Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tris å se at Ubuntu med 12.10 fortsatt ligger langt bak de fleste andre distroer når det gjelder installasjon. Ingen støtte for LVM hverken manuelt eller automatisk,, med mindre du sletter hele disken, men da og kun automatisk, uten muligheter for manuelt oppsett. ubi-partman kræsjer, og hele installasjonen gikk i dass halvveis en gang fordi nouveau er noe ustabil skjit med geforce 7000m. Oppløsning og skjermer måtte konfigureres før man kunne få et skjermbilde som var leselig.

 

Valgmuligheter og robusthet er tydeligvis fortsatt ikke satsningsområder for Canonical hvis man skal dømme etter installasjonen. Synd, for jeg kunne egentlig tenke meg en distrubusjon hvor ting bare fungerte uten å binde meg på hender og føtter og droppe alt som heter brukbar dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Ser nå ganske populært ut enda og lage distroer for absolutt alt.

 

 

For de som er interesserte, så fant jeg en gratis VPN host for litt siden, Som gir ut mindre VMer med en valgfri linux server distro.

 

Chunkhost

 

Håper de som er interesserte gidder og bruke meg som referral.

 

LOG IN VIA YOUR FACEBOOK, PLEASE

 

Nei.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Tris å se at Ubuntu med 12.10 fortsatt ligger langt bak de fleste andre distroer når det gjelder installasjon. Ingen støtte for LVM hverken manuelt eller automatisk,, med mindre du sletter hele disken, men da og kun automatisk, uten muligheter for manuelt oppsett. ubi-partman kræsjer, og hele installasjonen gikk i dass halvveis en gang fordi nouveau er noe ustabil skjit med geforce 7000m. Oppløsning og skjermer måtte konfigureres før man kunne få et skjermbilde som var leselig.

 

Valgmuligheter og robusthet er tydeligvis fortsatt ikke satsningsområder for Canonical hvis man skal dømme etter installasjonen. Synd, for jeg kunne egentlig tenke meg en distrubusjon hvor ting bare fungerte uten å binde meg på hender og føtter og droppe alt som heter brukbar dokumentasjon.

Fedora og 5 minutter med fedorafaq tar deg ekstremt langt, sjeldent jeg savner noe som helst

Lenke til kommentar

Fedora og 5 minutter med fedorafaq tar deg ekstremt langt, sjeldent jeg savner noe som helst

Nå har hun brukt Ubuntu noen år, så tror det er best på fortsette med det. Unity har hun og overlevd med et halvår, så like greit å ikke gå over til noe annet - skjønt, laptopen hennes er såpass treg at det kunne være en idé. Nå er ihvert fall backup tatt, ny installasjon lagt inn, det meste kopiert tilbake (mail, bilder, shotwell osv.) Og ting ser ganske greit ut. Den er ikke tregere enn en i5 XPS med Win7, bortsett fra dash som er så tregt at det er til å gråte av.

 

Eneste jeg lurer på nå"er backup. Har satt opp CrashPlan, men CrashPlan ønsker å ta backup automatisk, og har faktisk bevisst valgt å nekte deg å skru det av - men det er jo dumt når backupmålet er en eksterndisk som vanligvis ikke er koblet til. Kan hende det ikke er noe problem i praksis, og tror ikke jeg har lyst å knote med noe som ikke er brukervennlig nok.

Lenke til kommentar

libskype - Skype API plugin for libpurple (Pidgin, Finch) og Adium.

 

Funker rimelig knall i Pidgin 2.10.6-2, men får bare segfault i Finch (ingen stack trace*) etter at den er lagt til i accounts og Skype API list.

Slipper i alle fall det shitty UIet til Skype, selv om den fortsatt må kjøre i bakgrunnen. I stedet for at Skype's GUI bruker mye CPU, så ser det nå ut til at Pidgin har tatt over denne rollen. Ligger og koser seg på 3-5 % bare med 3 vinduer oppe.

 

Om det er noen som har fått det til å funke i Finch si i fra, interessert i å høre hvilket oppsett som fungerer.

Ligger som pakken skype4pidgin/skype4finch i AUR for de som bruker Arch.

 

* pga. neste innlegg

 

Edit:

Rekompilerte libskype_dbus64.so fra nyeste source. Funker fjell nå. Anbefales.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Fiffig. Systemd "stjeler" også core dumps [1][2]. Slik at det er "lett" tilgjengelig via systemd.

Det er altså der dine core dumps har havnet, om du lurte.

 

$ cat /proc/sys/kernel/core_pattern
|/usr/lib/systemd/systemd-coredump %p %u %g %s %t %e

 

Edit:

Merk at max coredump size må også settes om du bruker Arch.

 

ulimit -c unlimited

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Skuffende lite hjelp å få :tease: Tror jeg har vært igjennom alle tips nå, og googlet litt vel mye. Ser ut til at enkelte SSD disker ikke er helt på topp. Både Samsung og Crucial disker har skapt problemer for folk, mens OCZ, Corsair og Intel disker ser ut til å få skryt. Ytelsesproblemene ser ut til å ramme skjevt. Boot og generelt bruk er meget kjapt her, men som sagt blir det tregt når deb-pakkene skal pakkes ut. Har montert pakkene på en ram-disk uten at det hjelper, så det er skrivingen som er flaskehalsen.

Da har jeg mest lyst til å unngå mer tidsbruk på SSD disker. Har gått over til btrfs filsystem, noe som så ut til å være marginalt raskere enn ext4 på denne. Ser enkelte rapporterer at journalling gir performance hit på SSD disken, men det er uaktuelt for meg å kjøre ext2 filsystem. Utpakking av debs er en relativt metadata tung oppgave, og den kan lettes ved å gi avkall på sikkerhet mot strømbrudd. Det er jeg villig til å ta for å få pakke installasjon og oppdatering vesentlig raskere. Linjen

force-unsafe-io

i konfigurasjonsfilen /etc/dpkg/dpkg.cfg forsåvidt fortsatt treg men tålelig ytelse.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Eksempel på hvordan en bugtracker ikke skal drives: clicky.

 

Jeg ønsker å kryptere enkelte mapper i hjemmemappen min (bla. fotografier, telefonbackup, kanskje FF og TB sine profil-mapper, og står melom ecryptfs og encfs. Men det ser altså ut til å være problemer med begge, skjønt bgge går kanskje greit til mitt bruk. Non som liker det ene bedre enn det andre?

 

Jeg har også vurdert fulldiskkryptering, men vil helst ikke ha den CPU-ekstrabelastningen på min aldrende Intel ULV-laptop. Eller er det mulig å redusere CPUbelastningen drastisk selv ved store filoperasjoner ved å velge en relativt svak nøkkel/hahsing eller annet? Jeg er jo ikke ute etter å sikre PC-en min mot NSA, bare sikre enkelte ting som f.eks. bilder og noe av pesonlig info som kan finnes på maskinen.

 

Burde sikkert googlet frem noen ytelsestall, men skulle vært i seng for en time siden. Hvis noen har noen innspill, er de ihvertfall velkomne.

Lenke til kommentar

Eksempel på hvordan en bugtracker ikke skal drives: clicky.

Moroklump. Kjenner du i det hele tatt bakgrunnen? Dette er et kremeksempel på hvordan bugtracker skal drives. Hvis du kan drive en bugtracker bedre, så kan du se framtiden lyst i møte.
Jeg ønsker å kryptere enkelte mapper i hjemmemappen min (bla. fotografier, telefonbackup, kanskje FF og TB sine profil-mapper, og står melom ecryptfs og encfs.
Begge vil vel gjøre jobben greit såvidt jeg vet. Encfs benytter fuse, og det kan gi en ytelseshit. Jeg har brukt encfs mye til tilsvarende formål som du beskriver, og ikke opplevd noen ytelsesproblemer. Nå har jeg forsåvidt ikke benket heller, kjørt for det meste på en laptop med 2GHz Core2Duo prosessor. Summasummarum vil jeg tro ecryptfs gir bedre ytelse, men begge vil gjøre jobben fint. Endret av Del
Lenke til kommentar

Er det mulig at radeon driveren i Ubuntu er "treigere" enn tidligere? Var jo og så heldig nå å finne ut at det blir den eneste støtten jeg får til skjermkortet uansett. TUSEN TAKK AMD. (Radeon HD 4700). Det er ikke akkurat det nyeste kortet, men det funker fortsatt helt greit. Får vel gå tilbake til 12.04 da til jeg får kjøpt meg ny GPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...