Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg har powerlift og er forsåvidt fornøyd. De er utrolig holdbare. Etter ca 1,5års bruk ser de fremdeles ut som nye.

Kremt...på tide å øke aktivitetsnivået på gymmet tenker jeg :)
Haha, mye mulig. Jeg er veldig lett og løfter ikke i flere 100 kgsklassen. Mulig det har noe å si. Men jeg bruker dem i snitt 3 ganger i uken.
Lenke til kommentar

Noe som anbefales av styrketrening (Armer/overkropp) som man kan gjøre hjemme uten noe fancy utstyr?

Og som har noe effekt selvsagt.

Lettere å få effekt med vekter, progressive overload og sånt. Å få boe effekt med egenvektstrening er ikke lett, da bør du hvertfall ha tilgang på en pullup stang.

Er målet å få store guns? Bli sterk i forhold til egen kroppsvekt?

Lenke til kommentar

 

Noe som anbefales av styrketrening (Armer/overkropp) som man kan gjøre hjemme uten noe fancy utstyr?

Og som har noe effekt selvsagt.

Lettere å få effekt med vekter, progressive overload og sånt. Å få boe effekt med egenvektstrening er ikke lett, da bør du hvertfall ha tilgang på en pullup stang.

Er målet å få store guns? Bli sterk i forhold til egen kroppsvekt?

 

 

Ikke muskelmann akkurat, bare litt mer muskler generelt i overkroppen.

Lenke til kommentar

 

 

Noe som anbefales av styrketrening (Armer/overkropp) som man kan gjøre hjemme uten noe fancy utstyr?

Og som har noe effekt selvsagt.

Lettere å få effekt med vekter, progressive overload og sånt. Å få boe effekt med egenvektstrening er ikke lett, da bør du hvertfall ha tilgang på en pullup stang.

Er målet å få store guns? Bli sterk i forhold til egen kroppsvekt?

Ikke muskelmann akkurat, bare litt mer muskler generelt i overkroppen.
Du kommer deg i mål med egenvektstrening! Den største utfordringen er at du må investere litt mer i å lære deg forskjellige øvelser som overlapper hverandre progresjonsmessig. Slik at du får gradvis større belastning.

 

Dette er i alle fall cluet om du har ambisjoner om å trene i flere år. Dersom du bare vil trene littegrann for å få litt resultater, holder det jo er godt stykke på veg kun med enkle øvelser som pushups, situps, rumensk markløft, bw knebøy, finn et sted å dra litt roøvelser. Aller helst bør du jo ha et sted å trene pullups. Vær kreativ og ha det gøy.

Endret av BenWhittaker
Lenke til kommentar

 

 

Får ikke i meg nok karbohydrater ifølge my fitness pal. Så jeg vurderer skaffe meg noe karbs supplement. Er det bra?eller er det bare sukker

Fullkornsris...fullkornspasta...

Billigere får du det ikke, og i tillegg er det MAT :)

Hmm noe pasta i matpakka kan jeg få til, men er det like mange karbs per gram?

 

 

Både ris og pasta er jo så billig at de nærmest kaster det etter deg på vei ut av butikken?

 

Ca350ckal pr 100g nesten uansett hva du velger.

Kjenner det ikke i magen heller - bare å skuffe innpå hvis det er karbs du er ute etter.

Lenke til kommentar

I dag har jeg spist rundt 1300 kalorier. Og senere i dag skal jeg spise Peppes Pizza. Tenkte å ta meg 300 kcals med nøtter senere og. Tror dere det er nok mat for i dag?

 

 

I tillegg. Trente skråbenk på onsdag, og tok 1 sett i går for gøy. Burde jeg ta hviledag i dag?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

For å være litt positiv: http://pluss.vg.no/2...c14c06e74af2a5f

Her er ABSOLUTT all mulig honnør på sin plass!
Alt hun har gjort har vært som det bør være, langsiktig og godt planlagt.

 

 
post-126774-0-11524100-1504895738_thumb.jpg
 
Karianne trente vekk 50 kilo fett

24 år gammel veide Karianne 120 kilo. Tre år senere veier hun 50 kilo mindre. Og oppskriften er lettere enn du tror.

AV EGIL SVENDSBY OG TROND SOLBERG (FOTO)
PUBLISERT 05.09.2017 - OPPDATERT 05.09.2017 16:09

Forandringen er ekstrem, men Karianne Amundsen har ikke brukt ekstreme virkemidler.

Vektreduksjonen har vært langsiktig og planlagt fra den dagen hun bestemte seg for å forandre livet sitt. Hun forteller om dagen:

– Jeg har alltid vært stor, og hadde et sykdomsforhold til mat. I tillegg til at jeg spiste og spiste, hadde jeg bulimi. Den 30. september 2014 hadde jeg laget en stor hjemmelaget pizza. Jeg spiste hele alene, etterpå måtte jeg på badet for å kvitte meg med innholdet. Jeg lå på baderomsgulvet og tenkte: slik kan jeg ikke leve lenger. Jeg ringte faren min og sa at jeg trenger hjelp, sier Karianne.

LES MER: Slik virker trening på kroppen din

2582152.jpg
VEIDE 120 KILO: Karianne Amundsen veide 120 kilo før hun bestemte seg for at nok var nok. Foto: PRIVAT.
SATTE OPP PLAN

Sammen med faren satte hun opp et kostholdsprogram, samtidig som hun begynte med en personlig trener.

Fra dag én hadde hun en plan.

– En halv kilo i uken, ikke mer. Det er 50 kilo på to år. Jeg ville at kroppen min gradvis skulle endres. Det gjorde jeg med styrketrening, og endring av kostholdet. På den måten har jeg ikke engang løs hud, som man kan få hvis man slanker seg for fort, sier Karianne og beskriver det som å ha fått et helt nytt liv.

Nå levde ikke Karianne et kjedelig liv som tung heller. Hun utdannet seg som skuespiller og musiker, og bodde tre år i London.

LES MER: 20 myter om slanking

Vekta hadde heller ikke vært noe stort sosialt problem, etter hun sluttet på ungdomsskolen.

– Jeg ble ertet en del som barn, fordi jeg var tykk. Gymtimene var ikke morsomme for å si det slik. Det var verst på ungdomsskolen. På videregående begynte jeg på musikklinjen, og der var det rom for å være annerledes. Men det er mange ting som er vanskelig som tykk. Jeg kunne for eksempel ikke gå på tivoli. Jeg fikk ikke plass i setet. Og å ta fly, jeg kom ned i setet, men tok stor plass. Jeg følte jo at det ikke var gøy å få sete ved siden av meg. Og det å gå trapper …, sier Karianne.

VEIER SEG IKKE

Nå veier 175 centimeter Karianne rundt 70 kilo. Hun vet ikke sikkert. Hun veier seg ikke, bruker bare speilet.

– Jeg veide meg heller ikke mens jeg slanket meg. Jeg ville ikke at vekt skulle være hovedfokuset, siden jeg hadde hatt et sykdomsforhold til mat var jeg redd for at jeg kunne bli anorektisk hvis jeg tenkte for mye på det. Jeg var opptatt av hvordan kroppen min ble. Jeg veide meg kun en gang, da var vekten nede i 83 kilo. Og da jeg deltok i en bikinifitnesskonkurranse presset jeg meg ned til 62 kilo, men det var bare for å delta der. Da var jeg for tynn. Trivselsvekten min ligger der jeg er nå, som er sånn pluss minus 70 kilo, sier Karianne.

– Hva gjorde du konkret for å gå fra å være stor og utrent, til å bli slank og veltrent?

– Jeg gjorde to ting: kosthold og trening. Begge deler var like viktige.

LES MER: Så lett kan du bli kvitt magefettet

Om kostholdet:

– I begynnelsen kuttet jeg helt ut karbohydrater. Jeg spiste proteinrik mat og grønnsaker, slik at kroppen gikk inn i ketose, det betyr at den begynner å forbrenne kroppsfettet for å få dekket energibehovet. Men jeg spiste rikelig, siden jeg hadde en langsiktig plan. Etter hvert som jeg ble i bedre form, og trente mye måtte jeg begynne å spise karbohydrater igjen. Nå spiser jeg helt vanlig sunn mat. Jeg kan godt spise potetgull også. Men sukkerholdig mat spiser jeg sjelden. Jeg hadde sukkersug i begynnelsen, men ikke nå lenger. Jeg savner ikke det. Nå tar jeg en proteinbar i stedet for sjokolade, sier Karianne.

2582153.jpg
STYRKE: Karianne Amundsen har brukt styrketrening i sin gradvise målrette vektnedgang. En halv kilo uken, det er 50 kilo på to år. Hun har derfor heller ikke fått løs hud etter nedgangen. Foto: TROND SOLBERG /VG.

Om treningen:

– Jeg fikk en veldig flink personlig trener. Vi trente mye styrke. Ikke noe hokus pokus, baseøvelser, som knebøy og markløft, og andre type øvelser som bygger muskler, som nedtrekk og øvelser der du løfter vekter over hodet. Styrketreningen har vært med høy intensitet. Jeg har drevet lite med kondisjonstrening, bare brukt tredemølle som oppvarming. Grunnen til at jeg trente slik var at jeg ikke ville få en slapp kropp. Muskler bygger kroppen. Og det er mulig at jeg er heldig med genene, at jeg har hatt elastisk hud, men jeg har altså ikke fått slapp hud. Men jeg tror også det kommer av den langsiktige planleggingen, at ikke vektnedgangen skulle gå for raskt. Kroppen skulle venne seg til det.

VILLE HA VARIG ENDRING

– Hvordan klarte du å være så målbevisst fra dag en?

– Fordi jeg ville ha en varig livsstilsendring.

Rent bortsett fra vekten, er det mange ting som har endret seg for henne etter at hun la om livet.

– Alt er så mye lettere. Jeg kan gå i fjellet, jeg kan gå i trapper, jeg kan gjøre hva jeg vil. Og selvbildet er endret. Jeg tør å stå på en scene, i bikini til og med. Jeg gikk i bikini på stranden før også, men da hadde jeg alltid en sarong utenpå, som jeg hadde på når jeg ikke var i vannet, sier Karianne.

LES MER: Bli kvitt magefettet 40+

Hun er utdannet skuespiller, og fikk roller etter vekten, for å si det slik.

– Bare ett eksempel, jeg spilte kokke under 200-årsjubileet på Eidsvoll. Da passet det jo å være stor. Jeg har spilt lettkledde roller som stor på teater i London. Men det blir annerledes. Som skuespiller er du ikke deg selv, du spiller en rolle.

2582160.jpg
LONDON: Karianne Amundsen bodde tre år i London, der hun utdannet seg både som musiker og skuespiller. Foto: PRIVAT.

Etter at formen ble bedre og bedre bestemte Karianne seg for at dette var noe hun bli en del av. Først tok hun personlig trener utdanning, deretter coachutdannelse. Nå jobber hun som både som personlig trener på Ullern trening og som coach i LA Lifestyle.

LES MER: Slik bygger du muskler – raskt

2582154.jpg
PÅ TURNE: Karianne skal snart ut på turne med visegruppen «Skare». Foto: PRIVAT.

– Jeg tror min bakgrunn som tykk gjør at jeg kan hjelpe andre som vil gjøre en varig endring, sier Karianne og legger til:

– Jeg vet det høres ut som floskler. Men for meg er begge deler sant. Det er nesten slik at en dag uten trening er en dag uten mening. Og jeg har fått et helt nytt liv, sier Karianne Amundsen.

Karianne  er også aktiv i musikken. Nå skal hun snart ut på turne med visegruppen «Skare», der hun er vokalist.

LES MER: Slik «deffer» du deg til drømmekroppen

 

 

Endret av Dufen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...