Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis fysikkfagene dine dekker pensum i fysikk tror jeg du kan slippe faget. Det er stort sett bare ett fysikkfag i siv.ing-løpet. Husker ikke helt hva pensum er, men det er i alle fall grunnleggende elektrisitet, magnetisme, gravitasjon, bølger og roterende systemer.

 

Hva slags fysikk som dekkes og hvor mange fysikkfag det er avhenger av hvilken linje man går.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei,hei :)

Jeg er ferdig med vgs nå til sommeren og har bestemt meg for å begynner på siv.ing på ntnu, enten til høsten eller til neste år.

Det jeg lurer på er om noen har noen tips til hvilke linjer som kan passe for meg. Har prøvd å få en oversikt over de forskjellige linjene, men syns det er så vanskelig å få noe inntrykk av dem av å bare lese om dem på nettet. Av realfagene har jeg 6 i kjemi, 5-6 i matte R2 og 5 i fysikk. Kan tenke meg en linje med mye matte og en del fysikk (er ikke så glad i kvantefysikk og partikkelfysikk o.l, mer elektronikk og mekanikk). Kan godt være litt kjemi i det også, men synes kjemi ofte kan bli litt kjedelig.

Jeg var nylig på jentedagene i Elektronikk og kybernetikk på NTNU og fikk et veldig bra inntrykk av de to linjene (hvertfall det sosiale, hehe).

 

Linjene jeg hittil står mellom:

-bygg og miljø

-elektronikk

-kybernetikk

-fysikk og matte

(er veldig åpen for andre forslag også)

 

Et annet spørsmål jeg har er hva folk anbefaler meg å gjør med tanke på et friår. Er d lurt å jobbe et år å tjene seg opp litt penger og få et lite pusterom fra skolebenken? Jeg har jo egentlig veldig lyst å bare begynne rett på, er ikke så veldig skolelei, og føler jeg bare kommer til å glemme alt om jeg tar meg et år fri.

 

Er veldig usikker :p Vet det er lett å bytte fra ene siv.ing linjen til den andre om man føler man har valgt feil, men jeg har lyst å velge riktig med en gang.

 

Håper noen har noen gode tips :)

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål jeg har er hva folk anbefaler meg å gjør med tanke på et friår. Er d lurt å jobbe et år å tjene seg opp litt penger og få et lite pusterom fra skolebenken? Jeg har jo egentlig veldig lyst å bare begynne rett på, er ikke så veldig skolelei, og føler jeg bare kommer til å glemme alt om jeg tar meg et år fri.

 

Et friår betyr ikke nødvendigvis at du må jobbe. Det er noe dyrt, men et år på folkehøgskole kan for eksempel være et deilig avbrekk før du starter på skolebenken igjen, eller kanskje et litt lengre opphold i utlandet, eller noe annet du ikke får gjort med det første når du "sitter i saksa" som student? :)

 

Husk at selv om du ikke føler deg skoletrøtt akkurat nå har du fem år foran deg med skole om du skulle velge å gå for en master (seff!). Da er det lille avbrekket etter videregående kanskje verdt det?

 

Men for all del, dette er hvordan jeg ser det. Om du starter rett på skolebenken til høsten kan jeg uansett garantere deg at du vil trives som student i Trondheim :)

 

Lenke til kommentar

Hei,hei :)

Jeg er ferdig med vgs nå til sommeren og har bestemt meg for å begynner på siv.ing på ntnu, enten til høsten eller til neste år.

Det jeg lurer på er om noen har noen tips til hvilke linjer som kan passe for meg. Har prøvd å få en oversikt over de forskjellige linjene, men syns det er så vanskelig å få noe inntrykk av dem av å bare lese om dem på nettet. Av realfagene har jeg 6 i kjemi, 5-6 i matte R2 og 5 i fysikk. Kan tenke meg en linje med mye matte og en del fysikk (er ikke så glad i kvantefysikk og partikkelfysikk o.l, mer elektronikk og mekanikk). Kan godt være litt kjemi i det også, men synes kjemi ofte kan bli litt kjedelig.

Jeg var nylig på jentedagene i Elektronikk og kybernetikk på NTNU og fikk et veldig bra inntrykk av de to linjene (hvertfall det sosiale, hehe).

 

Linjene jeg hittil står mellom:

-bygg og miljø

-elektronikk

-kybernetikk

-fysikk og matte

(er veldig åpen for andre forslag også)

 

Et annet spørsmål jeg har er hva folk anbefaler meg å gjør med tanke på et friår. Er d lurt å jobbe et år å tjene seg opp litt penger og få et lite pusterom fra skolebenken? Jeg har jo egentlig veldig lyst å bare begynne rett på, er ikke så veldig skolelei, og føler jeg bare kommer til å glemme alt om jeg tar meg et år fri.

 

Er veldig usikker :p Vet det er lett å bytte fra ene siv.ing linjen til den andre om man føler man har valgt feil, men jeg har lyst å velge riktig med en gang.

 

Håper noen har noen gode tips :)

Jeg begynte rett på etter vgs, og vil vel egentlig anbefale det så lenge du ikke føler noen store kall om å gjøre noe annet. Det blir flere muligheter til å få reist litt under siv.ing-studiet. Har selv vært på ekskursjon i Brasil og tar nå ett år av utdannelsen i USA. Uansett er hverdagen som student veldig forskjellig fra den du hadde på vgs. Jeg tenkte tilnærmet aldri at skolen var et ork etter at jeg begynte på NTNU. Ting er nytt og det skjer mye bra hele tiden :) Og det beste er at du endelig kan gjøre "akkurat som du vil".

Å jobbe et år bare for pengenes skyld er ikke vits. Da må det være for å bruke de på å reise (jorda) rundt. Skaff en sommerjobb, så har du nok å rutte med som student.

 

Om du ønsker mye matte, er det vel fysmat og kybernetikk som skiller seg ut. Du vil uansett bli eksponert for mye matte på alle linjer, i alle fall om du velger riktig spesialisering innen linja di.

 

Siden du liker mekanikk og vurderer Bygg, vil jeg også anbefale deg å ta en titt på Produktutvikling og Produksjon. De to første årene er det mer eller mindre samme studieløp som bygg, og etter det har du mulighet til å fordype deg i emner som mekanikk, materialer, fluidmekanikk, termodynamikk osv.

Endret av TWA
Lenke til kommentar

Linjene jeg hittil står mellom:

-bygg og miljø

Dette er en mer "teorisvak" linje (selv om teorien absolutt er på plass her også). Jeg synes det virker som du ønsker mer utfordringer enn det man antagelig får på bygg.

 

-elektronikk

Her vet jeg at det er mulig å vri fokuset slik at du får brukt mye fysikk og matte. Det er også mulig å få inn mye signalbehandling eller kretsdesign om du er glad i slikt, men det er også mulig å styre unna disse.

 

Den mest fysikk/matte-tunge retningen er nanoelektronikk, men her er det en del kvantefysikk inne i bildet så vet ikke om det er noe for deg.

 

-kybernetikk

Er vel mest prosesstyring og automatisering etter det jeg har inntrykk av.

 

-fysikk og matte

Kan være interessant om du er veldig teoristerk. Også en veldig anvendelig linje. Men kanskje litt mye teori spør du meg.

Lenke til kommentar

Linjene jeg hittil står mellom:

-bygg og miljø

Dette er en mer "teorisvak" linje (selv om teorien absolutt er på plass her også). Jeg synes det virker som du ønsker mer utfordringer enn det man antagelig får på bygg.

Når du først er ute og skjærer alle over én kam, synes jeg du skal inkludere hele IVT-fakultetet. «Det er jo bare Newtons lover.»

 

>_>

Lenke til kommentar

Linjene jeg hittil står mellom:

-bygg og miljø

Dette er en mer "teorisvak" linje (selv om teorien absolutt er på plass her også). Jeg synes det virker som du ønsker mer utfordringer enn det man antagelig får på bygg.

 

"Teorisvak" linje? Er vel neppe mindre teori på bygg enn på noen av de andre linjene med unntak av fysikk og matte-linjen. Matematikk 1 - 4M og "Fysikk" er obligatorisk, og matte ligger jo som grunn i flesteparten av de øvrige fagene.

 

Uansett må det sies at det er veldig mye å velge mellom på bygg, og at det selvfølgelig da vil være ganske ulik teori man jobber med innenfor de ulike retningene. Konstruksjonsteknikk er kanskje den retningen med mest matte og fysikk. Utfordringer finner man innenfor alle fagfelt.

 

Første semester har man kjemi som eget fag på bygg, og dette oppleves som tungt for mange (på grunn av "vranglære" fra videregående? =P ). Kjemi går også igjen i flere fag utover i studiet.

 

Faglig sett vil de fleste linjene ha nokså likt innhold de første årene, og det er på ingen måte umulig å bytte linje dersom man finner ut at men helst skulle valgt noe annet.

Lenke til kommentar

Faglig sett vil de fleste linjene ha nokså likt innhold de første årene, og det er på ingen måte umulig å bytte linje dersom man finner ut at men helst skulle valgt noe annet.

 

Angående det å bytte linje.

De fleste sier at det er lett å bytte linje og at det er mange like fag. Men hva med de fagene som ikke er like? Må man da ta de fagene samtidig så man ender opp med 5-6 fag på et semester? Hvordan funker dette med tanke på forelesninger osv, det er vel kanskje noe som krasjer?

 

Og er det mulig å bytte til linjer som har høyere inntakskrav, eller har ikke det noe å si når man først er inne i systemet?

Regner med at man kun kan bytte hvis det er noen som faller fra så det vil vel si at det teoretisk sett er mulig å bytte linje allerede etter første semester (til jul) hvis noen skulle falle fra eller bytte vekk selv? (er det forresten vanlig at det blir åpne plasser f.eks etter første året?)

Lenke til kommentar

Angående bygg og mine "fordommer" mot dem:

 

Jeg har selv tatt Mekanikk 1, som visstnok skal være ett av de tyngste fagene på linja. Dette faget ga meg ikke akkurat inntrykk av en teoretisk tung linje.

 

Jeg får beklage om noen føler seg dratt over en kam. Men alt jeg har hørt om linja og sett selv tyder på en linje som legger mer vekt på en "praktisk" tilnærming enn de andre siv.ing.-linjene. Det behøver heller ikke være negativt. Vi trenger tross alt folk som har peiling på hvordan man bygger hus, selv om det kanskje ikke er en like "teoretisk" øvelse som å designe nanomaterialer eller regne på økonomiske trender i samfunnet. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvis det eneste faget du har hatt sammen med bygg er Mekanikk 1, syns jeg egentlig du burde unnlate å uttale deg om linja. Mekanikk 1 syns ihvertfall jeg har vært et av de enkleste fagene, på en god andreplass bak IT GK. Bygg har mye praktiske fag, men det betyr ikke at de er noe enklere enn andre fag.

Endret av Tullinnen
Lenke til kommentar

Angående bygg og mine "fordommer" mot dem:

 

Jeg har selv tatt Mekanikk 1, som visstnok skal være ett av de tyngste fagene på linja. Dette faget ga meg ikke akkurat inntrykk av en teoretisk tung linje.

 

Jeg får beklage om noen føler seg dratt over en kam. Men alt jeg har hørt om linja og sett selv tyder på en linje som legger mer vekt på en "praktisk" tilnærming enn de andre siv.ing.-linjene. Det behøver heller ikke være negativt. Vi trenger tross alt folk som har peiling på hvordan man bygger hus, selv om det kanskje ikke er en like "teoretisk" øvelse som å designe nanomaterialer eller regne på økonomiske trender i samfunnet. :)

 

 

Hvis det eneste faget du har hatt sammen med bygg er Mekanikk 1, syns jeg egentlig du kan holde kjeft. Mekanikk 1 syns ihvertfall jeg har vært et av de enkleste fagene, på en god andreplass bak IT GK. Bygg har mye praktiske fag, men det betyr ikke at de er noe enklere enn andre fag.

Dere sier omtrent det samme. Ingen har sagt at bygg er lett, men at det er noe mer praktisk enn de fleste av de andre linjene.

 

Personlig har jeg ikke studert fagplanen på bygg, så jeg skal ikke uttale meg om hvor praktisk eller ikke retningen er.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Faglig sett vil de fleste linjene ha nokså likt innhold de første årene, og det er på ingen måte umulig å bytte linje dersom man finner ut at men helst skulle valgt noe annet.

 

Angående det å bytte linje.

De fleste sier at det er lett å bytte linje og at det er mange like fag. Men hva med de fagene som ikke er like? Må man da ta de fagene samtidig så man ender opp med 5-6 fag på et semester? Hvordan funker dette med tanke på forelesninger osv, det er vel kanskje noe som krasjer?

 

Og er det mulig å bytte til linjer som har høyere inntakskrav, eller har ikke det noe å si når man først er inne i systemet?

Regner med at man kun kan bytte hvis det er noen som faller fra så det vil vel si at det teoretisk sett er mulig å bytte linje allerede etter første semester (til jul) hvis noen skulle falle fra eller bytte vekk selv? (er det forresten vanlig at det blir åpne plasser f.eks etter første året?)

 

Man må nok regne med å måtte ta opp de fagene som ikke er like ja, og om forelesningene krasjer er nok opp til tilfeldighetene. Derfor bør man nok bytte linje så tidlig som mulig og ikke drøye til du sitter der og skal til å begynne på masteroppgaven =P Når det kommer til det sosiale kan det også være litt kjipt ettersom man gjerne har fått en del gode venner på linjen man allerede går i.

 

Jeg tror nok at det er som du sier at de tillater overgang så lenge de har ledige plasser, og ser bort i fra tidligere inntakskrav. Hvor mange ledige plasser det blir vet jeg ikke sikkert, men det er nok ikke uvanlig at "mange" bytter etter første semester, -og sikkert etter andre semester også.

Lenke til kommentar

Dere sier omtrent det samme. Ingen har sagt at bygg er lett, men at det er noe mer praktisk enn de fleste av de andre linjene.

 

Personlig har jeg ikke studert fagplanen på bygg, så jeg skal ikke uttale meg om hvor praktisk eller ikke retningen er.

Praktisk betyr ikke at det er enkelt. For det andre ser jeg på det som positivt at bygg er praktisk, fordi tross alt skal det lære deg opp til en virkelig jobb som handler om ting i virkeligheten. Bygg er ihvertfall ikke en linje som fører til at du sitter inne hele dagen og skriver på en datamaskin i en cubicle.

 

Her er det store karrieremuligheter og en av linjene som gir best lønn. Bare chemical og enviromental som gir høyere lønn. Vet ikke helt hvordan forholdene er i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...