Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er dessverre lite trolig at det er hans forskning. Jeg leste litt om dette "selskapet" deres. En koreaner kommer fra Samsung til NTNU på post.doc oppdrag, så får to middelmådige forskere i 60-årsalderen fra NTNU et gjennombrudd innen et felt de sjeldent har arbeidet i. Virker veldig suspekt. Noe de også delvis foreslår gjennom deres opprinnelseshistorie. 

 

Jeg tror at de har skapt dette selskapet for å etablere et nanomiljø i Trondheim. NTNU har kjøpt kunnskapen/prototypen/blueprinten inn fra Sør-Korea og alle på NTNU godtar det fordi det vil gi miljøet ved NTNU nye tilskudd fra Staten. Sør-Korea som er en topp tre nasjon innen utvikling av patenter er kjente for å selge unna vitenskap og patenter mot politisk støtte. 

 

Vi har også sett dette før; nemlig med Fast søkemotor. Dette ble tilslutt omtalt som Norges svar på Enron. En tredel av søkemotorens kontrakter var fiktive og de hadde et system hvor de ga en bedrift mulighet til å kjøpe deres søkefunksjon, men at de kunne takke nei etter en måned. De fleste bedrifter takket nei, men de oppga likevel i budsjettet dette som at de hadde vunnet kontrakten. En åpenbar forfalskning for at de skulle presse aksjeprisen opp.

 

Jeg har lest fra Microsoft-kilder at de er usikre på om Fast selv den dag i dag engang har et produkt. Dette er omtalt som en av de største skandalene i teknologihistorien. Microsoft betalte vel over 7 milliarder kroner for dette. Spørsmålet er da hvorfor politiet ikke klarer å oppdage en slik gigantisk skandale? Sannsynligvis fordi de har fått ordre fra høyere hold om ikke å gjøre noe.

 

Hva skjedde med de som skapte Fast? Arne Halaas fikk NTVAs æresmedalje og Jon Markus Lervik fikk 2 års fengsel, hvorav ett av dem var betinget. Altså ingenting skjedde med dem, i en av verdenshistoriens største skandaler.

 

Dette er høyst sannsynligvis enda en bløff fra NTNU-miljøet skapt for å få et sugerør inn i statskassen og ta våre skattepenger. Norge fortjener bedre enn dette og de fortjener skikkelige forskere i et ordentlig forskningsmiljø.

 

PS! Jeg vil bare si at jeg ikke kjenner denne professoren personlig og har ingenting i mot han, derimot er jeg imot NTNU-miljøet for dets mangel på respekt for lov og orden.  

Lenke til kommentar

Hmmm...jeg merker at det blir en slags dårlig stemning hver gang jeg kommer og skriver noe i denne tråden. Jeg må innrømme at jeg er veldig kritisk til NTNU-miljøet grunnet alle de tingene jeg har sett i løpet av min tid her. UiO for eksempel har fått frem det ene kremselskapet etter det andre, som Opera Software, Algeta og lignende som er i stand til å konkurrere med internasjonale selskaper og har et veldig bra produkt skapt av lokale grundere. Vi bør ha som ambisjon å få til det samme her.

 

Men hvis folk ikke ønsker mine innspill og min kritikk av NTNU, så kan jeg slutte å poste i denne tråden. :D

Lenke til kommentar

 

 

Nei,

 

Jeg tok ikke eksamen i år, men tidligere. Som i en tilsvarende oppgave i fjor. Jeg trodde det var det han mente.

 

I det året var det 7 oppgaver og jeg bommet på å finne en eigenvektor fordi jeg klarte å ta feil i andregradsligningen (+ istedenfor -, hvis jeg husker korrekt). På grunn av dette fikk jeg hele oppgaven feil. De tok ikke hensyn til følgefeil eller noe sånt på resten av deloppgavene. Jeg manglet bare noen få poeng fra å få A. De andre var rette og ga meg omtrent 85 poeng. 

Magnus sin oppgave var tilsvarende i og med han hadde en rad-reduksjonsfeil som ga han feil eigenvektor, så hvis rettingen er noenlunde lik bør han få omtrent samme trekk. Derimot kan jeg si at de pleier å gi poeng for oppsett, men ikke alltid. Jeg fikk blant annet ikke poeng for oppsett på klagen min ved Matematikk 2-klagen, selv om det skulle være sedvanen.

Eg snakka med han godeste Antoine Julien i dag og spurte om kva retningslinjer dei har for "trykkfeil" og aritmetiske feil. Han sa at viss det er ein type feil som ikkje er så lett å kontrollere etterpå, som f. eks. løysinga på ei differensiallikning, så vil du behalde "most of the points". Han sa det ville være verre viss du f. eks. skulle finne ein vektor som var ortogonal på ein anna, eller ein eigenvektor til ei matrise, fordi då går det relativt kjapt å kontrollere svaret etterpå. Han ville ikkje vere meir presis, men eg må seie det lyt veldig lite bra for A-en min.

 

Jeg tror jeg er enig i det siste du skriver hvis det var det han sa. 

 

 

Fekk A.

 

Eg hadde tre oppgåver eg kunne få trekk på.

 

  • Gongeteikn vart gjort om til minusteikn på siste linja i løysinga av differensiallikning.
  • Feil radreduksjon gav feil eigenvektor
  • Dristig antagelse i beviset på siste oppgåva.

 

Men dei slapp meg gjennom likevel. Godt nøgd.

Lenke til kommentar

Jeg tar opp et fag jeg tidligere har ståkarakter i. Har da meldt meg opp i eksamen på nytt på Stud.web. 
Jeg ser at jeg ikke har tilgang til faget på It's Learning, og heller ikke er undervisningsoppmeldt. 
Under vurderingsmeldinger ligger riktignok faget. Dette er vel ikke noe problem, når planen min bare er å møte opp til eksamen?

Lenke til kommentar

Jeg tar opp et fag jeg tidligere har ståkarakter i. Har da meldt meg opp i eksamen på nytt på Stud.web. 

Jeg ser at jeg ikke har tilgang til faget på It's Learning, og heller ikke er undervisningsoppmeldt. 

Under vurderingsmeldinger ligger riktignok faget. Dette er vel ikke noe problem, når planen min bare er å møte opp til eksamen?

Melg deg til undervisning dersom du vil ha tilgang til It's learning. Og nei, det er ikke et problem utover at du ikke får tilgang til ressursene som ligger der.

Lenke til kommentar

 

Jeg tar opp et fag jeg tidligere har ståkarakter i. Har da meldt meg opp i eksamen på nytt på Stud.web. 

Jeg ser at jeg ikke har tilgang til faget på It's Learning, og heller ikke er undervisningsoppmeldt. 

Under vurderingsmeldinger ligger riktignok faget. Dette er vel ikke noe problem, når planen min bare er å møte opp til eksamen?

Melg deg til undervisning dersom du vil ha tilgang til It's learning. Og nei, det er ikke et problem utover at du ikke får tilgang til ressursene som ligger der.

 

Okei, det ser ut som om det meste av informasjon fortsatt går via emnets egen side, så da ser jeg ikke noen grunn i å undervisnings-oppmelde meg.

 

Forøvrig: Jeg hører mye dårlig om Tekled-læreboka. Jeg kommer til å nedprioritere forelesninger, men prøve å få med meg en del av økonomi-forelesningene. Klarer man seg med Tekled-kompendiumet kombinert med gamle eksamensoppgaver?

Lenke til kommentar

Forøvrig: Jeg hører mye dårlig om Tekled-læreboka. Jeg kommer til å nedprioritere forelesninger, men prøve å få med meg en del av økonomi-forelesningene. Klarer man seg med Tekled-kompendiumet kombinert med gamle eksamensoppgaver?

 

Jeg synes boka var kjempenyttig til øving 2, men til resten av emnet er den mer eller mindre ubrukelig. Når øvinga teller så mye som den gjør vil jeg likevel si den er verdt pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...