Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Ja, er vel enkelt og greit mer aktivitet som lærer enn jeg har tenkt over. Gjerne for meg :yes: 3000/3600 kcal dagen er uansett altfor lite. Ofte jeg må gi meg mens jeg er sulte. Bare fint å spise mer :fun:

 

Nytt spørsmål:

Vil helst alternere mellom lav- og høyrep i programmet mitt. Hva tenker dere er best av løpende veksling (høy og lav hver uke), eller feks seks treninger høyrep, seks treninger lavrep, repeat?

 

Tenker sistnevnte kanskje gir mer kontinuitet? Har alt en A- og en B-dag (~samme muskelgrupper, men forskjellige øvelser). Hvis jeg skal variere belastning hver uke, går det tålelig lenge mellom hver like treningsøkt.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er vel enkelt og greit mer aktivitet som lærer enn jeg har tenkt over. Gjerne for meg :yes: 3000/3600 kcal dagen er uansett altfor lite. Ofte jeg må gi meg mens jeg er sulte. Bare fint å spise mer :fun:

 

Nytt spørsmål:

Vil helst alternere mellom lav- og høyrep i programmet mitt. Hva tenker dere er best av løpende veksling (høy og lav hver uke), eller feks seks treninger høyrep, seks treninger lavrep, repeat?

 

Tenker sistnevnte kanskje gir mer kontinuitet? Har alt en A- og en B-dag (~samme muskelgrupper, men forskjellige øvelser). Hvis jeg skal variere belastning hver uke, går det tålelig lenge mellom hver like treningsøkt.

 

Av flere naturlige årsaker, bl.a. grunnet nedbryting og styrking av bindevevet etterhvert som ukene går, ville jeg istedet for å kjøre tung/lett/tung/lett annenhver økt/uke startet med høyreps den første uken - økt vektene ukene etter med nedadgående rep.antall.

 

Antar at det er variasjon du er ute etter, og her får du rikelig med variasjon og kan samtidig sikre deg nedbrytning av bindevevet hele veien mot deload.

 

Eks:

Uke 1 - 15 reps.

Uke 2 - 12 reps.

Uke 3 - 10 reps.

Uke 4 - 8 reps.

Uke 5 - 6 reps.

Uke 6 - 5 reps.

Uke 7 - Deload.

 

Antar at du ikke snakker om baseøvelser her. Om så ville ikke jeg personlig ha kjørt de i høyreps uansett da du har isolasjonsøvelser til slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål helt på sida, som HASTER (ølsalget stenger snart). Takknemlig for raske svar her :) Jeg har hatt en veldig god treningsøkt i dag. Hvor mye kukker jeg den om jeg tyller i meg ~8 pils? Fikk helt vanvittig lyst på noe godt i glasset :lol: Men treningsøkta var jo veldig god..

 

@thread:

Takk for fint svar, Høna :)

 

Med høyrep, mente jeg 8-10 reps. Lavrep = 3-5.

 

Og,ja,det du skisserer, er vel det som stort sett er fasiten. Men så har jeg lest at det kan være fordelaktig å variere belastning oftere enn det. I tillegg til at det er gøy å løfte tungt, da :fun:

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Countryman, hva legger du i «høyrep». 8? 10? 12? 15? Og hva er ulempen med å trene høyreps på base hvis man kjører det motsatt vei enn ditt forslag, øker med antall reps i stedet for antall kg pr. Økt.

 

Høyreps i base anser jeg som 5-8reps+.

 

I utgangspunktet mener jeg baseøvelser bør trenes som 5reps-maks, så sant man ikke er veldig erfaren.

 

Flere grunner til det:

-Man mister konsentrasjonen og gjør feil = skade.

-Det er klokt å inkludere både tung og lett trening i styrketreningsregimet sitt. Da er det naturlig å føre tunge løft i baseøvelsene, og lett trening i tryggere omgivelser som isolasjonsøvelser som oftese befinner seg i.

 

En annen grunn til at det er godt å inkludere både tung og lett trening er at man ikke får gitt nervesystemet en real rapp med lett trening alene. Skal du slite på nervesystemet må du inkludere tunge løft.

Dette blir også svaret på det du spør om: Det strider mot all logikk å starte en treningssyklus med lavreps/tung trening for så å eskalere repetisjonene utover i syklusen og samtidig lette på belastningene.

 

Dette gjelder for all trening, men samtidig vil jeg legge til at det er fint å legge inn en lett uke (aktivi restitusjon) i ny og ned - men det blir noe annet.

 

Spørsmål helt på sida, som HASTER (ølsalget stenger snart). Takknemlig for raske svar her :) Jeg har hatt en veldig god treningsøkt i dag. Hvor mye kukker jeg den om jeg tyller i meg ~8 pils? Fikk helt vanvittig lyst på noe godt i glasset :lol: Men treningsøkta var jo veldig god..

 

@thread:

Takk for fint svar, Høna :)

 

Med høyrep, mente jeg 8-10 reps. Lavrep = 3-5.

 

Og,ja,det du skisserer, er vel det som stort sett er fasiten. Men så har jeg lest at det kan være fordelaktig å variere belastning oftere enn det. I tillegg til at det er gøy å løfte tungt, da :fun:

 

Håper du valgte å kjøpe øl. En slik kveld i ny og ned ødelegger ikke stort. Faktisk kan det hende det gjør deg godt å få lufta hodet litt i stressende hverdager.

 

Min mening er bare et forslag Bjarnemann. Dette har jeg erfart både på meg selv og andre at fungerer godt.

Det vil ikke dermed si at det ikke finnes andre løsninger som fungerer like godt, kanskje tilogmed bedre ;)

Med det mener jeg at det ikke finnes noen fasit her hos meg for hva som fungerer best for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte øl. Men jeg har venta med å åpne den til jeg så an hva svaret her inne ble :lol: Har googla enn så lenge, men det har egentlig vært fånyttes. Den eneste kilden jeg stoler på, er DST.

 

Da blir det øl :fun: Har ihvertfall spist godt, også er det ~åtte timer siden jeg la ned vektene. Om jeg taper 20-30% på det driter jeg i, så lenge jeg ikke kukker brorparten av økta.

 

Skål!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er egen empiri i utgangspunktet ubrukelig, men for min del har ikke en sekser på fredagskvelden etter en saftig beinøkt vist seg å ha noen innvirkning. Dette kan i alle selvfølgeligheter være noe som stemmer for kun meg, men det er noe som ofte blir diskutert i min omgangskrets og vi kommer oftest til den konklusjon at det kun virker inn på evnen til å bevege seg dagen derpå på morgenen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kake: Jaa, jeg har aldri vært typen som drikker tre øl. Eller spiser fem ruter sjokolade. Hvis jeg bare skal drikke litt, kan jeg like gjerne la være.

 

Neste økt blir ikke før tirsdag. Får håpe at den ikke blir påvirka.

 

Duf: noen nnvirkning har det nok. Spørsmålet er hvor mye. -30% synes jeg er helt levelig. Men om man "mister" 80% av økta, så blir det jo noe annet.

 

Men fint å høre at det ikke er verdens undergang. Jeg er fornøyd med valget :fun:

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Nå er egen empiri i utgangspunktet ubrukelig, men for min del har ikke en sekser på fredagskvelden etter en saftig beinøkt vist seg å ha noen innvirkning. Dette kan i alle selvfølgeligheter være noe som stemmer for kun meg, men det er noe som ofte blir diskutert i min omgangskrets og vi kommer oftest til den konklusjon at det kun virker inn på evnen til å bevege seg dagen derpå på morgenen.

Samme her.

 

Følelsen man har i kroppen når man drar på trening dagen derpå er kanskje ikke like god, men økta i seg selv er ofte det likevel.

 

Man skal leve litt og :)

Lenke til kommentar

Tror nok alderen har litt å si, ja. Da jeg var russ, kunne jeg fint drikke, trene og jobbe om hverandre. Null problem. Karatefylla på natta, ut på stand (salgsjobb) dagen etterpå. Selge mye. Tjene mye

 

Nå: fylla på lørdag = redusert til minst mandag/tirsdag. Har til og med hendt at jeg har hatt en dårlig torsdag etter å ha drukket lørdagen som var.

 

:nei:

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årets mål er en svensk klassiker

Vasaloppet 90km ski

Vätternrundan 300km sykkel

Vansbrosimmet 3km svøm

Lidingöloppet 30km løp

 

Deltatt på noen triatlon siste årene, så de 3 siste der er ok. Men langrenn er noe nytt. Kjøpte ski like før jul, og prøvd å lære meg teknikk. Gikk Holmenkollmarsjen 52km i går som oppvarming til Vasaloppet om 2ish uker. Ganske ødelagt i dag.

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...