W strømbruk og med 4400 mAh batter blir det et par 8-10 timer med lavt lysnivå på skjermen.

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste uten problemer med Broadcom? Jeg bare laster ned "driveren" og to sekunder etterpå er jeg på nett (jeg bumper heller ikke kernelversjon så ingen rekompilering er nødvendig ved kerneloppdatering). Har to bærbare med Broadcom og ingen problemer enda (har brukt de i flere år), såklart jeg foretrekker andre kort, men man har hva man har ;)

Ja, forumer er fulle av problemer knyttet til broadcom. Problemer knytter seg både til åpne drivere og blobber. Jeg har hatt mine issues med Broadcom selv, men jeg herjer nok mer med nettverk enn de fleste. Du har vært heldig.

 

Heh, KDE for the win vettu :)

Endret av Del
Lenke til kommentar

Selvsagt. :)

Hva skjedde med den nye X1 Carbon som jeg mener å huske du snuste litt på?

men jeg herjer nok mer med nettverk enn de fleste. Du har vært heldig.

Heh, I'll say :p

Jeg gjør. Håper bare den har APT, kommer med en X-kompatibel display server, terminal og sudo-makt til brukeren.

Jeg håper ikke den gjør det ut av boksen, men at man har mulighet til det :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Hva skjedde med den nye X1 Carbon som jeg mener å huske du snuste litt på?

Apple lanserte skjermer med 220+ PPI. Jeg har hatt 1024x768 i åtte år og skulle til å oppgradere til 1600x900, men jeg gjør ikke det når jeg bare ved å vente et år eller to til kan få 4-5 megapixler i stedet for 2.5. 99% av tiden er jeg i en terminal eller en nettleser, så det eneste X1 Carbon gjør bedre enn X40 er at den har 3G og bedre skjerm og når den skjermen plutselig kan bli utdatert gjorde det at den ikke lengre var en god nok oppgradering.

 

Jeg håper ikke den gjør det ut av boksen, men at man har mulighet til det :)

Det er helt greit for meg om det krever et par klikk i en meny og å trykke ja til at jeg vet hva jeg driver med, som på N900.

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? Jeg sitter selv med en slik maskin, og jeg har 12 timer idle batterilevetid, ~8 timer under bruk. Bumblebee funker helt perfekt (med bbswitch vel og merke). Det eneste jeg har å kommentere på er at xf86-video-intel har en tendens til å kernel panice maskinen på suspend, men det er ett problem med driveren (muligens pga. Sandy Bridge har integrert den, men det kan jeg ikke svare på).

 

EDIT: Kernel panic skjer forøvrig veldig sjelden, og jeg vet ikke hvordan jeg reproduserer bortsett fra at det skjer i suspend og backtracen maser om Intel sin driver.

 

Angående batteri så har jeg ett 9-cellers 55++ batteri. Jeg har tp-smapi, hdapsd, bumblebee (med bbswitch) og Linux 3.6.6. CPU scaling governor er conservative. Jeg bruker ~7-8W idle, og 10-13W under bruk. Nvidia-driveren er proprietær.

 

EDIT2: Jeg merker forøvrig at Nvidia GPUen kjører når batterilevetiden er på 4 timer fra 95% og jeg bruker 25W.

 

EDIT3: Det jeg foreslår er at dere undersøker om bumblebee gjør det den faktisk skal, og at frequency scaling funker som det skal. En bekjent hadde nylig problemer med at SB-prosessoren i laptopen hans nektet å klokke ned, problemet var kernelen.

 

Specs på denne maskinen?

 

Selv har jeg 4*4gb ram, quadro 1000m, core i7 2630qm prosessoren, 1stk 5400rpm 500gb hdd, 1stk 1tb 5400rpm hdd, 1stk ocz nocti msata ssd,fhd, intel N6205 wifi.

 

Både 4*4gb ram og quadcore cpu spiser mye strøm her. Men skal se over igjen om jeg kan få ned strømforbruket.

Bruker fedora med kde.

Lenke til kommentar

Specs på denne maskinen?

 

Selv har jeg 4*4gb ram, quadro 1000m, core i7 2630qm prosessoren, 1stk 5400rpm 500gb hdd, 1stk 1tb 5400rpm hdd, 1stk ocz nocti msata ssd,fhd, intel N6205 wifi.

 

Både 4*4gb ram og quadcore cpu spiser mye strøm her. Men skal se over igjen om jeg kan få ned strømforbruket.

Bruker fedora med kde.

 

Jeg sitter med 2x 4GB RAM brikker, Quadro 1000M, i7 2860QM, 1stk 5400RPM 500GB harddisk (skal sette i en SSD en gang), Intel N6205 wifi og 1920x1080 panel.

Lenke til kommentar

absolutt idle, laveste lysstyrke (kan ikke se skjermen i vanlig dagslys), 3d-effekter skrudd av, mute på lyden, wifi på, ikke røre maskinen: 12 watt.

60% lysstyrke og forumet + telepathy med lyder fra notifications: 20 watt.

 

Dette er med integrert grafikk valgt i bios/uefi config.

Kjører med ren uefi også, deaktivert legacy bios, vet ikke om det har noen innvirkning

Lenke til kommentar

Jeg aner virkelig ikke hva som forårsaker det. Jeg kan kjøre full lysstyrke, la mplayer2 dekode 720p materiale og ha Firefox åpen med drøssevis av tabs og jeg har 15-16W bruk, dette med lyd selvfølgelig. Jeg kjører med i915 med mindre jeg trenger en skikkelig GPU og CPU governor er som sagt conservative @800-1000Mhz. Idle er alltid 7-10W, og det spørs på lysstyrke.

 

EDIT: Slår jeg av ethernet og bluetooth så faller bruk til 14-15W.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...