Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Hvor ser du at det har kommet til linux? Etter å ha sett gjennom spillistene her så finner ikke jeg det :p

På Steam står det fremdeles kun Windows-logo ved siden av HL nå du søker på det, men når du går inn på spillet får jeg mulighet til å installere Beta-versjonen. Testing as we speak. ;)

 

Edit: Æsj... Klarer ikke å se opp og ned med musen. Bare til sidene. Tydeligvis en annen som sliter med det samme. Bortsett fra det, ser det ut til at alt funker glatt på en Core i5-2520M på 1366x768 (integrert Intel HD3000) med standard Ubuntu-drivere og X (ikke jalla-repoene som Steam vil at jeg skal legge til).

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Steam står det fremdeles kun Windows-logo ved siden av HL nå du søker på det, men når du går inn på spillet får jeg mulighet til å installere Beta-versjonen. Testing as we speak. ;)

 

Edit: Æsj... Klarer ikke å se opp og ned med musen. Bare til sidene. Tydeligvis en annen som sliter med det samme. Bortsett fra det, ser det ut til at alt funker glatt på en Core i5-2520M på 1366x768 (integrert Intel HD3000) med standard Ubuntu-drivere og X (ikke jalla-repoene som Steam vil at jeg skal legge til).

 

OK :)

Lenke til kommentar

Dagens app: Manipulering av PDF dokumenter

 

For oss som bruker KDE finnes det et vell av små kjekke kodesnutter som kan gjøre livet enklere (eller mer komplisert). I dag hadde jeg behov for å sy sammen en rekke pdf dokumenter til ett dokument. Gode gamle pdfedit er fjernet fra Ubuntu, så rådyrene var gode. Kommandolinjeverktøy fins, men da fins gjerne også KDE-integrasjon. Fant denne:

http://kde-apps.org/content/show.php/servicemenu-pdf+for+KDE4?content=37321

 

Riktignok er lenkene til pakker gamle, så jeg måtte inn på nettsiden for å finne siste versjon. For deb-pakke blir det:

wget http://www.egregorion.net/works/kde/servicemenus/pdf/kde-service-menu-pdf_0.5_all.deb

Den installerte flott, og ga meg et vell av muligheter for å manipulere pdf-filer, bare høyreklikk på en pdf og se under Actions.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på W520, og jeg har lengre levetid enn jeg har på W7. Det spørs veldig på hardware.

ok, skal har netopp hentet par sodimm brikker og skal installere samsung 830 så får vi se. Er verdt et forsøk, blir det helt bajs med batteritiden er det bare gå over igjen.

 

Er forøvrig en i5 ivy i denne med intel 4k. Jeg synes batteritiden nå er helt drit for å være ærlig. Kan vell holde om jeg er heldig i 3 timer. Dog kjøpte bay batteri netopp så skal teste dte ut også så vi får se om det blir litt improvs.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Jeg har en i7-2700K med 8GB RAM og masse gøyale tilkoblinger, jeg. :p 8GB RAM og GTX 460 OC er riktignok ikke top-notch, men jeg greier meg. Er bare ikke så egnet til å dra med seg på lesesalen. Vurderer å parkere et tastatur der i stedet, men tror dessverre ikke det vil få plass i bokskapet (redd det er for grunt)

Lenke til kommentar

Må si jeg er veldig glad for at Steam er på vei til linux, etter å ha prøvd å installere Penumbra Collection og så spille det. Installeren hang seg, heldigvis ETTER å ha installert spillene, skjermoppløsningen min gikk til helvete, samtidig som spillet kræsjet på grunn av noen manglende avhengigheter.

 

Kom på at jeg hadde kjøpt eneren også på Steam, lastet ned, startet opp, bingo...

 

Den kjører en Wayland client i X eller noe, er det ikke det den gjør? Veldig kjekt, fordi det forbigår det største problemet med spill på linux ved siden av at X er bæsj, spesielt med endring av skjermoppløsning, nemlig NULL mulighet for hurtigtaster i mange spill. I Steam fungerer det som bare det, selv om du i noen tilfeller må åpne overlayet først. Og når du alt-tabber deg ut, er oppløsningen din som den skal være, uavhengig av hva spillet er satt til. Fantastisk.

 

Dette tror jeg faktisk kan bli riktig så brukandes etter hvert. :)

 

Håper bare konkurrentene får opp øynene, for jeg er egentlig ingen stor Steam-fan. (Selv om det er umulig å ikke like linuxsatsningen deres, selvfølgelig.)

Lenke til kommentar
Den kjører en Wayland client i X eller noe, er det ikke det den gjør? Veldig kjekt, fordi det forbigår det største problemet med spill på linux ved siden av at X er bæsj, spesielt med endring av skjermoppløsning, nemlig NULL mulighet for hurtigtaster i mange spill. I Steam fungerer det som bare det, selv om du i noen tilfeller må åpne overlayet først. Og når du alt-tabber deg ut, er oppløsningen din som den skal være, uavhengig av hva spillet er satt til. Fantastisk.

 

Dette er under diskusjon, og sikkert underveis til fiksing.

Lenke til kommentar

Godt å se. Litt skeptisk til "Sikkert underveis til fiksing"-biten, men. :p Ser heller ikke ut til å ta opp problemet med at fullskjermapplikasjoner stjeler samtlige hurtigtaster. IMO burde de bare få lov til å stjele spesifikke tastekombinasjoner de faktisk bruker. Ctrl+Esc, Super+diverse, alt tab og x586 Media Volume knappene m.m. burde ALDRI få bli overstyrt av et fullskjermprogram med mindre det er særdels gode grunner for det, og tastene faktisk benyttes i spiller.

 

Takk gud for sdlhack, men det burde virkelig ikke være nødvendig. I tillegg er det ikke mulig å ha 32 og 64bit-varianten installert samtidig på fedora.

 

Red: Er det forresten noen som har noe erfaring med scf og portknocking? Jeg er ikke mest interessert i å bruke det til å åpne porter i og for seg, men jeg skulle gjerne hatt mulighet til å starte webmin og temp-allowe IP-en min ved å banke på riktige porter. Hadde også vært en fordel om "bankingen" kunne gjøres i en vanlig nettleser.

 

Virker som om portknocking kun er noe for spesielt interesserte, og det synes jeg er litt dumt, det er jo egentlig kjempepraktisk, spesielt på private hjemmeservere/VPS-er o.l.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...