Jump to content
HolgerL

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

Hvilket sted tilhører du?  

1439 members have voted

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      253
    • Gløshaugen
      1003
    • Annet
      201


Recommended Posts

  

brbmay skrev (45 minutter siden):

Hva slags ulempe er det snakk om her? 🤨

Karakterer kan (?) normalfordeles / grensene justeres basert på hvordan snittet har gjort det. Så man ikke skal bli belønnet/straffet for en vanskelig eksamen. Så topp X prosent av besvarelsene får A, selv om det kanskje var 85% riktig eller 95% riktig, i stedet for den vanlige grensa på 90% (eller hva enn den er nå). Jeg vet ikke i hvor stor grad det gjøres direkte, ofte tror jeg det mer er "vi ser at nesten ingen forstod oppgave 2, så vi vekter den litt mindre". Uansett, det betyr jo at om flere andre gjør det bedre ved å jukse vil en besvarelse kunne få en dårligere karakter på grunn av det enn den kunne fått. Evt at om andre jukser og får bedre karakterer, blir ens egen CV til sammenligning dårligere.

Men det er bare dårlige unnskyldninger.

Forøvrig en ting å "jukse" ved å koke øvinger som ikke teller, noe helt annet å gjøre det på eksamen. Førstnevnte har ingen konsekvenser for noen. (Annet enn kulturbyggende...?)

Edited by Matsemann

Share this post


Link to post

Er det ikke ganske åpenbart. Andre jukser og får A, du jukser ikke og får B. De med bedre karakterer gjør det bedre på jobbmarkedet. 
Det er uansett latterlig. Enten får NTNU kvitte seg med koke-kulturen eller så får de forvente juks på en slike hjemmeeksamen. Når jeg tok El.mag 2 var det en haug med Nabla folk som koka en midtsemester hjemme-oppgave som telte sånn 30% av karakteren. Ingen ting ble gjort. Når foreleseren tok det opp i forelesningen og spurte hva jeg synes vi burde gjøre foreslo jeg at alle som hadde kokt burde stryke faget. Egentlig burde de utvises. Fikk en del stygge blikk, var gøy.

 

Edited by Flin

Share this post


Link to post

Uansett fikk jeg inntrykket av måten de formulerte seg på i intervjuet at det er snakk om studenter som kommer rett fra videregående og fremdeles har ungdomskolementalitet.

Share this post


Link to post
Flin skrev (4 timer siden):

Er det ikke ganske åpenbart. Andre jukser og får A, du jukser ikke og får B. De med bedre karakterer gjør det bedre på jobbmarkedet. 
Det er uansett latterlig. Enten får NTNU kvitte seg med koke-kulturen eller så får de forvente juks på en slike hjemmeeksamen. Når jeg tok El.mag 2 var det en haug med Nabla folk som koka en midtsemester hjemme-oppgave som telte sånn 30% av karakteren. Ingen ting ble gjort. Når foreleseren tok det opp i forelesningen og spurte hva jeg synes vi burde gjøre foreslo jeg at alle som hadde kokt burde stryke faget. Egentlig burde de utvises. Fikk en del stygge blikk, var gøy.

 

Ja, koking er så vanlig at det har blitt et meme. Men er enig men en foreleser som sa: Hvis man kan jukse på en hjemmeksamen, da er det en dårlig hjemmeksamen. 

Edited by Mr.Duklain

Share this post


Link to post
Matsemann skrev (6 timer siden):

  

Karakterer kan (?) normalfordeles / grensene justeres basert på hvordan snittet har gjort det. Så man ikke skal bli belønnet/straffet for en vanskelig eksamen.

Det der skjer i mye mindre grad enn enkelte studenter hevder. Elendig unnskyldning.

Blir flau på vegne av uttalelsene fra studentene. Makan altså, håper de blir tatt hele gjengen og får karantene fra alle universitetseksamener i Europa de neste årene (eller hva det nå enn er som er straffen for slikt nå). De pisser på alle ærlige NTNU-studenter (som er de aller, aller fleste) som nå får et litt dårligere rykte. Tror ingenting på at juks er så utbredt at man må jukse for å henge med, det høres ut som verdens dårligste unnskyldning.

  • Like 1

Share this post


Link to post

I min tid, som riktig nok er syv år siden (herregud jeg begynner å bil gammel), var det ganske vanlig å justere karakterene slik at de var normalfordelt rundt C. Jeg tror også du er i overkant naiv hvis du ikke tror at juks og samarbeid er normalen på hjemmeeksamen. Det er ingen grunn til å ikke gjøre det, koke kulturen er allerede sterk og jeg tror ytterst få anser det som veldig problematisk med tanke på moral.

Jeg er forresten hel enig med @Mr.Duklain. En hjemmeeksamen som kan jukses på er en dårlig hjemmeeksamen. CoVid er på oss og har vært på oss en stund nå. NTNU burde klart å snekre sammen en bedre form for evaluering. Samtidig håper jeg at de som er dumme nok til å bli tatt får en smekk, det får være grenser for hvor dum og lat man kan være. Det er også bra at NTNU viser at dette ikke er akseptabelt, kanskje man kan endre litt holdninger. 

Share this post


Link to post
9 hours ago, Flin said:

Jeg er forresten hel enig med @Mr.Duklain. En hjemmeeksamen som kan jukses på er en dårlig hjemmeeksamen. CoVid er på oss og har vært på oss en stund nå. NTNU burde klart å snekre sammen en bedre form for evaluering. Samtidig håper jeg at de som er dumme nok til å bli tatt får en smekk, det får være grenser for hvor dum og lat man kan være. Det er også bra at NTNU viser at dette ikke er akseptabelt, kanskje man kan endre litt holdninger. 

Hvordan vil du lage f.eks. en matematikkeksamen som du ikke kan jukse på? Å sitte to stykker i samme rom og konversere vil nesten garantere deg en fordel i samtlige fag. Selv om du randomiserer rekkefølgen på spørsmålene, så kunne jo jeg som er ferdig å studere hjelpe andre studenter i faget. Overvåking er nok, dessverre, nødvendig for å stoppe juksemakere. 

Share this post


Link to post

Ja det er nok vanskelig, men kanskje man ikke burde ha hjemmeeksamen hvis eksamen er lagt opp sånn at man bare kan betale noe for å gjøre den for deg. Med den sammenslåtte hjernekraften til Trondheim, Gjøvik og Ålesund burde jo NTNU klare å finne noen innovative løsninger. lol

Share this post


Link to post

Å ta båtførerprøven på nett krever bl.a. at man har et webkamera rettet mot seg hele tiden, samt at man har på skjermdeling. Det er jo en mulighet. Evt. veldig mye arbeid og veldig korte tidsfrister. 

Share this post


Link to post

Jeg klarer ikke helt å se for meg at det er mulig å lage en hjemmeeksamen der det ikke er noen fordel i å sammarbeide eller få hjelp. Dette var jo uansett snakk om et emne med om lag 1000 700 studenter, og folk med ingen eller lite erfaring med hjemmeeksamen som på relativt kort varsel i vår ikke fikke noe annet valg enn å lage en hjemmeksamen.

Jeg vet ikke hvor mange som tar båtførerprøven samtidig?

Må man ikke uansett være ganske korka for å sammarbeide så tett at man blir mistenkt for juks?

Edited by Deimos_Anomaly

Share this post


Link to post

Ser i VG osv. at det fokuseres på at "studentene har hatt et tøft semester", "ikke sosial kontakt", blablabla. Men oppi alt dette så er det verdt å tenkte på at flesteparten har klart seg uten å jukse! 

Share this post


Link to post

Noen som vet hvordan man regner ut hvor mye som kreves for å få bestått eksamen? Si for eksempel at jeg har et fag nå hvor 30% av karakteren er prosjektarbeid og 70% eksamen, hvor mye prosent riktig må jeg da ha på eksamen for å stå i faget gitt at jeg har fått 80% på prosjektarbeidet?

Edited by Pame

Share this post


Link to post

Vanlig 40%-ish etter eventuelle justeringer opp/ned for aktuell eksamen.

Det er ikke meningen at man skal kunne "jukse" seg til ståkarakter samtidig som man stryker totalt på et eller flere delvurderinger i et emne, og ofte er det tatt hensyn til det i formuleringene i emnebeskrivelsene for emner med flere delvurderinger.

Edited by Jann - Ove

Share this post


Link to post

Er det ikke slik at hvis en eksamen eller oppgave teller mer enn 50%, så må den være bestått i seg selv (dvs. ca 40% riktig) for at man skal stå i emnet? Det var i hvert fall praktisert slik som regel.

Share this post


Link to post

Det er mulig det finnes regler på det, men foreleserne gjør som de vil og er ikke konsekvente. Eksempler fra noen av mine forelesere:

  • Eksamen verdt 25%: "Du må bestå eksamen (minst 40% score) for å kunne bestå emnet"
  • Eksamen verdt 15%: "Du trenger ikke møte til eksamen hvis du har nok poeng fra resten av innleveringene"

Share this post


Link to post

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qAJxxo/studenter-utestenges-etter-hjemmeeksamen

Tenker den svir litt. Til ferske studenter som sliter litt nå : det er ikke noen skam i å stryke et emne eller to i løpet av førsteåret. Du kan uansett forklare det til en potensiell arbeidsgiver med at det var korona, og ting var litt ekstra vanskelig. Det tar seg bedre ut enn at du har et års opphold i studiene som du ikke har noen god forklaring på. 

Share this post


Link to post

Noen som vet om det er mulig å skrive masteroppgave på høsten? Har lyst til å bruke vårsemesteret på å ta opp noen fag, og så heller skrive master på høsten.

Share this post


Link to post
Pame skrev (5 timer siden):

Noen som vet om det er mulig å skrive masteroppgave på høsten? Har lyst til å bruke vårsemesteret på å ta opp noen fag, og så heller skrive master på høsten.

Tror det er instituttet som bestemmer det. Du må også vite om det er veiledere som er villige til å ta inn nye masterstudenter det semesteret. Når du skriver om det er mulig på høsten mener du da å bare skrive masteroppgave på et semester? Da tror jeg du har en god sjanse siden de får så og så mange timer betalt for å veilede, og bruker du ikke alle timene så får de mer penger for mindre jobb. 

Share this post


Link to post

Det er fint mulig. Det er bare å prate med instituttet/avdelingen du vil skrive for. Flere som forskyver det sånn. Regner med du er siving og skriver 30 stp.-master?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...