Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CentOS 6.3 x86-64 i en Hyper-V-maskin får OK IP på eth0 (DHCP), men ikke noe internett i Firefox ("Server not found") eller ping. Verken på internettadresser eller lokale IPer. Har prøvd å flushe iptables, og jeg har prøvd å legge inn full åpning i iptables, men ingen av delene ga noe nett.

[root@localhost endre]# iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target	 prot opt source			destination

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
target	 prot opt source			destination

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target	 prot opt source			destination

 

[root@localhost endre]# iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target	 prot opt source			destination
ACCEPT	 all  --  anywhere		  anywhere

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
target	 prot opt source			destination
ACCEPT	 all  --  anywhere		  anywhere

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target	 prot opt source			destination
ACCEPT	 all  --  anywhere		  anywhere

Har aldri vært borti CentOS før.

Hvor begynner jeg å feilsøke?

 

Edit: Ubuntu 12.04 x86-64 på samme virtuelle switch har supert nett.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg hater EFI. For et halvt år siden slet jeg ganske så mye med å få korrekt installert Ubuntu Server 12.04 LTS på to identiske maskiner med EFI og når jeg i dag skulle igjen reinstallere OS på disse for å bli satt opp med Chef fikk jeg igjen problemer.

 

Problemet var at versjonen av grub-efi på install-imaget ikke fungerte, at Ubuntu autovalgte norske mirror for oppdateringer, at jeg bare fikk resolvet path til det repoet til IPv6-adresser og til slutt at vår leverandør ikke støtter IPv6. Installeren fant altså ut at den skulle bruke norske paths til mirror, resolvet til IPv6, timet ut tilkobling til den adressen og valgte å i stedet benytte seg av pakker i installasjonsmediumet (som grub-efi som ikke fungerte) og ved reboot startet systemet i grub-rescue.

 

Løsningen var å installere, boote installasjonsmediumet en gang til og velge "repair", gå gjennom halve installasjonsprosessen en gang til, velge å hoppe inn i et shell i systemet som skal bli reparert, montere opp påkrevde greier i filystemet, editere /etc/apt/sources.list til å ikke benytte norsk mirror, apt-get update && apt-get upgrade, apt-get install --reinstall grub, endre tilbake til norsk mirror, update-grub, grub-install /dev/sda og så til slutt reboote. Dette tok meg omtrent en time med knoting å få til og jeg kjente smerten steg og hadde det ikke vært de øverste serverne i et 48U rackskap hadde jeg bare tatt ut harddisken og installert og oppgradert på et hyggeligere system for så å putte disken tilbake.

 

Jeg sørget for å notere meg akkurat hva prosessen var slik at når tvillingen skulle bli installert ville det ta mye kortere tid. Men tror du ikke at når jeg gjør nøyaktig samme som jeg har gjort ti ganger i dag, hvor fem var på tvillingen så får jeg en popup etter partisjonering om at dersom jeg ikke manuelt legger til en partisjon av type BIOS Boot Partition på minst én megabyte vil jeg få en feilmelding ved installasjon av Grub. Jeg legger så til denne partisjonen og da fungerte alt helt flott og systemet bruker ikke EFI lengre.

 

Hvorfor _i %#%"_ fikk jeg ikke den meldingen når jeg installerte på tvillingen?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

CentOS 6.3 x86-64 i en Hyper-V-maskin får OK IP på eth0 (DHCP), men ikke noe internett i Firefox ("Server not found") eller ping. Verken på internettadresser eller lokale IPer. Har prøvd å flushe iptables, og jeg har prøvd å legge inn full åpning i iptables, men ingen av delene ga noe nett.

[root@localhost endre]# iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target	 prot opt source			destination

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
target	 prot opt source			destination

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target	 prot opt source			destination

 

[root@localhost endre]# iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target	 prot opt source			destination
ACCEPT	 all  --  anywhere		  anywhere

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
target	 prot opt source			destination
ACCEPT	 all  --  anywhere		  anywhere

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target	 prot opt source			destination
ACCEPT	 all  --  anywhere		  anywhere

Har aldri vært borti CentOS før.

Hvor begynner jeg å feilsøke?

Skal ikke være nødvendig å gjøre noe med iptables. Kryssjekk gjerne at den virtuelle interfacen er gitt eth0, eksempelvis med:

ip a

så kan du sette opp skriptet som starter nett (bruk su hvis du ikke har lagt inn sudo):

sudo editor /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0

legg så inn for din interface, noe slikt:

DEVICE="eth0"
HWADDR="xx:xx:xx:xx"
NM_CONTROLLED="yes"
ONBOOT="yes"	# enable at BOOT
PROTO="dhcp"  #Use DHCP

du kan nå reboote, eller bare starte nettverket på nytt:

sudo service network start

sjekk gjerne at interfacen er opp slik den skal med en ny:

ip a

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg la til den configfilen (ifcfg-eth0), siden den ikke eksisterte fra før av (kun ifcfg-lo), men det hjalp ikke noe. Eneste interfacene jeg har er lo og eth0, og eth0 hadde en OK lokal IP (10.0.0.54) både før og etter jeg la til filen og restartet. Så den har jo tydeligvis grei kommunikasjon med ruter. Firefox står på "Looking up www.google.com..." i evigheter før den kommer med "Server not found". Men Firefox klarer heller ikke å åpne 10.0.0.138 (ruter-interface), for da kommer "can't establish a connection to the server at 10.0.0.138". Da skulle jeg ikke tro DNS var problemet, så det eneste jeg kan tenke meg er en brannmur som lager trøbbel.

 

[root@localhost endre]# ip a
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 16436 qdisc noqueue state UNKNOWN
link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
inet 127.0.0.1/8 scope host lo
inet6 ::1/128 scope host
   valid_lft forever preferred_lft forever
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN qlen 1000
link/ether 00:15:5d:00:46:04 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 10.0.0.54/24 brd 10.0.0.255 scope global eth0
inet6 fe80::215:5dff:fe00:4604/64 scope link
   valid_lft forever preferred_lft forever

Lenke til kommentar

/etc/resolv.conf blir overskrevet av NetworkManager, så jeg la inn DNS1="10.0.0.138" og DNS2="8.8.8.8" i ifcfg-eth0. De blir lagt pent inn i resolv.conf, men ingen forskjell i oppførsel. Å bytte om DNS1 og DNS2 hjelper heller ikke.

Har installert på nytt for å få helt standard oppsett uten at jeg har tuklet med iptables eller firewall-menyen. Er du sikker på at det ikke må åpnes noe i brannmuren for å bruke internett? Standard CentOS 6.3 x86-64 Gnome installert fra Live-CD.

Lenke til kommentar

Sikker og sikker fru blom, mener det ikke skal være nødvendig. Måtte vel eventuelt være selinux som blokker, men det synes jeg høres rart ut. Er fristet til å tro at det er noe kødd med driveren fra microsoft, ubuntuen du prøvde hadde muligens en nyere versjon. Men det virker rart det også. Du kan jo teste centos fra ubuntu istedet for å sjekke.

Lenke til kommentar

Ja. Synes det er merkelig dette her. I PC-BSD nettopp måtte jeg deaktivere IPv6 før jeg fikk nett, men IPv6 står allerede på ignore i CentOS så det er vel ikke der det ligger heller.

På CentOS måtte jeg bruke Legacy Network Device i Hyper-V for at CentOS skulle oppdage eth0, mens Ubuntu 12.04 kommer med ganske ferske hv-drivere som snakker kjempefint med standard-devicene i Hyper-V. Det ligger kanskje der. Men på andre siden, så fungerer Legacy Network Device med PC-BSD nå (9.1), så Legacy devicen kan likevel ikke være helt ute og kjøre.

 

Men da er det i hvert fall ikke jeg som er helt tilbakestående på CentOS. Det var jo greit å finne ut av.

 

Men, men. Får kanskje prøve å legge inn hv-drivere i CentOS så jeg får brukt standard-device i Hyper-V. Må bare finner ut hvordan det fungerer først. :p Lager heller en ny tråd hvis jeg ikke kommer noen vei, så slipper vi så mye spam her.

Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med bruk av kickstart for og legge inn drivere for RAID kontrollere pakket som RPM?

 

Har det fungert bra I lengden?

Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør etter, mem det generelle svaret er ja. Det du kanskje mener er om du kan installere rotfilsystem på raid kontroller med driver som ikke ligger i kjernen, men somdu har en kmod rpm for? Isåfall er vel svaret nei, du må da bygge driveren til raid kortet inn i imaget du installerer.

 

Apropos Steam, Serious Sam 3 har blitt en slager her i huset. Foretrekker gladskytingen derfra langt foran cod-serien (men jada, jeg skjønner jo at dere som tror dere fortsatt har en karriere som marinejegere liker realismen i cod-spillene).

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør etter, mem det generelle svaret er ja. Det du kanskje mener er om du kan installere rotfilsystem på raid kontroller med driver som ikke ligger i kjernen, men somdu har en kmod rpm for? Isåfall er vel svaret nei, du må da bygge driveren til raid kortet inn i imaget du installerer.

 

 

Det er driveren for et B320I raidkort fra HP. Hovedsaklig, så er greia det at driveren må lastes in pre-installation. Slik at diskene vises under installasjonen.

Endret av Khani
Lenke til kommentar

Ok, så det du egentlig lurer på er om det funker å ha driver du trenger under installasjon som rpm i rpm mappen. Det tror jeg ikke, så vidt jeg vet installeres disse til slutt. Fant en kjapp lenke til deg som forklarer hvordan du kan bygge driveren inn i bildet du installerer fra, slik at driveren er lastet inn under installasjon:

http://serverfault.com/questions/374870/how-to-build-a-driver-disk-for-an-anaconda-install-centos-6

Lenke til kommentar

På CentOS måtte jeg bruke Legacy Network Device i Hyper-V for at CentOS skulle oppdage eth0, mens Ubuntu 12.04 kommer med ganske ferske hv-drivere som snakker kjempefint med standard-devicene i Hyper-V. Det ligger kanskje der. Men på andre siden, så fungerer Legacy Network Device med PC-BSD nå (9.1), så Legacy devicen kan likevel ikke være helt ute og kjøre

I alle fall i Hyper-V i 2008 R2 så er legacy nic et emulert nic (f.eks. r8139, e1000, etc.), mens "standard" er et paravirtualisert nic - noe som betyr at guest må ha Microsoft sine drivere for å "finne" nic'et. Vet ikke hvordan dette er i 2012 versjonen.

Og tidligere var Microsoft driverne for guest noe "knotete" å legge inn, mener jeg å huske at jeg synes, og de påberopte seg kun støtte for et par enterprise-orienterte distroer hvis jeg ikke husker feil. Mulig også dette har endret/bedret seg siste året eller så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...