Jump to content

Snirfle

Medlemmer
  • Content Count

    842
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

14 :)

About Snirfle

  • Birthday 07/12/1980
  1. Det blir eventuelt siste utvei. Nå sletter jeg buffer og sånt på play services når den begynner å spise batteriet, og da tar det en stund før problemet kommer tilbake. Jeg har hatt lignende problemer tidligere, og det har alltid forsvunnet av seg selv etter noe tid, så jeg håper at det gjør det denne gangen også.
  2. Jeg har en S7 som de siste tre-fire ukene har begynt å oppføre seg merkelig. Google services tar hele batteriet, det kan innimellom droppe 30% på 20 minutter uten bruk. Det er ikke så ille hele tiden, men jeg må lade telefonen flere ganger om dagen. For fire uker siden kunne jeg gå to døgn uten å lade, så noe er galt. Jeg fikk en systemoppdatering fra Samsung noen dager etter at problemet begynte, men den gjorde ingen forskjell. GPS av gjorde heller ingen forskjell. Jeg har gjort en factory reset, uten at det har hjulpet nevneverdig på tilstanden. Nå kjører jeg telefonen i safe mode en stund for å se om det muligens er en app som spiser ressurser, men hvis det ikke er det, hva burde jeg da gjøre? Noen tips til å finne ut av det?
  3. Det har en del med kvaliteten på kverningen å gjøre. Jeg har en Wilfa kaffekvern, og den kverner ikke helt jevnt slik at det alltid er mange små partikler som slipper gjennom filteret i presskanna. Hjelper litt å sikte kaffen før den går i kanna, men ikke 100%. Med fabrikkvernet kaffe så unngår man i stor grad dette problemet. Når det er sagt, jeg synes likevel at presskannekaffe er for "grumsete" for min smak.
  4. Kjøper du Aeropress i Norge så er det ca 500. Jeg foretrekker Aeropress framfor presskanne, for jeg liker ikke ufiltrert kaffe. For grumsete for min smak. Aeropressen er mye enklere å rengjøre. Aeropress duger ikke hvis man skal lage kaffe til mange, dog. Til daglig bruker jeg Kalita hjemme, Aeropress på jobben og på tur. Vi har også ordentlig espressomaskin på jobben, men det er for mye styr. Moccamasteren tas ut av skapet når foreldre og svigerforeldre er på besøk. Kapselkaffe er ikke kaffe, uansett hvor mye George Clooney forsøker å overbevise folk om det motsatte. Abonnerer på kaffe fra kaffebox.no.
  5. Ja, men for min del så startet GPS-problemene før 7.0-oppdateringen. Så jeg har foreløpig konkludert med korrelasjon og ikke kausalitet. Jeg bor i Oslo, og det virker som om det er nesten umulig å få en stabil gps-fix her for tiden. Når jeg sjekker antall satellitter brukt til fix så veksler det uforklarlig mye. Kan være 8, etter noen sekunder er det 0, så plustelig 4 og så 0 igjen. Spiller ingen rolle om jeg er ute eller inne, det samme skjer.
  6. Jeg synes jeg så det blinke med FM-frekvensen til P1 en gang. Det ser ut til å være informasjonsskilt av noe slag? Det er jo ganske mange av dem i tunnelen.
  7. Det er riktig at den automatiske avlesingen av bilskilt kan lese polske skilter som norske. Det som skjer da er at eieren av norsk bil med samme registreringsnummer blir belastet for passeringen(e) (jeg sjekker ofte mine egne passeringer pga feil som kan skje). Når eier av norsk bil oppdager dette og tar det opp med bompengeselskapet så blir passeringen kreditert eieren og bilnummeret havner i en "svarteliste" som betyr at det for framtiden går til manuell behandling når det kommer inn passeringer. Biltype kontrolleres opp mot Autosys (heter det det fremdeles?), og ofte er det null problem for et menneske å se at det dreier seg om polske skilter. Jeg vet ikke hvordan avtalene med Polen er, så det kan hende at polske skilter i praksis betyr fritak for betaling hvis det ikke kan kreves inn. Det vil med andre ord si at hvis bompengene ikke kan kreves inn så spiller det ingen rolle hva slags bokstavkombinasjon han har på polske skilter. Hvis de kan kreves inn så spiller det heller ingen rolle hvilken bokstavkombinasjon han har på polske skilter.
  8. Fordelen man får med forskuddsbetaling er 20% rabatt på passering og dette bortfaller sikkert hvis man er i minus. Men hva med timesregelen (kun betale for 1 passering i timen), er den også knyttet mot at det er penger på konto? Etter det jeg husker fra den gangen jeg jobbet med dette, så bortfaller ikke rabattene men kontoen går i minus. Flere passeringer innenfor en time bortfaller heller ikke. Når kontoen er i minus så kan innkrevingen finne på å sette i gang, med tilleggsavgifter. Det blir fort dyrt. Spørsmål 1: Det er ingen minstegrense, der jeg jobbet gikk det ut faktura en gang i måneden. Skiltet leses ikke manuelt, det er maskinell lesing av bildefilene og automatisk utsending av faktura. Kostnadene ved dette er irrelevante all den tid bompengeselskapene ikke har anledning til å ikke kreve inn bompenger. Spørsmål 2: Ja. Hvis du fjerner brikken og drar på Norgesturné så vil det resultere i at passeringene belastes eksisterende avtale med fordel av eventuelle rabatter som gis for passeringer i andre bomanlegg enn det du har avtale i. Hvis du likevel skulle få regning på enkeltpasseringer uten avtale så kan du få lagt disse inn på avtalen din likevel. Å bruke brikken sparer deg for potensielt etterarbeid og sannsynligvis for litt penger. Spørsmål 3: Nei, som Sexylubb1 sier, fakturaen har ikke forfallsdato. I vilkårene for avtalen din står det nok noe om dette. Eksempel: Du har 257,- igjen på kontoen og det er sendt ut en ny faktura på forskuddsbeløp. Du selger bilen (tar med deg brikken og fjerner bilnummeret fra avtalen) og har ikke planer om å kjøpe ny bil før om 7 måneder, men de 257,- står der. Da skal du i utgangspunktet ikke få en eneste påminnelse om denne fakturaen før du begynner å trekke fra avtalen igjen når ny bil er på plass. Hvis jeg skal gi noen tips til en bompengehater, så er det så enkelt som at denne kampen vinner du ikke. Du klarer ikke å snike deg unna å betale for passeringene ved å være "lur", etter 12 år med helautomatiske bomstasjoner så har bompengeselskapene sett alle triksene i boka. De aller, aller vanskeligste kundene jeg hadde var akkurat den typen som trodde de skulle "lure systemet" og som ikke helt skjønte hvor det gikk galt når de likevel måtte betale. Og når de ikke skjønte noe så skulle de iallfall ikke betale for det!
  9. Snirfle

    Lader sakte

    Det er ikke så lenge siden det kom en oppdatering til Z3 Compact som gjorde noe med ladingen, kanskje det er den som er årsaken? Gitt at telefonen faktisk er oppdatert. http://www.techtimes.com/articles/166805/20160624/sony-xperia-marshmallow-update-brings-soft-charging-what-does-charging-optimization-do.htm
  10. Snirfle

    Trafikalsk klagemur

    Var det flere som kjørte E18 østover fra Kristiansand i dag? Kø gjennom nesten hele Telemark. Iallfall, da vi etter hvert kom oss til 110-sonene så ble det uvanlig mye knuffing i feltskiftene pga relativt tett trafikk. Blindsoner er sånt man tilsynelatende gir faen i når man har vært nødt til å ligge bak en "lusekjører" en periode. Og med "lusekjører" mener jeg at trafikken i høyre felt fløt helt greit i ca 100 km/t. Jeg ble vitne til en utålmodig sjel som la seg ut i venstre felt i en alt for liten luke og som attpåtil glemte å trø inn gasspedalen. Han som kom bak måtte stå på bremsene, mistet veigrep og vinglet noe voldsomt. Jeg håper han hadde dashcam og at han anmelder det hele. Det der kunne gått så utrolig galt.
  11. Vi kan, men det blir ikke riktig. Og det krever mye jobb, siden du ikke oppgir mengde i vekt, eller kcal-innhold i ferdigvarene du har spist. Så da må vi f.eks. først søke fram kcal-innhold i Nordfjord osteschnitzel og deretter gjette hvor mye den halve du spiste veier. Skal du telle kcal så er første bud å veie maten du spiser. Og det er enklere å registrere det du spiser på en nettside eller en app. Lifesum, MyFitnessPal, etc.
  12. Det står i linken over her fra helsedirektoratet: Det kan være nødvendig å framvise legeattest. Det står ikke at det er et absolutt krav, men tollmyndighetene vil be om det hvis de av en eller annen grunn har behov for det. Vil man være på den sikre siden så reiser man med legeattest (jeg har ikke en slik, selv om jeg hamstrer på utenlandsturer), men jeg har aldri hørt om at noen har blitt avkrevd det. Jeg har heller aldri hørt om noen som har måttet framvise legeattest for nettbestillinger som er under tollgrensa. Mine pakker blir støtt og stadig åpnet i tollen, men jeg har på noe over to år med privatimport ikke hørt noe mer enn den tollklistrelappen på pakken.
  13. De som kjører med promille på dagtid på hverdager har nok en tendens til å ha et drikkemønster som er uforenlig med å ha førerrett. Joda, jeg generaliserer, for all del. For min del kunne det gjerne vært alkolås på absolutt alle biler. Dessuten så er jeg ikke sikker på om motivet for å ha slike kontroller er "god statistikk", skulle tro det ser bedre ut for politiet dersom de tar så mange fyllekjørere som mulig.
  14. Snirfle

    Trafikalsk klagemur

    Nå går jo ikke E39 innom Kvinesdal, så det navnet bør revurderes.
  15. Først, bare for å ha sagt det, jeg skjønner godt hvorfor du ønsker dette. Jeg tror ikke du vil få utført en full hysterektomi uten at det er snakk om medisinske tilstander. Hvis livmor fjernes så kan du ikke menstruere rent fysisk. Hvis eggstokkene fjernes så trer du antageligvis rett inn i overgangsalder med alle problemer det fører med seg, og det skal mye til for at noen får utført det uten at det er et faktisk behov for det. Har du tenkt på sterilisering? Altså at egglederne kuttes, men ingenting fjernes? Du vil fremdeles ha menstruasjon og hormonproduksjonen endres ikke, men du blir rett og slett steril. Det er et relativt lite inngrep som skjer ved kikkhullskirurgi.
×
×
  • Create New...