Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ny forskning viser at det ikke spiller noen rolle om du løfter tunge eller lette vekter for å bygge muskler. Det handler om hvor mye du sliter ut musklene dine. Det kan du oppnå både ved å trene med tunge og lette vekter - eller ingen! Dermed kan du bli like sterk ved å kun trene med en strikk, fremfor tunge vekter.

 

På tide å kjøpe store mengder strikk!

 

'Tunge vs lette vekter'-diskusjonen er meir nyansert enn at enten stemmer det eller så stemmer det ikkje. 

https://borgefagerli.no/2017/08/22/design-treningsprogrammer-intensitet-tungt-trene/

 

Konklusjonen er overraskande nok....drumroll....ein kombinasjon!

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Det jævla trynet..

Altså, strikk er jo bare en annen metode for å skape motstand. Nei, du må ikke bruke vekter, du kan bruke potetsekker om du vil, din glisende psyko :p Skulle bedt henne teste vekter MED strikk..

 

VG fant også det beste bildet for å vise knebøy. Ellers også en ganske ubrukelig artikkel.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Fordelen (eller bakdelen, alt ettersom) med strikk er vel at staten av løftet blir lettere, mens slutten blir tungere.

Det kan jo være greit om det er siste delen man vil trene menst.

 

Etter og ha brukt fitbit klokka mi i noen uker nå så ser jeg mine "minst" aktive dager krever at jeg spiser ca 3500 kcal og mine "mest" aktive dager krever 4500 kcal. Da er f.eks peanutsmør og en teskje olje gode supplement ila dagen.  (som nevnt hundre ganger før)

Har noen noen formening om hvor god indikator slike fitbit klokker er?

Hadde vært greit å hatt en slik fremfor å plotte ting inn i  MyFitnessPal manuelt, samt at manuell input gjerne er vanskelig å beregne. Men bare dersom tallene den gir meg faktisk stemmer overens med virkeligheten (jeg er klar over at ingenting er HELT nøyaktig, men dere skjønner)

Lenke til kommentar

Målgruppa hennes er nok ikke dere. Kanskje heller tenke at det er positivt at andre prøver å fremme trening, og ufarliggjøre styrketrening for de som eventuelt syns at vektskiver og stenger er litt ekkelt? 

Målgruppa hennes er folk som ikke er villige til å ta ansvar for eget liv.

Når hun ytrer det som er det samme som "fat acceptance" er i USA så mister hun all sin kredibilitet. Ihvertfall hos meg.

 

Så.... -1

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare syns det er vel mye lynsjestemning og rå latter over enkelte av disse som jobber med trening. Greit nok å være uenig, men syns det gjøres på litt ufin og grunn måte, ofte. 

Personlig syns jeg det er flott at noen vil vie tiden sin til en såpass vanskelig brukergruppe, i form av vanskelig å nå ut til og å jobbe med. Ganske bastant å putte hele målgruppa hennes i "folk som ikke vil ta ansvar for eget liv".

 

NB: Jeg syns ikke man skal fremelske overvekt eller si at det er sunt å være overvektig. Men det må kunne gå an å drive med lavterskel trening og prøve å få folk ut av sofaen/slutte å hate seg selv, uten at vi skal latterliggjøre dem eller mene det er bortkastet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dei får fleire til å trene så er det sjølvsagt fint, men du drar strikken litt langt når du påstår at: "Kun ved hjelp av en strikk kan du bli like sterk som du hadde blitt om du trente med vekter". Kanskje dei har aksjar i strikkindustrien.

 

Påstanden er "basert" på studien til McMaster i Canada der dei samanlikna to grupper over 12 veker. Ei som løfta 30-50% av 1RM med 20-25 reps og ei som løfta 75-90% av 1RM med 8-12 reps, begge grupper løfta nær failure, der dei ikkje hadde klart neste rep utan juks.

 

Den første svakheita sånn eg ser det er at dei ikkje løfta tyngre enn 8 repetisjonar. Det hadde vore meir interessant om dei inkluderte ei gruppe som løfta 3-8 reps.I tillegg blir du sterkare av å løfte tungt. Dersom ein person er sterkare enn den andre og kan løfte 25 reps med 15 kg i staden for 12 kg, så er det nærliggande å tru at den som løfta 15 kg kan bygge meir muskelmasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...