Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nei,

 

Jeg tok ikke eksamen i år, men tidligere. Som i en tilsvarende oppgave i fjor. Jeg trodde det var det han mente.

 

I det året var det 7 oppgaver og jeg bommet på å finne en eigenvektor fordi jeg klarte å ta feil i andregradsligningen (+ istedenfor -, hvis jeg husker korrekt). På grunn av dette fikk jeg hele oppgaven feil. De tok ikke hensyn til følgefeil eller noe sånt på resten av deloppgavene. Jeg manglet bare noen få poeng fra å få A. De andre var rette og ga meg omtrent 85 poeng. 

Magnus sin oppgave var tilsvarende i og med han hadde en rad-reduksjonsfeil som ga han feil eigenvektor, så hvis rettingen er noenlunde lik bør han få omtrent samme trekk. Derimot kan jeg si at de pleier å gi poeng for oppsett, men ikke alltid. Jeg fikk blant annet ikke poeng for oppsett på klagen min ved Matematikk 2-klagen, selv om det skulle være sedvanen.

Eg snakka med han godeste Antoine Julien i dag og spurte om kva retningslinjer dei har for "trykkfeil" og aritmetiske feil. Han sa at viss det er ein type feil som ikkje er så lett å kontrollere etterpå, som f. eks. løysinga på ei differensiallikning, så vil du behalde "most of the points". Han sa det ville være verre viss du f. eks. skulle finne ein vektor som var ortogonal på ein anna, eller ein eigenvektor til ei matrise, fordi då går det relativt kjapt å kontrollere svaret etterpå. Han ville ikkje vere meir presis, men eg må seie det lyt veldig lite bra for A-en min.

 

Jeg tror jeg er enig i det siste du skriver hvis det var det han sa. 

Lenke til kommentar

Ja, jeg trodde at det fungerte på samme måte som med opptak til master, men jeg har hørte nylig at grensen faktisk går på 4.0, derav spørsmålet. Irriterende at grensen ikke er oppgitt med tallkarakter noe sted.

Nokså sikker på at grensen er 3.5. Etter litt søking fant jeg dette fra IME (sist oppdatert i 2008), som også tilsier det. 

 

Det sagt, har du under 4 i snitt bør du nok være mer bekymret for å bli utkonkurrert av bedre kvalifiserte søkere, med mindre stillingen er skreddersydd for deg eller er innen et særdeles sært fagfelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel hatt henne i 2-3 fag. 4k såvidt, Kompleks analyse og Kompleks analyse i flere variable. Skulle egentlig hatt henne i videregående kompleks analyse nå dette semesteret, men ser ut som det blir for hardt.. Hun blir nok veilederen min til neste Jul =)

 

Jeg liker Berit, men det kommer helt ann på hva man er vant til fra videregående. En må bare venne seg til at foreleserene her ikke holder deg i hånden, og forventer du skal jobbe en del. Spesielt I matematikk 1. Når er det nok slik at forelesere varierer hvor gode de er på mindre forelesninger (3-10 studenter) og til store forelesninger som Matematikk 1. I tillegg er det en del omorganiseringer i matematikk 1 fra i fjor. Så det kan nok være en kombinasjon av flere ting du kjenner på kroppen.

 

Selv ville jeg nok spart Berit til mindre fag, da hun er helt fantastisk å prate med på to manns hånd. Samtidig bør man virkelig ikke dømme noen etter en forelesning :p Som trivia er nok Berit og ektemannen hennes John Erik Fornæss to av de som har publisert mest på NTNU. Uten at det nødvendigvis gjør henne til en god barnehage tante som skal dulle med førsteklassingene.

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vel hatt henne i 2-3 fag. 4k såvidt, Kompleks analyse og Kompleks analyse i flere variable. Skulle egentlig hatt henne i videregående kompleks analyse nå dette semesteret, men ser ut som det blir for hardt.. Hun blir nok veilederen min til neste Jul =)

 

Jeg liker Berit, men det kommer helt ann på hva man er vant til fra videregående. En må bare venne seg til at foreleserene her ikke holder deg i hånden, og forventer du skal jobbe en del. Spesielt I matematikk 1. Når er det nok slik at forelesere varierer hvor gode de er på mindre forelesninger (3-10 studenter) og til store forelesninger som Matematikk 1. I tillegg er det en del omorganiseringer i matematikk 1 fra i fjor. Så det kan nok være en kombinasjon av flere ting du kjenner på kroppen.

 

Selv ville jeg nok spart Berit til mindre fag, da hun er helt fantastisk å prate med på to manns hånd. Samtidig bør man virkelig ikke dømme noen etter en forelesning :p Som trivia er nok Berit og ektemannen hennes John Erik Fornæss to av de som har publisert mest på NTNU. Uten at det nødvendigvis gjør henne til en god barnehage tante som skal dulle med førsteklassingene.

 

Okei, ser jeg kanskje var litt kjapp til å dømme! Problemet mitt med henne var at hun gikk gjennom stoffet som om alle kunne det fra før av, og ikke som om det var helt nye konsepter man måtte fordøye. Hadde Kristian Seip i en senere forelesning, og følte han var mye bedre å ta stoffet ned på et forståelig nivå. Men igjen, jeg har bare hatt en eneste forelesning med Berit så tror ikke jeg skal gi opp på henne ennå :)

Lenke til kommentar

Bare 9 måneder igjen...

 

Hvordan i all verden jeg skal motivere meg for denne perioden, vet jeg ikke

 

 

Som trivia er nok Berit og ektemannen hennes John Erik Fornæss to av de som har publisert mest på NTNU.

Fun fact: Fornæss' Erdösnummer er 2 (han har publisert sammen med Steven George Krantz).

 

Jeg så på CV'en hans. Den var faktisk ganske imponerende. De fleste professorene på NTNU er jo stort sett folk som er representanter for teknologi-overføring som er kjøpt fra land som Sør-Korea og USA. De gjør små modifiseringer og står som oppfinnerne av patenten (LOL :D).

 

Men denne fyren har jo en sterk bakgrunn. Han jobbet 17 år ved Princeton ser jeg. Det er jo ikke alle som får jobbe der.

Var han ansatt ved Institute for Advanced Studies? Det var jo der Albert Einstein, Atle Selberg og andre storkarer jobbet. Veldig kult. Jeg skal se om jeg kan ta noen emner med han.

Endret av Bjørn-Ove
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Matematikk 1- spørsmål:

 

Etter omleggingen av matematikk-undervisningen i år har vi kun 90 minutt med ren, klassisk forelesning. For min del er det for lite. Vi rekker ikke over pensum, og det vi rekker over, tas i rekordfart. Jeg vurderer å heller se på Haakon Bakkas videoer som ble spilt inn høsten 2013. Er det noe jeg går glipp av dersom jeg ser hans eldre videoer? Er pensum endret, eller er det helt likegyldig om jeg møter opp? 

Lenke til kommentar

Matematikk 1- spørsmål:

 

Etter omleggingen av matematikk-undervisningen i år har vi kun 90 minutt med ren, klassisk forelesning. For min del er det for lite. Vi rekker ikke over pensum, og det vi rekker over, tas i rekordfart. Jeg vurderer å heller se på Haakon Bakkas videoer som ble spilt inn høsten 2013. Er det noe jeg går glipp av dersom jeg ser hans eldre videoer? Er pensum endret, eller er det helt likegyldig om jeg møter opp? 

 

Spør foreleser om det er endringer i pensum, sannsynligvis er det ikke store greiene, men det kan være småting.

Lenke til kommentar

"Gode nyheter"

 

http://www.universitetsavisa.no/forskning/article51561.ece

 

Jeg lurer på en ting...Hvordan har det seg at en person som Craig Venter som har bevist evolusjonsteorien, skapt det første syntetiske liv og var den første som klarte å sekvensere det menneskelige genom, ikke klarer å få en Nobel-pris, men disse folkene klarer det?

 

Forsøker ikke å ta noe bort fra dem, men bare et lite spørsmål jeg har fundert på...

 

EDIT: la meg forsøke å provosere litt og legge til en muslim her. Det bør få fart på debatten.

 

Innen det samme fagfeltet, så har vi jo Aziz Sancar fra USA som også bør være med i vurderingen av en Nobel-pris:

 

Herr Sancar har hatt disse oppdagelsene:

- identifisering av struktur og form/mekanisme til photolyase (DNA repareringsenzymer)

- Lagde et DNA repareringskart av hele det menneskelige genom

- Mekanisme for den circadianske klokken (kan vel karakteriseres som døgnrytme)

 

Alle disse hendelsene er jo på nivå med det Moser-ekteparet gjorde. Hvorfor dem og ikke han? 

 

Og til slutt hvorfor har Norge flere Nobel-priser enn Kina når vi vet at kineserne er så dominerende på mange av de største universitetene i verden?

Endret av Bjørn-Ove
Lenke til kommentar

Er det nokon her som har/har hatt algdat som kjenne til ei bok som blei introdusert i første forelesning ang. problem-løysing? Huske ikkje heilt tittel på boka, eller forfattar. Men undertittelen var noko a la "how to master math and [...]" og eg trur det var ei dama som hadde skreve den. Eg finn ikkje noko om denne på sidene til emnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...