Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Da fikk jeg masteren tilbake i dag, veldig bestått, så til de som kverulerte sist er jeg nå faktisk ferdig på ekte! :p

 

Fun-fact: Holger som startet denne tråden er prosjektlederen min nå. :ohmy:

Gratulerer :D

 

Blir det ring på fingeren eller ring i skuffen?

Verdens mest feminine ring bør selvsagt bli ring i skuffen. Hjelper heller ikke at ringen er en effektiv lomme-blocker.

Lenke til kommentar

De har nok ikke lov til å gjøre det retroaktivt nei.

 

I samme slengen vil jeg anbefale alle å signere dette!

http://www.opprop.net/bevarstudentfrivilligheten

 

Og jeg vil anbefale alle i å ikke signere det.

 

Når jeg, som knapt kan å integrere, klarer å jobbe fulltid som ingeniør med 180-200 reisedøgn i året samtidig som jeg tar en mastergrad på Gløshaugen så skal det for pokker være mulig å bruke noen kvelder på Samfundet uten å bli totalt akterutseilt..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her er det to saker som jeg synes er viktige:

 

1) Kombinasjonen av at øker kravene til studentene er en ting i seg selv, men kombinert med at de av en eller annen grunn gjør det vanskeligere å få permisjon fra studiene gjør at det blir mer risikabelt å ta tunge verv i studentorganisasjoner. Det finnes mange ledelsesverv i organisasjoner rundt om i Trondheim som tar nærmere 40 timer i uken. Da har man egentlig to alternativer: ta permisjon i et år (eller hvor lenge vervet nå varer), eller være deltidsstudent og dermed bruke lenger tid på studiet uten å ta permisjon. NTNU prøver nå å fjerne begge mulighetene.

 

2) De færreste studenter i frivillige verv i Trondheim hadde nok uansett blitt kastet ut av studiene med de nye reglene, men man kan ikke vite på forhånd at man klarer å sjonglere både skole og frivillig verv. Det gjør at med de nye reglene blir studenter mer nervøse for å ta på seg frivillige verv, fordi de ikke vet om de klarer å håndtere det i tillegg til skolen. Dersom en deltidsjobb kommer i tillegg -- fordi det blir vanskeligere og vanskeligere å kun leve på studielånet -- øker sjansen enda mer for at man ikke vil "risikere" å ta et frivillig verv.

 

Jeg tror litt av problemet i diskusjonen ligger i at NTNU (og antakelig en del av debattantene) ser på frivillige verv som "fyll og fanteri" som man har ved siden av studiene for å få en avveksling og ha det gøy. Dette mener jeg er fundamentalt misforstått -- for min del, som student som om noen måneder er ferdig med sivilingeniørstudiet, har vervene jeg har hatt i mine år i Trondheim hatt betydelig mer å si for min personlige utvikling enn studiene. Jeg har fått mer kunnskap og lært flere ferdigheter som jeg bruker til daglig fra mine frivillige verv enn fra studiene. Uten mine frivillige verv hadde jeg verken fått noen av sommerjobbene jeg har hatt eller jobben jeg skal begynne i etter studiene. Det er naturlig at NTNU mener at de bør være det naturlige midtpunktet som studenten prioriterer framfor alt annet, men i mine øyne er de andre erfaringene man skaffer seg i løpet av tiden som student like viktige som kunnskaper man får på haugen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Jeg kan så da skal pokker meg alle andre også kunne det samme"

 

Flott logisk sluttning! 

 

Viser også feiende flott innsikt i hva en del av ledervervene i studentfrivilligheten innebærer. Frivilligheten er det som gjør Trondheim til Norges beste studentby og bidrar til NTNUs gode rykte. Oppropet er støttet av stort sett det som kan krype og gå av frivillighet i Trondheim, studentdemokratiene og helt ned til foreninger på Gjøvik som er fascinerte av det som skjer her og som ønsker at det skal smitte over på dem på sikt. Men herre, du klarer jo jobben din og studier på siden så da er vel alle andre på eventyr ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article11582729.ece

 

Hvis en student har strøket tre ganger i et emne (og enda ikke bestått), vil han/hun miste studieretten når den nye studieforskriften innføres?

Hvis det får gjennomslag vil det gjelde fra studieåret 16/17, altså august 2016. Jeg tolker det som at kontene sommeren 2016 ikke vil telle med, så det er først stryk i desember 2016 som vil telle med. Og det har selvfølgelig ikke tilbakevirkende kraft. Men la oss håpe vi slipper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...