Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hr vil NTNU-ledelsen gjøre universitetet til et samlebånd. Nils Christie sa det at universitetet blir skole, for vi stykker opp alt i emner og moduler og lager systemer av alt. La studentene ta den tiden de trenger og studere slik de vil!

 

Evige studenter er ikke det vi trenger.

 

Når de omsider kommer til arbeidslivet vil de finne ut at prosjekter gjerne har en tidsfrist man må forholde seg til.

 

 

Nå er det ganske gjennomgående, hvertfall i min forening, at de fleste av de som bruker 1-2 år ekstra pga store verv  i forening, uka, etc er de som virker som de dyktigste menneskene. Det er ikke bare faglig dyktighet som teller. 

 

 

Ingen som benekter at det er fornuftig og lærerikt å ha verv.

Poenget mitt er at man bør være student først, og alt mulig annet etterpå. 

 

Hvis man ikke klarer å sope inn et eneste studiepoeng i løpet av et helt år slik at man ligger 60 stp bak, 

 

 

Nå burde det å være student handle om mer enn å sope inn poeng, men å tilegne seg et solid fundament av fagkunnskap man kan ta til seg videre i livet. Det som er synd er at nå har fokuset blitt til å nettopp sope inn poeng, fremfor å fordype seg i fagområder, knytte sammenhenger på hvers av fagretninger og å produsere forskning.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hr vil NTNU-ledelsen gjøre universitetet til et samlebånd. Nils Christie sa det at universitetet blir skole, for vi stykker opp alt i emner og moduler og lager systemer av alt. La studentene ta den tiden de trenger og studere slik de vil!

 

Evige studenter er ikke det vi trenger.

 

Når de omsider kommer til arbeidslivet vil de finne ut at prosjekter gjerne har en tidsfrist man må forholde seg til.

 

 

Nå er det ganske gjennomgående, hvertfall i min forening, at de fleste av de som bruker 1-2 år ekstra pga store verv  i forening, uka, etc er de som virker som de dyktigste menneskene. Det er ikke bare faglig dyktighet som teller. 

 

 

Ingen som benekter at det er fornuftig og lærerikt å ha verv.

Poenget mitt er at man bør være student først, og alt mulig annet etterpå. 

 

Hvis man ikke klarer å sope inn et eneste studiepoeng i løpet av et helt år slik at man ligger 60 stp bak, 

 

 

Nå burde det å være student handle om mer enn å sope inn poeng, men å tilegne seg et solid fundament av fagkunnskap man kan ta til seg videre i livet. Det som er synd er at nå har fokuset blitt til å nettopp sope inn poeng, fremfor å fordype seg i fagområder, knytte sammenhenger på hvers av fagretninger og å produsere forskning.

 

 

Det virker som om du tror jeg mener at man kun skal være student og ikke ta noen verv overhodet når man er student.

Hvis det er tilfelle så er det naturligvis galt.

 

Jeg mener at alle studenter har godt av verv og frivillig arbeid som gir mangfold og supplement til utdannelsen.

Det jeg har argumentert for her er at man ikke bør la det ta overhånd slik at man glemmer hva man primært bør holde på med; studere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sensurfirst på masteroppgave gikk ut i går. Ingenting på studentweb så langt. Hvor lenge skal jeg vente før jeg begynner å mase?

 

Dama fikk den ikke før en ukes tid etter sensurfristen. 

(Merk at sensurfristen er når sensor må levere sensur, ikke når DAIM eller Studweb må oppdateres.)

 

Anyways, hun fikk også et sensurskjema av veileder hvor hun fikk en skriftlig vurdering av arbeidet med delkarakterer, helhetsinntrykk, etc etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri søkt om å være studass, så vet ikke helt hvordan det fungerer, så jeg spør her. Hadde sist vår c++, noe som var et fag jeg likte veldig godt, og endte opp med A i. Derfor tenkte jeg at jeg nå kanskje hadde muligheten til å søke om å bli studass i det faget. Men jeg lurte på, måtte jeg i så fall søkt om det i sommer? Har ingen oversikt over når studasstillingene blir lagt ut. Ble de lagt ut i sommer, eller skjer det ved juletider(iom at tdt4102 går vårhalvåret)?

Lenke til kommentar

Da NTH ble slått sammen med Dragvoll m.fl, hvorfor fikk det navnet "Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet" og ikke "Universitet i Trondheim" eller liknende? Det ble jo ikke akkurat mer teknisk eller naturvitenskapelig når Dragvoll kom inn i bildet.

 

Og enda et NTH-spørsmål: De gode gamle sivilingeniørene fra 70-80-90-tallet hadde fireårig utdannelse. Hva manglet de i forhold til oss som i dag har fem år?

 

 

edit: Ser ut som om andelen uteksaminerte teknologer er høyere enn jeg trodde:

(fra 2013)

NTNU_Trondheim_graduates_by_subject_2013

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

 

Og enda et NTH-spørsmål: De gode gamle sivilingeniørene fra 70-80-90-tallet hadde fireårig utdannelse. Hva manglet de i forhold til oss som i dag har fem år?

 

 

Perspektivemner, prosjektarbeid før master og en MSc som definert gjennom Bologna-prosessen.

Pluss EiT og tekled!

Lenke til kommentar

Da NTH ble slått sammen med Dragvoll m.fl, hvorfor fikk det navnet "Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet" og ikke "Universitet i Trondheim" eller liknende? Det ble jo ikke akkurat mer teknisk eller naturvitenskapelig når Dragvoll kom inn i bildet.

 

Og enda et NTH-spørsmål: De gode gamle sivilingeniørene fra 70-80-90-tallet hadde fireårig utdannelse. Hva manglet de i forhold til oss som i dag har fem år?

 

"Universitetet i Trondheim" eksisterte faktisk fra 1968-1996: NTH, Vitenskapsmuseet og Den allmennvitenskapelige høgskole ("dragvoll") var formelt samlet i UNIT, Universitetet i Trondheim. At du ikke kjenner til det er i seg selv litt av forklaringen på at man valgte et annet navn i min mening, det gamle navnet antar jeg bar et minne av intensjoner uten oppfølging. At det har teknisk og naturvitenskapelig i navnet spekulerer jeg videre i var for å gjøre NTH-folket til lags, det var mye motstand der i gården mot at NTH skulle opphøre(har for øvrig også lest at siv.ingutdanningene ikke er samlet i et eget fakultet, som mange på Gløshaugen ønsket, eksplisitt fordi øvrigheten ikke ville ha et "NTH-fakultet" i det nye universitetet).

 

Den gamle siv.ingutdanningen var for øvrig på fire og et halvt år, utvidelsen til fem besto av det Han Far sa ovenfor.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen! Jeg er en 4. års FYSMAT student og jeg skal snart ha et internship-intervju med AT Kearney gjennom Skype. Dette vil faktisk være mitt første seriøse jobbintervju.

 

Er det noen av dere som har erfaring med konsulentfirmaer? Vet dere hva de kan finne på å spørre om? Jeg har hørt at i USA så gir de gjerne MBA folk "business cases". Gjelder dette også for siv.ing. studenter?

 

Setter pris på litt input hvis noen gidder.

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som har erfaring med konsulentfirmaer? Vet dere hva de kan finne på å spørre om?

Typiske spørsmål jeg har fått fra (norske) konsulentfirmaer er:

  • «Hvorfor tror du konsulentbransjen er noe for deg?»
  • «Hva mener du kjennetegner en god konsulent?»
  • «En konsulent må regne med å hoppe mellom flere ulike prosjekter i sin karriere. Hvordan vil du takle dette?»
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei alle sammen! Jeg er en 4. års FYSMAT student og jeg skal snart ha et internship-intervju med AT Kearney gjennom Skype. Dette vil faktisk være mitt første seriøse jobbintervju.

 

Er det noen av dere som har erfaring med konsulentfirmaer? Vet dere hva de kan finne på å spørre om? Jeg har hørt at i USA så gir de gjerne MBA folk "business cases". Gjelder dette også for siv.ing. studenter?

 

Setter pris på litt input hvis noen gidder.

Sannsynligvis er det kun personlig intervju hvis det er første runde, dvs. spørsmal a la de Vardark nevner og tre sterke/svake sider og andre klisjeer. Det er også ganske vanlig med forskjellige guesstimation-spørsmål som f.eks. hvor mange trær er det i Norge, hvor stort er markedet for XX i Norden, hvor mye bensin brukes av biler hver dag i verden og liknende. 

Men du slipper nok ikke unna case selv om du går siv.ing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...