Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Det er kveld, du skal legge deg, du har ikke fått i deg mat nesten hele dagen og du er langt unna de kaloriene du egentlig skal ha i deg. Målet ditt er å bygge muskler. Hva gjør man? Spiser man pizzaen og isen man har liggende i fryseren, eller spiser man den "sunne" maten man ellers ville spist uten å komme opp på kalorinivået man skal opp på?

 

EDIT: "Du" og "ditt" kan egentlig leses som "jeg" og "mitt". Valgfritt.

 

Du velger pizzan :woot:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiste en dobbel 250g ost&fleskeburger med chips som ble skylt ned med en liter sjokomelk etter en arbeidsdag på 16 timer med kun ett måltid mandag forrige uke, tror likevel jeg ikke nådde kcalorimålet, tror det hadde vært sunnere og ha med noen shakere med gainer som jeg kunne suppet litt på iløpet av dagen, så kunne jeg evt. holdt meg til en singel 250g fleskeburger og droppet chipsen :p

Lenke til kommentar

Det mest negative med han fra PF er at han fremmer "det er ikke så farlig hvor kaloriene kommer fra, kalori er kalori". Vi var på klassebesøk der i fjor og han mente hardnakket at hvis man skulle f. eks ned eller opp i vekt så var det kun kalorier som telte, og det var ikke så viktig å tenke på næringsstoffsammensetning, mineraler og vitaminer.. Jeg spurte han et spørsmål om han ikke syns det er litt skummelt å dumpe den tankegangen på unge mennesker, men det var han uenig i.

Lenke til kommentar

Det mest negative med han fra PF er at han fremmer "det er ikke så farlig hvor kaloriene kommer fra, kalori er kalori". Vi var på klassebesøk der i fjor og han mente hardnakket at hvis man skulle f. eks ned eller opp i vekt så var det kun kalorier som telte, og det var ikke så viktig å tenke på næringsstoffsammensetning, mineraler og vitaminer.. Jeg spurte han et spørsmål om han ikke syns det er litt skummelt å dumpe den tankegangen på unge mennesker, men det var han uenig i.

I teorien er det jo sant; man trenger bare et kalorioverskudd for å gå opp i vekt, uten at det egentlig spiller noen rolle hvilken mat det er. Er det en god langsiktig måte å gjøre det på? Antageligvis ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Generell helse inni skrotten er nå en ting, men energinivået man vil ha er det som er merkbart på minuttet. 

 

Det blir jo rett at man bygger like mye på sjokoladeis og japp, om man ellers har dekket opp proteinet osv, med like kalorier, men om det er noe å anbefale blir jo noe annet. 

Lenke til kommentar

 

Det mest negative med han fra PF er at han fremmer "det er ikke så farlig hvor kaloriene kommer fra, kalori er kalori". Vi var på klassebesøk der i fjor og han mente hardnakket at hvis man skulle f. eks ned eller opp i vekt så var det kun kalorier som telte, og det var ikke så viktig å tenke på næringsstoffsammensetning, mineraler og vitaminer.. Jeg spurte han et spørsmål om han ikke syns det er litt skummelt å dumpe den tankegangen på unge mennesker, men det var han uenig i.

I teorien er det jo sant; man trenger bare et kalorioverskudd for å gå opp i vekt, uten at det egentlig spiller noen rolle hvilken mat det er. Er det en god langsiktig måte å gjøre det på? Antageligvis ikke. 

 

Flere mikronæringstoffer har en direkte rolle i å utnytte og omsette næringstoffer. Et problem i det tredje verden er "double burden" hvor både feil-, overernæring eller feil- og  underernæring finner sted. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Kom over denne kommentaren på facebook, ang den proteinpulver-diskusjonen. 

 

 

 

Proteinpulver inneholder mye melkeproteinkonsentrat som består av mye kalsium. Melk i seg selv inneholder også mye kalsium, som gjør kroppens pH-verdi "sur". Kalsium fungerer utmerket som syrenøytraliserende, men den største lagringen av kalsium i kroppen skjer i bein (sjelettet). Den samme mengde kalsium som skjelettet må holde på for å holde seg sterk, brukes også for å nøytralisere den surgjørende virkningen av melk. Når kalsium er trukket ut av knokler og bein, skilles den ut av kroppen via urinen, resultat etter dette er ett faktisk kalsiumunderskudd.

Derfor viser også statistikken at land med lavest inntak av meieriprodukter også har det laveste tallet beinkjørhet, osteoporose etc.
(Mens norge topper lista) Uttrykksikonet smile

Ligger det noe i dette, eller er det bare bs?

Lenke til kommentar

BS, vi har så mange forskjellige buffersystemer som er i gang samtidig at det skal et ganske så homogent kosthold over tid før vi i det hele tatt snakker om å buffre med endogent fosfat (ikke endogent kalsium). Respirasjons syklus, nyrer, flere forskjellige metabolitter i blod ++.  Normalt er det en likevekt mellom daglig inntak og utskillelse av kalsium, spis for mye og vi skiller det ut. Spis for lite og vi resirkulerer det.

Edit: For orden skyld: post-235098-0-71906400-1457694271.jpg

 

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man kun trener overkropp, vil man da bygge mer muskler i overkropp enn om man trente nedre del også?

Nei, men man vil bygge mer på papiret om man bare velger seg ut isolasjonsøvelser, men man blir ikke særlig sterk da. 

så kommer man til det steget hvor man må være sterkere for å bygge mer pga bindevevets styrke, og da lønner det seg å ha baseøvelsene med fra begynnelsen. 

 

Som vi liker å kalle det, ofrer 15% masse for å få med 85% styrke... 

Endret av War
Lenke til kommentar

Hei.

 

Noen som har gode tips til å raskest mulig hente seg inn igjen etter å ha pushet for hardt på en økt, med det resultat at 2 døgn etterpå kan jeg knapt gå pga ekstremt øm og "svak" lårmuskler? Tok meg en rolig sykkeltur i går som normalt hjelper, men det er om mulig enda verre i dag. Skulle egentlig løpt en tur i kveld, men klarer ikke engang å gå ned en trapp på vanlig måte...

Endret av GA
Lenke til kommentar

Hei.

 

Noen som har gode tips til å raskest mulig hente seg inn igjen etter å ha pushet for hardt på en økt, med det resultat at 2 døgn etterpå kan jeg knapt gå pga ekstremt øm og "svak" lårmuskler? Tok meg en rolig sykkeltur i går som normalt hjelper, men det er om mulig enda verre i dag. Skulle egentlig løpt en tur i kveld, men klarer ikke engang å gå ned en trapp på vanlig måte...

Det høres ut som du har blitt støl. Eller mistolker jeg deg? Det er ikke noe å gjøre med. Det må rett og slett gå over av seg selv. Spise godt og bra med søvn anbefales dersom man har kjørt seg ned i kjelleren, men det vil ikke hjelpe stølheten din noe. 

 

Det beste tipset er: Aldri slutt å tren :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Noen som har gode tips til å raskest mulig hente seg inn igjen etter å ha pushet for hardt på en økt, med det resultat at 2 døgn etterpå kan jeg knapt gå pga ekstremt øm og "svak" lårmuskler? Tok meg en rolig sykkeltur i går som normalt hjelper, men det er om mulig enda verre i dag. Skulle egentlig løpt en tur i kveld, men klarer ikke engang å gå ned en trapp på vanlig måte...

Det høres ut som du har blitt støl. Eller mistolker jeg deg? Det er ikke noe å gjøre med. Det må rett og slett gå over av seg selv. Spise godt og bra med søvn anbefales dersom man har kjørt seg ned i kjelleren, men det vil ikke hjelpe stølheten din noe. 

 

Det beste tipset er: Aldri slutt å tren :p

 

Støl har jeg vært mange ganger før, dette er derimot omtrent samme følelse som etter å ha fullført maraton tidligere. Beina føles helt som gelé, og jeg har flere ganger i dag holdt på å tryne når jeg går på flatmark...

 

Kan det ha noe med at jeg hadde influensa for 1,5 uke siden? At kroppen ikke klarer å få unna melkesyra som den pleier?

Lenke til kommentar

Driver å eksperimenterer med greps-bredden i benkpress. 

Før holdt jeg med lille fingeren på markeringene. Mens idag prøvd jeg med pekefingeren på markeringene. 

Følte at det funka ganske bra! Har jo ganske lange armer da jeg er 193.

Holder man for smalt får man vel ugunstig vinkel mellom overkropp/albuer?

 

Hvor bredt holder dere? Interessant å vite!  

Lenke til kommentar

81cm er bredeste tillatte grepsbredde.

Ringene på en godkjent stang holder dette målet - sannsynligvis måler stanga di rundt 90cm mellom markeringene. Men jeg kan jo ta feil.

 

Godkjente stenger er 3 ganger så dyre som de senterne vanligvis kjøper.

 

Poenget kan være å holde så bredt som mulig - de som løfter tungt maksimerer som regel bredden.

Man tar med seg målebånd på et par treninger, blir ledd av og deretter memorerer grepsbredden og flirer tilbake når man har hentet inn de andre :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
 

Støl har jeg vært mange ganger før, dette er derimot omtrent samme følelse som etter å ha fullført maraton tidligere. Beina føles helt som gelé, og jeg har flere ganger i dag holdt på å tryne når jeg går på flatmark...

 

 

 

Kan det ha noe med at jeg hadde influensa for 1,5 uke siden? At kroppen ikke klarer å få unna melkesyra som den pleier?

 

 

Med mindre urinen din blir brun (ikke mørkegul) så er det nok bare en hard form for stølhet. Klart, et legebesøk er tryggere enn å stole på folk på et forum som hverken kjenner deg eller kan se deg. I verste fall er det et par lapper ut vinduet og en lattermild doktor.

Endret av Bushmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...