Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Empiri er et glimrende utgangspunkt for å undersøke noe nærmere. Er jo slik det hele starter. :) Problemstillingeb har også vært undersøkt uten å finne konkrete forskjeller på relevante markører. Derimot føler jeg meg på lik linje med Doffen også bedre ved å trene fastende. Husker jeg riktig praktiserer han som meg også PF, så det kan ha noe med det å gjøre. Kaffe + melk --> morgengainz for the win.

Ellers! Jeg nådde ikke med prosjektbeskrivelsen for et stipendiat i avdelingen på skolen. Prosjektet var spennende med kostintervensjoner for kostfiber, fett og effekten på metabolsk regulering/tarmhelse. Jeg har selv ingen erfaring med kostintervensjoner og valgte systematisk oversiktsøk som metode, så det var egentlig som forventet. Men en eventuell doktorgrad er mulig når som helst. 

Og her vil jeg si at jeg idag fikk jobb iinnen mitt eget interessefelt. Hils på den nye ernæringsrådgiverern i Animalia. Allerede mandag skal jeg starte med et forskninsprosjekt for å se på effekten på klimagasser ved å følge kostrådene. :)
 

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vondt i et lite område rett nedenfor kneskålen på utsiden av venstre ben. Enten i tibialis anterior muscle eller i fibulares longus muscle (tror jeg) klarer ikke helt å se hvem det er.

 

Men også kjenner jeg det oppe ved hoften på venstre side på boxerlinjen. Føler det stråler fra hoften og ned til kneet som gjør vondt og har hatt vondt i det kneet lenge (år). Synes jeg og kjenner det litt på baksiden lår.

 

Hva kan dette være?

 

Edit: jeg søkte på tibialis muskelen på youtube og fant dette:

9765.jpg

 

Noen her som er rakettforskere??

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Har vondt i et lite område rett nedenfor kneskålen på utsiden av venstre ben. Enten i tibialis anterior muscle eller i fibulares longus muscle (tror jeg) klarer ikke helt å se hvem det er.

 

Men også kjenner jeg det oppe ved hoften på venstre side på boxerlinjen. Føler det stråler fra hoften og ned til kneet som gjør vondt og har hatt vondt i det kneet lenge (år). Synes jeg og kjenner det litt på baksiden lår.

 

Hva kan dette være?

 

Edit: jeg søkte på tibialis muskelen på youtube og fant dette:

 

Noen her som er rakettforskere??

 

Kan være så mye så mye...men jeg vil gjette på den klassiske, som veldig mange sliter med: Tensor Fascia Latae. Den er ofte betent.

 

Her ser du en enkel illustrasjon på utspring & feste, noe som stemmer relativt godt ut ifra beskrivelsen din.

 

post-268618-0-08077400-1506126509_thumb.jpg

 

Et par illustrasjoner til her:

 

post-268618-0-99001100-1506126639_thumb.jpg

 

post-268618-0-43705200-1506126725_thumb.jpg

 

post-268618-0-22956300-1506126807_thumb.jpg

 

Når det er sagt kan man ikke være rakettforsker på muskelsmerter over internett. Dette er bare tanker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til lukke med jobb, Dukien!

 

KORT OM ANIMALIA AS

Animalia AS skal, i likhet med eksisterende virksomhet; bidra til økt verdiskaping, reduserte kostnader og høy tillit til norsk kjøtt- og eggproduksjon. Selskapet styrker langsiktig konkurransekraft for bonde og bransje gjennom å levere kunnskapsbaserte, nyttige og kostnadseffektive tjenester.

 

Animalia AS vil, som i dag, tilby norske bønder, hele den norske kjøtt- og eggbransjen og samfunnet for øvrig kunnskap og kompetanse innen dyrehelse og dyrevelferd, husdyrkontroller, mattrygghet, råvare og foredling, kjøtt og egg i kostholdet, bærekraft, miljø og klima. Animalia AS vil ha 65 ansatte og en forventet omsetning på ca. 118 millioner kroner i 2018.

Litt på same måte som Opplysningskontoret for kjøtt og melk. Interesseorgan for bransjen og produktene dei fører.

 

Kjem du til å jobbe med alt mogleg i firmaet eller mest mtp. ernæring og effekt på kroppen? Ernæring og klima er eit interessant tema, spesielt i desse oppvarmingstider.

Lenke til kommentar

Tusen takk Zeph. :) Skal jobbe med begge deler.I utgangspunktet gjaldt stillingen for det meste human ernæring og kjøtt. Fikk beskjed at det sto mellom meg og en som hadde fullført sin doktorgrad i ernæring, og at de ikke klarte å bestemme seg pga ulike kompetanseområder. Jeg gjetter vedkommende hadde klinisk biokjemi og omsetning av kjøtt eller noe lignende. Finner det ut til mandag når jeg starter. Men det endte med at dem opprettet en ny stillin til dette. Er selvsagt kjempefornøyd. :D

 

Stillingens hovedansvarsområder/arbeidsoppgaver er kjerneområdet bærekraft, miljø og klima og kjerneområdet Egg og

kjøtt i kostholdet:

 

 Bistå i prosjekter innen ernæring og bærekraft relevante for egg- og kjøttbransjen

 Arbeide med oppgaver innen temaer som overlapper bærekraft og ernæring

 Litteratursøk og innhenting av relevant informasjon innen ulike temaer og prosjekter

 Skriving av artikler og fagstoff til fagblader og rapporter

 Bistå ved faglige oppgaver og problemstillinger på løpende basis

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Når me først er inne på ernæring. Børge Fagerli posta på Facebook:

 

Red meat does NOT give you cancer.

Most studies are epidemiological, meaning that they try to tease out what variables are affecting markers of disease on a population basis, and often don’t account for important lifestyle factors.

Also, "meat" in these studies doesn’t differentiate between that rib eye steak you get from the fresh food section at the store/your local butcher shop, or the burger with large fries deep fried in rancid vegetable oils, often consumed by a certain subset of the population.

Quoting from this recent pooled analysis:

"In conclusion, these prospective data do not support a positive association between higher red meat and fat intake and colorectal cancer risk. "

Think FOOD, people - not factory-made concoctions designed for overconsumption.

 
https://www.facebook.com/coach.borgefagerli/posts/922797451204262 

Lenke til studie.

 

 

Relatively high red meat and fat intakes have been hypothesized to increase the risk of colorectal cancer. However previous epidemiologic studies on meat and fat intake and colorectal cancer risk have been inconclusive. We therefore examined the association in a pooled analysis of the primary data from 14 prospective follow-up studies from North America and Europe. Meat and fat intake was assessed using a validated food-frequency questionnaire in each study at baseline. We calculated study-specific relative risks and pooled them using a random-effects model. During follow-up of 725,258 women and men over a maximum of 5 to 20 years in the studies, 7,743 incident cases of colorectal cancer were documented. Greater intake of either red meat (excluding processed meat) or processed meat was not related to colorectal cancer risk. The pooled multivariate relative risks (RRs) of colorectal cancer were 1.00 (95% CI 0.92-1.08) for each 90g(approximately 3 oz)/d increase of red meat and 1.05 (95% CI 0.96-1.15) for each 30g/d increase of processed meat. However, intake of poultry and seafood was related to a reduced risk of colorectal cancer (RR= 0.88 [95% CI 0.77-1.00] for each 90g/d increase, P value for heterogeneity=0.04). The RRs for colorectal cancer for each 45g/d increase were 0.92 (95% CI 0.83-1.02) for poultry and 0.91 (95% CI 0.83-0.99) for seafood. Intakes of total, saturated, monounsaturated, and polyunsaturated fats were not appreciably associated with colorectal cancer risk. In conclusion, these prospective data do not support a positive association between higher red meat and fat intake and colorectal cancer risk. Higher intake of poultry and fish may be associated with a lower risk of colorectal cancer.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Countryman. :) Så lenge Duffen troller tråden så kommer jeg til å være her.  :love:  :woot: 

 

Apropo:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/bElgg/Kostholdsrad-fra-Fleksnes--Joacim-Lund

Fuck you :lol: Og gratulerer med jobben :)

 

Du har tidligere sagt at du kunne tenke deg å minske ditt "økologiske fotavtrykk" vedrørende kjøttproduksjon, kommer dette i konflikt med jobben?

Lenke til kommentar

Du har tidligere sagt at du kunne tenke deg å minske ditt "økologiske fotavtrykk" vedrørende kjøttproduksjon, kommer dette i konflikt med jobben?

Takk. :) Nei, jeg spiser som før - hovedsakelig plantebasert og med noe kjøtt. Noe er tross alt sunt og i Norge som er et fjellland med mye beiting så vil kjøttproduksjon også være viktig for matsikkerheten og bærekraften. Vi må ha mat og landbruket produserer klimagasser, 

 

Red meat does NOT give you cancer.

 

Børge har ikke dekning for å hevde dette. Det stemmer samtidig at definisjonen av hva bearbeidet rødt kjøtt har variert fra land til land. Det er heller ikke det at M-A er dårlig, men det har kommet en god del siden 2004 med flere M-A som viser konstante assosiasjoner: Man ser en realtiv risikoøkning på 1,18 (18%) pr 50 gram økning av bearbeidet rødt kjøtt. Det er en dose/respons kurve og som også følger plausible biologisme mekanismer. Sammenhengen er så sterk at den anses som overbevisende. 

Lenke til kommentar

 

Du har tidligere sagt at du kunne tenke deg å minske ditt "økologiske fotavtrykk" vedrørende kjøttproduksjon, kommer dette i konflikt med jobben?

Takk. :) Nei, jeg spiser som før - hovedsakelig plantebasert og med noe kjøtt. Noe er tross alt sunt og i Norge som er et fjellland med mye beiting så vil kjøttproduksjon også være viktig for matsikkerheten og bærekraften. Vi må ha mat og landbruket produserer klimagasser, 

 

Red meat does NOT give you cancer.

 

Børge har ikke dekning for å hevde dette. Det stemmer samtidig at definisjonen av hva bearbeidet rødt kjøtt har variert fra land til land. Det er heller ikke det at M-A er dårlig, men det har kommet en god del siden 2004 med flere M-A som viser konstante assosiasjoner: Man ser en realtiv risikoøkning på 1,18 (18%) pr 50 gram økning av bearbeidet rødt kjøtt. Det er en dose/respons kurve og som også følger plausible biologisme mekanismer. Sammenhengen er så sterk at den anses som overbevisende. 

 

Øøøøøøøøøøøøøøøøyh, det er i FORHOLD til tidligere rfesultater. Altså 1,18% mer enn før av den risikoen som var tilstede ;)

 

 

Lenke til kommentar

17% RR per 100 gram rødt kjøtt per dag og 18% RR per 50 gram bearbeidet kjøtt per dag, man sammenligner sannsynlighetem for endepunkter i en gruppe i forhold til en annen gruppe, ikke tidligere resultater. :) 
http://www.thelancet.com/pdfs/journals/lanonc/PIIS1470-2045(15)00444-1.pdf

Det er populært å sammenligne med røyk, som gir 2000 % 20 gram støre risiko for å få lungekreft, sammenlignet med grupper som ikke røyker. For kjøttspise betyr økningen lite individuelt, men mer i land hvor det spises mye bearbeidet kjøtt. Medianinntaket av bearbeidet kjøtt blant norske menn er ca. 15 gram per dag, mens gjennomsnittsinntaket er 80 gram. Det vil her være rimelig å anta at noen få spiser helvetes mye. 




 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

Har vondt i et lite område rett nedenfor kneskålen på utsiden av venstre ben. Enten i tibialis anterior muscle eller i fibulares longus muscle (tror jeg) klarer ikke helt å se hvem det er.

 

Men også kjenner jeg det oppe ved hoften på venstre side på boxerlinjen. Føler det stråler fra hoften og ned til kneet som gjør vondt og har hatt vondt i det kneet lenge (år). Synes jeg og kjenner det litt på baksiden lår.

 

Hva kan dette være?

 

Edit: jeg søkte på tibialis muskelen på youtube og fant dette:

 

Noen her som er rakettforskere??

Kan være så mye så mye...men jeg vil gjette på den klassiske, som veldig mange sliter med: Tensor Fascia Latae. Den er ofte betent.

 

Her ser du en enkel illustrasjon på utspring & feste, noe som stemmer relativt godt ut ifra beskrivelsen din.

 

ScreenHunter_322 Sep. 23 02.26.jpg

 

Et par illustrasjoner til her:

 

ScreenHunter_323 Sep. 23 02.29.jpg

 

ScreenHunter_324 Sep. 23 02.31.jpg

 

ScreenHunter_325 Sep. 23 02.33.jpg

 

Når det er sagt kan man ikke være rakettforsker på muskelsmerter over internett. Dette er bare tanker :)

Tusen takk for svar :)

 

Ifølge kiropraktoren min er det veldig stram Tensor fasciae latae, altså noe i hoften. Akkurat det samme du fant fram til :) Er til og med slik at hoften min er rotert ut på høyre siden pga stram på venstre.

 

Har fått beskjed om å bare tøye. Håper det løser seg. Betennelse har han ikke nevnt.

 

Synes det er dyrt å gå to ganger i uken til kiroen, gjort det ganske lenge nå, studentlivet :(

Endret av Lami
Lenke til kommentar

 

Ifølge kiropraktoren min er det veldig stram Tensor fasciae latae, altså noe i hoften. Akkurat det samme du fant fram til :)

 

 

Ja, den er føkt.

 

Du treffer den som triggerpunkt veldig enkelt hvis du har en tennisball - eller helst en litt mindre ball.

 

Enten legger du deg på ballen (likt som med en foam-roll) og lar den rotere i hofteområdet rundt omkring, da i området frem-og-siden øvre lår, gluteus medius/minimus kan gjerne få være med på moroa - eller du legger ballen mellom kroppen din og en vegg mens du står oppreist.

 

Det gjør VONDT - også for de som ikke har "problemer" i området.

Kos deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...