Gå til innhold

Hvordan lure kjerringa


Anbefalte innlegg

Så sant så sant. Jeg tror jeg har nevnt det før, men jeg pleier å kjøpe ting mens madammen er på et av sine lengre opphold i Italia, uten meg.

Hun bryr seg nemlig ikke noe om jeg må leve på nudlesuppe i hennes fravær, så lenge husleie og strømregning blir betalt. Det siste prioriterer også jeg høyere enn kamerautstyr.

9059116[/snapback]

 

Jepp. under sånne forhold er de fleste damer veldig fleksible å forståelsfulle.

Endret av Patrol_33
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg ei lita snelle som henger over skulderen min, men jeg har da en mor. Som i stadig økende grad er bekymret økonomien for sin 24 år gamle sønn. Dette har resultert i at mitt nye D80 heter FujiFilm Finepix 6500fd når jeg er hjemme på besøk. Hun kommenterte noen bilder jeg viste fram på pc'en og sa at "så fine bildene dine har blitt, har kameraet vært på rens?". Jada.

 

Andre triks som har vist seg å fungere kjærestemessig for meg er spontant og "helt uten grunn" gi etter for en av hennes ønsker, f.eks den ferieturen hun alltid har snakket om - for så å nevne det i forbifarten når hun gir deg en klem at du har kjøpt noe sable dyrt til deg selv. Husk på å holde hardt rundt henne her, i tilfelle hun allikevel slår seg vrang.

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar

Siden jeg og damen har seperat økonomi, og hun ikke kan se hva jeg har på sparekontoen bruker jeg bare å runde av litt nedover (feks D80 /m vertikal grepet ble rundet ned ca 2k :p)

får jeg heller sulte meg selv litt :p

trenger though kamera gaaanske mye da mitt gamle (d50) ikke hadde LEX utgang, noe jeg trenger for å ta studio bilder, gjør ikke sånt med ting som ikke er super viktige =)

Lenke til kommentar

NYTT UTSTYR PÅ 10 DAGER!

 

Her er en taktikk som faktisk funker:

 

Dag 0:

Si at du må ha nytt kamera (Kom med argumenter som at kameraet må repareres, fokuserer feil eller liknende).

 

DAG 1:

Gjenta - og tilføj at du er ved å undersøke hva som kan erstatte det gamle.

 

Dag 3:

Si at priser på kvalitetskameraer er mye høyere enn du hadde forventet. Ta en snakk rundt pris/kvalitet/holdbarhet. (det er dyrere å kjøpe et billig kamera som må skiftes etter et år enn å kjøpe kvalitet som holder "hele livet")

 

Dag 5:

Si at du har funnet det perfekte kamera. "Det hedder Nikon D2Xs, det har alt jeg trenger. Nu er jeg ved å undersøke priser". Fortell om alle fordelene ved dette kameraet.

 

Dag 6: Si at D2Xs koster 45.000,-. Argumenter kraftig for at dere har råd til det om dere tar det på avbetaling over 5 år. Argumenter intenst om alle fordelene ved dette kameraet.

 

Dag 7-9: Gjennta argumenter fra Dag 7. Skap konflikt og dårligstemning. Når det hele er litt kjipt og du er ved å være lei - så husk det gjelder et nytt kamera! Stå på!!

 

Dag 10:

Si at du har tenkt over saken og kommet frem til at ekteskap handler jo også om å komme hverandre i møte. Si noe om at kjærlighet er viktigere enn materielle goder. Gi fruen et klem (kan du greie en tåre i øjenkroken her så har det god effekt). Hvisk henne i øret at for hennes skyld så har du slakket veldig på kravene til kamera - du kan faktisk nøjes med et kamera til bare en tredjedel av prisen. Det hedder Nikon 200D...)

 

 

Det var det hele. Nytt kamera på 10 dager.

Lenke til kommentar

Skal gifte meg til høsten, med ei som ikke vil ha glass, krystall etc. til gave. Vil helst ha penger (glass etc har vi fra før)

Pengene skal gå til Plasma-skjerm og en litt orntlig 7.1 forsterker, sier hun

Helt greit for meg det. :w00t:

 

Kamera-utstyr handler som jeg vil, så lenge jeg betaler alle regninger som har med husholdningen å gjøre.

Lenke til kommentar
Skal gifte meg til høsten, med ei som ikke vil ha glass, krystall etc. til gave. Vil helst ha penger (glass etc har vi fra før)

Pengene skal gå til Plasma-skjerm og en litt orntlig 7.1 forsterker, sier hun

Helt greit for meg det. :w00t:

 

Kamera-utstyr handler som jeg vil, så lenge jeg betaler alle regninger som har med husholdningen å gjøre.

9064614[/snapback]

 

Ser ut til at du har fått deg et ekte kvinnfolk! ;)

Lenke til kommentar

Enn så lenge veldig greit å sleppe å tenke så mykje på om nokon blir sure over at eg brukar f.eks dei kommande dimmepengane på kamera og optikk...

 

Kan hende det har vorte nevnt, men eit godt argument for nytt kamera o.l må vere at du kan ta enda bedre bilde av barn og alt mulig anna som den bedre halvdel vil ha dokumentert så godt som mulig? (For dei som har barn)

 

Edit: leif

Endret av archanios
Lenke til kommentar
Skal gifte meg til høsten, med ei som ikke vil ha glass, krystall etc. til gave. Vil helst ha penger (glass etc har vi fra før)

Pengene skal gå til Plasma-skjerm og en litt orntlig 7.1 forsterker, sier hun

Helt greit for meg det. :w00t:

 

Kamera-utstyr handler som jeg vil, så lenge jeg betaler alle regninger som har med husholdningen å gjøre.

9064614[/snapback]

 

Ser ut til at du har fått deg et ekte kvinnfolk! ;)

9067533[/snapback]

Tja, ikke skikkelig nok. En skikkelig dame (og mann) velger LCD-skjerm :cool:

Lenke til kommentar

Underholdende tråd. :!:

 

Jeg vet ikke om det er en fordel å være dama i forholdet .. :hmm:

 

Han har akkurat "lurt inn" sko til flere tusen, så da bør det vel være uproblematisk å komme med et nytt objektiv og en ekstern blitz snart?

Men om jeg tør å avsløre prisen er en annen sak ... Jeg tror ikke helt han forstår hvorfor jeg må ha en blitz til over 2k, og enda mindre et nytt objektiv til over 3k - "du har jo et fra før".

 

Men jeg tror nå at vi begge er litt rimelige i forhold til hverandres utskeielser, dessuten har vi ofte lyst på de samme duppedingsene (LCD-TV, ekstern harddisk, DVD-spiller ... ).

Endret av tibia
Lenke til kommentar
Skal gifte meg til høsten, med ei som ikke vil ha glass, krystall etc. til gave. Vil helst ha penger (glass etc har vi fra før)

Pengene skal gå til Plasma-skjerm og en litt orntlig 7.1 forsterker, sier hun

Helt greit for meg det. :w00t:

 

Kamera-utstyr handler som jeg vil, så lenge jeg betaler alle regninger som har med husholdningen å gjøre.

9064614[/snapback]

 

Ser ut til at du har fått deg et ekte kvinnfolk! ;)

9067533[/snapback]

*kremt* :whistle:
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tråden burde utvides til å dekke mer enn kamera, lenge siden jeg har sett så mye bra på forumet her :-)

 

Klassisk kvinnfolk-argument: "Den vi har fungerer jo bra, hva skal vi med ny da?" :-D

9146835[/snapback]

Jeg pleier å parere den ganske greit med "De 14 parene med sko fungerer jo helt greit, hva skal du med nye nå?".

Dette følges gjerne opp med at: "Klær og sko er primærbehov, det er ikke kamera",

noe jeg igjen parerer med at "Det at klær er primærbehov gjelder det første settet med tøy som dekker behovet for varme og beskyttelse. Alt i tillegg er luksus og mote."

 

Etter å ha kjørt denne noen ganger, så klarer man å få til en felles forståelse om at kamera, stereo etc. ikke er mindreverdig i forhold til klær og sko.

 

Jeg synes ikke det er noe poeng å lure kjerringa, men synes jo etter dette at det er verdt å gjøre noen poenger om at TV, foto, stereo etc. er gjenstander som benyttes av alle i familien.

 

En øvelse for viderekomne er å ikke sette av nok penger i desember til alle regninger som kommer utover i februar/mars. Når så veiavgift, kringkastingsavgift, ekstra høy strømregning etc. kommer, så innser man at alle kontoer må tømmes, og alt innkjøp ut over mat må stoppes. Kanseller gjerne noen bokklubbabonnementer/bladabonnementer for å gjøre et poeng ut av hvor trang økonomien er. I mai vet man at feriepengene er i anmarsj i juni, og at kona er sulteforet på shopping. Så i mai foreslår man at siden det har vært så trangt den siste tiden, så bør man i en periode ta vare på alle kvitteringer og se hvor mye penger som brukes på ulike ting.

"Vi begynner i juni", sier du.

Som sagt så gjort. Gjennom sommeren, så vil det foretas mye shopping av sko, vesker, klær etc, og du passer på å ta vare på hver eneste kvittering (og for alt annet som kjøpes). Etter 2-3 mnd, så gjør man en oppsummering, der man oppdager at: "Oj, det brukes faktisk ganske mye på klær og sånt." Det er nå det ikke er viktig å komme med sur kritikk, men heller si at "jeg forstår at du synes det er moro å shoppe, og vi har jo råd til noe ekstra, så lenge det ikke går som i mars, da vi nesten ikke hadde råd til mat en gang. Jeg tror vi må sette av de pengene vi skal bruke utenom det nødvendigste og fordele dem på deg og meg, slik at vi begge kan glede oss over å av og til ha råd til det lille ekstra". Og vips kan man bruke like mye penger som kona bruker på shopping av klær til kamera og slikt.

Noen vil kanskje si at dette ikke er å lure kona, og jeg er enig, det er bare rettferdig fordeling. Tenk heller gjennom dette: Når kona gjemmer kleskjøpene sine blant dagligvarer og argumentasjon om primærbehov, hvem er det som lurer hvem da? :cry:

Damene skeier ut med dyre klær en gang i blant. Klart vi skal ha lov til det samme på "hardware". :) Argumentasjonen i etterkant er lett å ta når man allerede har etablert en felles forståelse om at man har ulike interesser og at mange småkjøp er like dyrt som få store.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg må revurdere kjønet mitt, for jeg kjenner meg ikke igjen i så mye her. Jeg prioriterer gjerne optikk over sko, og ny TV er fint å kjøpe siden den var på salg og den gamle liksom ikke var lcd-tv, selv om den funket fint.

 

Men kreative er dere, det skal dere ha. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg må revurdere kjønet mitt, for jeg kjenner meg ikke igjen i så mye her. Jeg prioriterer gjerne optikk over sko, og ny TV er fint å kjøpe siden den var på salg og den gamle liksom ikke var lcd-tv, selv om den funket fint.

Joda, og det finnes menn som har shopping som hovedhobby, elsker å kjøpe både klær og sko, parfyme etc. Men de vanker ikke her ;o)
Lenke til kommentar

Hmmmm... åbentbart er 98% af norske fotoentusiater mænd - og de er gift med nogle gæs! Stakler!

 

Men... det er ikke nødvendigvis nemmere for en kvinde! Min mand er meget lidt krævende, materielt. Hans hobbies er fodbold, skak og fuglekigning, og han har det fint med sin gamle Olympus-kikkert. Fodboldstøvler plejer jeg at give ham som gave, men han slider dem op på ca. 3 år, og det kan jo ikke kompensere for ret mange optik-indkøb! Vi har fælles økonomi, og små børn, og når HAN aldrig bruger penge på sig selv, hvordan kan jeg så gøre det?

 

Og sjovt nok: Folk FORVENTER at mænd har dyre hobbies - gamle hobby-biler - gigant fladskærme med fede surroundanlæg - etc - men hvis man som kvinde vil bruge penge på den slags er man et egoistisk monster...

 

Heldigvis er han sød. Og efter at have lavet non stop lobby-arbejde for indkøb af spejlrefleks siden Pentax lancerede k10d, så har jeg omsider bestilt kameraet idag - helt uden lusk og snyd. Det eneste jeg måtte love ham var, at kameraet havde et program, hvor han af og til kunne dyrke lidt point-and-shoot fotografering også.

 

Det HJALP da også, at nogle tyve smadrede bilruden og stjal vores Panasonic FZ30 i sommers... men det var altså ikke mig, der fik dem til det!

Lenke til kommentar
Jeg slet med å lese det der, men som oftest er kvinnes dyre-hobby å shoppe, noe jeg ser på som unyttig.

9236188[/snapback]

Ikke nok med at du sliter med norske dialekter; du sliter med dansk også - sover du timen :hmm: ?

 

Strengt tatt er vel også menns hobby å shoppe dyrt - men vi må liksom handle stereo, surround, foto, data kort sagt dingser. Mange jenter setter mer pris sko, klær, samt det å shoppe sammen.

 

Heldigvis ikke alle, Mette er et godt eksempel på det; en vennine av meg er av samme kaliber. Hun fikk et speilrefleks i morgengave - etter eget ønske.

 

 

Mette - lykke til med nytt kamera.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...